De Foute Beelden

 
Gijs Assmann
 
Gijs Assmann
 
Gijs Assmann
 
Rachid Ben Ali
 
Rachid Ben Ali
 
Roland Berning
 
Roland Berning
 
Roland Berning
 
Marnix Goossens
 
Marnix Goossens
 
Marnix Goossens
 
Paul Klemann
 
Paul Klemann
 
Paul Klemann
 
Rudy Klomp
 
Rudy Klomp
 
Rudy Klomp
 
David Lindberg
 
David Lindberg
 
David Lindberg
 
Reinier Lucassen
 
Reinier Lucassen
 
Reinier Lucassen
 
Mai Van Oers
 
Mai Van Oers
 
Mai Van Oers
 
Jan van der Pol
 
Jan van der Pol
 
Jan van der Pol
 
Theo Schepens
 
Theo Schepens
 
Joost van den Toorn
 
Joost van den Toorn
 
Joost van den Toorn
 
Emo Verkerk
 
Emo Verkerk
 
Emo Verkerk
 
C.A. Wertheim
 
C.A. Wertheim
 
C.A. Wertheim

Over de expositie

In de zomermaanden organiseert Galerie Nouvelles Images in Den Haag ieder jaar een bijzondere thematentoonstelling. Dit jaar stelt Joost van den Toorn, die aan de galerie is verbonden, de tentoonstelling getiteld: ‘De Foute Beelden’ samen. De uitnodiging die hij in de vorm van een brief aan veertien collega’s stuurde, geeft aan wat onder het begrip ‘foute beelden’ moet worden verstaan: ‘Galeriehouder Erik Bos van Galerie Nouvelles Images vroeg mij mijn idee voor een “foute beelden”-tentoonstelling uit te werken tot een zomertentoonstelling. Ik wil mijn idee over “foute beelden” (niet per se beeldhouwwerken) toelichten aan de hand van een paar voorbeelden uit eigen werk. Beelden die als een loszittende tand worden gekoesterd, en waarvan je niet goed weet, wat je ervan moet denken. Beelden op het randje. Een coming-out zonder vangnetten van het werk dat je niet kon weggooien. Goed fout dus. Doe je mee, deze zomer?’

Joost van den Toorn (1954) studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en werd in 1990 bekroond met de Leonardo da Vinci International Art Award. Zijn werk was in 2010 nog te zien in het Kröller-Müller Museum, waar hij zijn grote verzameling outsiderkunst op verrassende wijze combineerde met eigen werken.

Een ander citaat uit de bovengenoemde brief die hij aan alle kunstenaars schreef: ‘De beelden in mijn pr-folder roepen bij mij weerstand op. Ik heb ze niet goed- of afgekeurd. Het zijn beelden die er gewoon zijn. Het porseleinen sixties pin-upbeeldje stond al jaren in mijn atelier toen ik er uit balorigheid met was een X-treme makeover van maakte. (beeld rechts). Het heeft daarna weer een jaar in mijn atelier gestaan, en omdat ik het niet weg kon gooien, heb ik het maar in brons laten gieten. Vervolgens merkte ik dat het beeld op een expositie waar ik het tentoonstelde, gêne opwekte: een goede reden om het vijfmaal zo groot te maken.’

Gesloten van 23 juli t/m 8 augustus.


De briefwisseling tussen Emo Verkerk en Joost van den Toorn naar aanleiding van de eerste brief die Joost van den Toorn schreef.

Ha Joost!

Weer zo’n prachtige wervende tekst. Jij zou een goeie zijn voor de pr-afdeling van omroep BNN. Als ik het goed begrijp, zijn de beelden die je zoekt niet mislukt, maar gewoon doorgeschoten en terechtgekomen in het veld van de sentimentaliteit. Het Russisch heeft daar zo’n mooi woord voor: ‘poshlost’. Door mijn vriend Steven Reyers eenvoudig vertaald als ‘pochlust’. Dat komt al aardig in de buurt, maar de eigenlijke strekking gaat veel verder en is cultureel van aard. Zo vinden de Russen dat Duitsers lijden aan poshlost. Het is sentimenteel, over de top, kitsch. Maar heel ernstige kitsch die afleidt van de kern van de zaak. Zo zou je kunnen stellen dat de hele idee van het Derde Rijk ‘poshlost’ was. En op eenvoudiger niveau: de TROS die beweert de grootste familie van Nederland te zijn. En als je dan nog verder inzoomt: alle reclames van wasmiddelen waarin kinderen voorkomen die hun kleertjes vies hebben gemaakt. Het is kortom hèt filosofische begrip van de twintigste eeuw, slechts door weinigen begrepen, en ook ik weet het fijne er niet van. Maar het is wel het veld van je belangwekkende tentoonstelling, dunkt me. Want poshlost is uitermate leuk!

Verder denkend verblijf ik,

Met groet, Emo

Hoi Emo,

De beelden in mijn pr-folder roepen bij mij weerstand op. Ik heb ze niet goed- of afgekeurd. Het zijn beelden die er gewoon zijn. Het porseleinen sixties pin-upbeeldje stond al jaren in mijn atelier toen ik er uit balorigheid met was een X-treme makeover van maakte (zie persbericht). Het heeft daarna weer een jaar in mijn atelier gestaan, en omdat ik het niet weg kon gooien, heb ik het maar in brons laten gieten. Vervolgens merkte ik dat het beeld op een expositie waar ik het tentoonstelde, gêne opwekte: een goede reden om het vijfmaal zo groot te maken. Ik heb me er altijd aan geërgerd dat seksualiteit zó belangrijk wordt gevonden dat mensen op die grond worden ingedeeld. Ik zag het beeld als een terroristische daad voor het goede doel. De kleine, in China geproduceerde, porseleinen versie is – samen met een ander beeld, dat ook op de expositie komt via via door de baas van de Hells Angels gekocht. Dat is voor mij zoiets als de Prix de Rome winnen.

Dit beeld getiteld: If you go to hell, don’t blame Jesus werd ook gekocht door de hoofdman van de Hells Angels. Ik maakte het in de klas tijdens mijn korte leraarschap op de kunstacademie-met-de-bijbel in Tilburg, terwijl één van de studenten, Jezus aan het kruis aan het boetseren was.

Die Beethoven-kop is een vergelijkbaar verhaal. Het originele chagrijnige beeld begon me, na jaren op mij neergekeken te hebben, enorm te irriteren.
Het schaduwverhaal daarvan is dat ik Beethoven in 1978, na het eten van een pond paddo’s, tegenkwam in de onderwereld van de Maya’s in het tempelcomplex van Palenque in Mexico, waar dergelijke ‘hockeysticks’ uit de gebouwen steken en de neus van de regengod Chac voorstellen. Dat realiseerde ik me overigens pas een jaar na de ingreep aan Beethovens neus, waarna ik het beeld Rainman noemde en in brons liet gieten. Het vernietigende artikel van Hans den Hartog Jager over mijn tentoonstelling bij Riekje Swart dat voornamelijk over dat beeld ging, heeft het beeld voor mij nog sterker gemaakt. Riekje Swart vond het beeld overigens fantastisch.

Ik zoek voor de komende zomertentoonstelling dus beladen beelden die een eigen leven zijn gaan leiden, en waarvan de maker niet meer helemaal begrijpt hoe het zo gekomen is. Net als het gevoel dat de Duitsers na de oorlog zullen hebben gehad, zodat je idee over ‘poshlost’ zich misschien wel in hetzelfde wiel bevindt als waarnaar ik op zoek ben, maar dan aan de andere kant. Zoals de Dalai Lama geen verschil ziet tussen sex en moord.

Het zou wel eens een heel spannende tentoonstelling kunnen opleveren.

Met groet, Joost


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 20 aug 2011
Galerie Nouvelles Images
Westeinde 22
2512 HD Den Haag
070-3461998

open: di t/m vr 11.00-17.00 uur, za 12.00 - 17.00 uur, en op afspraak


Galeries.nl is sinds begin mei 2018 weer in de lucht, maar om de site up-to-date te houden ben ik op zoek naar vrijwilligers die bereid zijn om actuele exposities toe te voegen. Mail naar info@galeries.nl indien u hiervoor belangstelling heeft.

Op deze plek, in de laatste kolom, kunnen advertenties worden geplaatst.

Meer info over adverteren

Benno Tutein Nolthenius