Marianne Aartsen 

Geboren in Arnhem. Woont en werkt in Maastricht.

Opleiding
Jan van Eyckacademie, Maastricht (1978-1980)
Stadsacademie voor Toegepaste Kunsten, Maastricht (1973-1978)

tentoonstellingen solo (s) en groep (g) catalogus (c)

Museumtentoonstellingen

Drents Museum Assen Groepstentoonstelling, werken uit de ING collectie. (g) 16 september 2014 tot 4 januari 2015
Museum aan het Vrijthof, Maastricht. Het atelier van de kunstenaar / The artist’s studio 14 maart t/m 2 juni 2013 (g) (c)
+ + lees meer...

Drents Museum Assen, Opening vernieuwd museum. o.a.hedendaagse kunstenaars.(g) (c) 17 -11-2011/ 15-04-2012
Stedelijk Museum Henriëtte Polak, Zutphen. Het liefdevolle oog (g) 15-09-2011/ 19-2-2012
Drents Museum, Amsterdam. Passengers Terminal (g) (c) 13-16 januari 2011
Letterkundig Museum, Den Haag. Schrijversportretten (g) 2010(c)
Museum Van Loon, Amsterdam, 'Open tuindagen' (g) 2008
Scheringa Museum voor Realisme, Spanbroek .(g) 2006
Museo d’Arte Comtemporanea, Castello di Zavattarello, Italië (g) 2006
Drents museum,Assen (g) 2005
Frisia Museum, (sinds 1-07-06 Scheringa Museum voor Realisme) (g) 2003
Stedelijk Museum Roermond,'Passages' (s) 1994 en 'Passies en Idolen' (s) 2003
Musée National, Bamako, Mali. Afrika. Catalogus 'Passages' , (Het verre en nabije; Le lointain et le proche) (s) 2001
Museum Henriette Polak, Zutphen (g)1999
Bonnefantenmuseum, Maastricht, 'Hazenveld (Campus Leporarius)'. (s) 1998
Stedelijk Museum Het Domein, Sittard (g) 1997
Gemeentemuseum Helmond, 'Het stilleven' (g)1996
Metropolitan Art Space, Tokyo, Ikebukuro Japan (g) 1994
Museum of Modern Art, Kawasaki, Japan (g)1994
Rijksmuseum Twente 'Beroep kunstenaar' (c) (WVC),, schilderijen (g) 1990
Stadsgalerij, Heerlen, schilderijen (s), 1989
Museum Wieserhof, Nienburg, Duitsland (g) 1988

Alle tentoonstellingen

2014
Drents Museum Assen Groepstentoonstelling, werken uit de ING collectie. (g) 16 september 2014 tot 4 januari 2015

2013
Pop-up tentoonstelling met de schilderijen uit het boek de -de richting van het rood- Maastricht september 2013
Museum aan het Vrijthof, Maastricht. Het atelier van de kunstenaar / The artist’s studio 14 maart t/m 2 juni 2013 (g) (c)

2012
Stedelijk Museum Henriëtte Polak, Zutphen. Het liefdevolle oog (g) 15-09-2011/ 19-2-2012

2011
Drents Museum Assen, Opening vernieuwd museum. o.a.hedendaagse kunstenaars.(g) (c) 17 -11-2011/ 15-04-2012
Drents Museum, Amsterdam. Realisme 11 Passengers Terminal (g) (c) 13-16 januari 2011

2010
Letterkundig Museum, Den Haag
De Nationale Schrijversgalerij, tentoonstelling vanaf 5 maart 2010 (g) (c)
Klik hier voor meer informatie >

2009
De 9e Internationale Kunstmanifestatie 2009; Grafiek
Cultureel Centrum d’r Brikke Oave Brunssum 27 september t/m 18 oktober 2009 (g)
Jeugdzonde. Over opus één en opus min één. Hedah centrum voor hedendaagse kunst Maastricht 5 september t/m 4 oktober 2009 (g)

2008
'Open Garden Days' Open tuindagen
Grachtenmusea, Museum van Loon Amsterdam. (g)

2007
'Hareborne', (s)
Theater aan het Vrijthof 47, Maastricht (c)

2006
'Vervreemdend mensbeeld' (g)
Scheringa Museum voor Realisme (voorheen Frisiamuseum) in Spanbroek.

'Schilders van een andere werkelijkheid', (in de collectie van het Scheringa Museum voor Realisme) Catalogus pagina’s 158/159 en pagina 210

'Art in the office / ING art collection a universal language' tentoonstelling(g) en presentatie catalogus zie pagina 109 Catalogus

2005
'5e Biennale Internationale de Gravure', le Hangar, Liege (g)

‘Beweging’ beeldententoonstelling Raadhuis de Paauw, Wassenaar (g)

'Art Art Art'
België-Heusden Zolder Lanaken (g)
Nederland-Vaals
Italië-Castello di Zavattarello (g)

'Kunstweek 2005',
Van Nellegebouw, Rotterdam finalist (g)

Drents Museum, Assen (g)

2004
Biënnale Nederlandse Figuratieve Kunst (g)
Eusebiuskerk Arnhem, , Catalogus met essay titel ’Over Marianne Aartsen’ van Drs, Emily Ansenk, directeur 'Scheringa Museum voor Realisme, (voorheen Frisia Museum).

VNO-NCW Maliebeeld, Malietoren, Den Haag, Vier bronzen beelden en twee schilderijen. (g)

'Kunstenaar van het jaar'.2004. (g)
Van Nellegebouw Rotterdam Finalist kunstenaar van het jaar.
‘Winnaar prijs Talent van het jaar 2004’

2003
'Passages' (s)
Stedelijk Museum Roermond, Boek: 'Jaagpad' samen met Eva Gerlach (poëzie) (s)
www.roermond.nl/index3472.htm

'Hedendaagse grafiek, Nederland, Duitsland, België'.
Cultureel Centrum D’r Brikke Oave, Brunssum

Frisia Museum, (sinds 1-07-06 Scheringa Museum voor Realisme'geheten) Spanbroek (g)

2001
'Passages, (Het verre en nabije; Le lointain et le proche)' (s)
Musée National Bamako Mali. Catalogus ‘Passages'

Hedendaagse grafiek (g)
Verein für original radierung München.

ABP Heerlen, schilderijen, grafiek, beelden (s), artikel

‘Op uitnodiging’(g)
Pulchri Studio, Den Haag, schilderijen

2000
'Grafiek Graphik Art Graphique Hedendaagse grafiek uit Nederland, Duitsland en België '(g)
D’r Brikke Oave, Brunssum,(c)

1999
Museum Henriette Polak, Zutphen (g)

'100 beelden' (g)
VNO NCW en Link, ; Maliebeeld Den Haag. Een selectie van moderne beeldhouwkunst uit Nederlandse bedrijfscollecties catalogus ISDN 90-5771-039-0

1998
‘Hazenveld (Campus Leporarius)’ (s)
Bonnefantenmuseum, Maastricht,
schilderijen, bibliofiele uitgave. en vouwblad.

Rijksuniversiteit Maastricht, ontwerp en uitvoering inrichting pandhof (fontein, bestrating, kleuren, zitbank) hoofdgebouw universiteit Minderbroedersberg, Maastricht

1997
‘Marianne Aartsen’ (s)
SBK Gelderland, diverse plaatsen gedurende 1997. (c)

‘Vrije aankopen 1996’
Centrum Beeldende Kunst Dordrecht. (g)

Stedelijk Museum Het Domein, Sittard. (g)

1996
Gemeentemuseum Helmond. (g)

‘Het stilleven’ Kasteel De Wittenburg, Wassenaar (g)

‘Nieuwe aanwinsten’ Slot Zeist, Zeist (g)

‘Oude en nieuwe liefdes’ Galerie Signe, Heerlen (g)

1994
‘Passies en idolen’
Gemeentemuseum Roermond, , schilderijen (s) (c)

Ikbukuro, Metropolitan Art Space, Tokyo, Japan (g) (c)

Museum of Modern Art, Kawasaki, Japan (g)

1993
MIA-Gallery Seattle, USA, schilderijen en objecten in brons (s)

1992
‘Grandes Horizontales et les Fleurs’
Galerie Zabawa, Sittard, , schilderijen en objecten in brons (s) (c)

1991
Kunstbeurs Los Angeles, kunstbeurs schilderijen (s)

MIA-Gallery Seattle, USA, schilderijen (s)

1990
'Beroep kunstenaar’
Rijksmuseum Twente (WVC), ‘, schilderijen (g) (c)

ABP Heerlen, schilderijen, grafiek, beelden (s), artikel

'Op uitnodiging’
Pulchri Studio, Den Haag, schilderijen (g)

1989
Stadsgalerij Heerlen, schilderijen (s), vouwblad

Galerie Signe, Heerlen, Grafiek (s)

1988
New York, Barbizon Hotel maart 1987 (g)

Kasteel Arcen, 15 november tot 15 november 1988- 1989 (g)

Galerie Vis , Harlingen. 'Drie Zuiderlingen' (g)

Museum Wieserhof, Nienburg, Duitsland 1988 (g)

!987
Tapei, Taiwan; '3rd international Biënnial Print' 1987 roc. (g)

Mannheim, Duitsland 'Niederländische Künstler in Mannheimer Galeriën'
1987, 9de Internationale Kulturtage Mannheim. 1987 (g)

Werk in openbare ruimte / opdrachten

2001
Bronzen beeld geplaatst in centrum Meerssen (L), Hof van Oranje.

2000
Het ontwerpen en maken van een exclusief object in opdracht van de Universiteit Maastricht voor een jaarlijkse studenten prijs. Het object is een bronzen springende haas, genaamd 'Skipper' en wordt jaarlijks uitgereikt door de Universiteit Maastricht.

1999
Ontwerp hardstenen tafel, tuin Eyserhalte, Eys

1998
Opdracht voor het ontwerp van een exclusieve schaal en beschilderen daarvan voor het Abp Heerlen. Alle schalen (100) als unica met de hand beschilderd

In opdracht van SBK Gelderland zeefdruk op object van hout (Emile van der Kruk) met gedicht van Rutger Kopland.

Kamerbeek schilderij argonauten

1994
Monument Universiteit Maastricht. Tweede Minderbroedersklooster /Second Franciscan Friary. Minderbroedersberg Maastricht . opdracht van het UM in 1994 aan M. Aartsen voor de inrichting en uitvoering van het pandhof (kloosterhof)van het hoofdgebouw van de universiteit: kleur, bestrating, ontwerp fontein en zitbank.

1992
Ontwerp en inrichting tuin Universiteit Maastricht.voor monument op Tongersestraat.

Ontwerp en inrichting voor deel beplanting tuin Jezuietenklooster, Tongersestraat Maastricht Beide opdrachten van de Universiteit Maastricht 1992 aan M. Aartsen en W. Keijser-Schuurman.

1984 tot heden
steendrukken (litho’s), grafiek, schilderingen bij dichtbundels. Opdrachten van particuliere verzamelaars

Werk in collecties

Musea
Rijksmuseum, Amsterdam
Drents Museum, Assen
Letterkundig Museum, Den Haag.
Musée National Bamako, Mali
Stedelijk Museum, Roermond

Government collections
Rijk, Provincie Gelderland en Limburg

Company collections
DSM
ABP Kunstgalerie, Heerlen
Kunstcollectie KNP, Den Haag
ABN AMRO Kunstichting
ING Collectie o.a. in Hoofdgebouw Bijlmer, Amsterdam,
New York, Japan
Royal Nederland

Other Collections
TNT Post Kunstcollectie, Den Haag
Nationale Nederlanden
Particuliere verzamelaars
Rechtbank , Maastricht
Academisch Ziekenhuis, Maastricht
Rijkskadaster , Apeldoorn
Universiteit Maastricht
Woning corporatie Het Oosten, Amsterdam
Gemeente Meerssen


Publicaties

Eva Gerlach koos uit het recente werk van beeldend kunstenaar Marianne Aartsen negen schilderijen en schreef hierover een indringend essay onder de titel
‘ De richting van het rood/Direction of the red’
september 2013

In het verleden werkten beide kunstenaars reeds samen. In 2000 bij de uitgave Solstitium, die verscheen bij de uitreiking van de PC Hooftprijs aan Eva Gerlach als jubileumuitgave van de Zwarte Reeks. Verder in 2003 bij de uitgave Jaagpad, verschenen bij de tentoonstelling Passages van Marianne Aartsen in het Stedelijk Museum Roermond.
In 2013 september was er een pop-up tentoonstelling van de negen schilderijen te zien in Maastricht, de schilderijen die Eva Gerlach uitkoos voor haar essay. Aan het einde van haar essay komt zij tot de volgende omschrijving van het werk van Marianne Aartsen:‘Het is dat oppervlak, de huid van de schilderijen, waarin Aartsens Hazenprincipe culmineert. De ruimte is verf, dikte en dunte ervan, de kleuren in hun eigen werkelijkheid, hun relatie tot het licht en elkaar. De verf, beweging en rust ineen, ontzenuwt de tijd. De personages, verhalen, raadsels -die voortdurende verstrengeling van leven en dood- ze lossen op, treden uit de tijd in een sublieme gelaagdheid van verf, waarin alles tegelijkertijd herinnering en aanwezigheid is’

Het essay verscheen samen met afbeeldingen van de negen schilderijen in een tweetalige uitgave van Uitgeverij Glance-aside te Maastricht (ISBN 978-90-8o7977-0-3). o.a. verkrijgbaar via deze website en bij de betere boekhandel.
Dagblad Trouw Letter&Geest
Voorpublicatie 31-8-2013 div. pagina’s

Hareborne. december 2007
ISBN-EAN. 978-90-807977-3-4. ook te bestellen bij boekhandel de Tribune Maastricht.NL Deze bijzondere uitgave en de tentoonstelling dragen de titel “Hareborne’ een combinatie tussen Hare en Airborne, te zien in de bungelende hazen in de tentoonstelling. Waarmee ze in feite de lichtvoetigheid van de zwaartekracht in beeld brengt’. In Hareborne staat een autonoom gedicht geflankeerd door een tiental schilderijen.
Ging Aartsens voorlaatste boek Het meisje en de haas/ Het
verwijlen van de haas (2005) over een uit de hand gelopen ontmoeting tussen een meisje en de haas, het boek Hareborne verbeeldt het leven van een haas, een inwaartse reis en zijn spiegelingen. De haas gaat aan de haal met zichzelf, zijn mythes en strevingen om zo kies mogelijk vat te krijgen op een camouflageakkertje bij zijn landing op het opgedoekte veld.

Het oeuvre van Marianne Aartsen is niet groot, wel constant. Haar delicate manier van schilderen, levendig en expressief geven de schilderijen een impact die je onmiddellijk raakt. Haar werk heeft iets
verleidelijks, is speels en intens. Zoals de kunstcriticus Pieter Defesche het omschreef ‘De kunst van Marianne Aartsen kan bogen op eigenschappen, die maken dat zij zich moeiteloos hechten in het
geheugen….je schroomt om de wereld van Marianne Aartsen binnen te gaan en haar bewaarde geheimen te ontraadselen…Ook het prachtig schilderschap is liefdevol. Dichterlijk bovendien’.

Haar beeldend werk plaatst zich tussen concept en het ambachtelijke, tussen abstractie en representatie. In het boek Hareborne gaat taal een tijdelijke verbinding aan met het beeldende werk in een poging om het ongrijpbare zichtbaar te maken

Het meisje en de haas/ Het verwijlen van de haas
Bijzondere uitgave van uitgeverij Glance-aside,Maastricht. augustus 2005 Beeld en tekst Marianne Aartsen. Nederlands en Engels Vertaling. Maud Peereboom en Thérèse Cornips. ISBN 90 807977-2-3

Aartsens boek, 'Het meisje en de haas/ Het verwijlen van de haas' (Uitgeverij Glance aside) - ditmaal met zowel beeld als tekst van haar hand - gaat over een uit de hand gelopen ontmoeting tussen een meisje en de haas, met 'het onverwachte' in de hoofdrol. Haas en het meisje wisselen van huid, delen van het lichaam, aard, oren en positie: afstand blijkt symbiose, en vice versa. Met achterlating van een deel van haar personage, maar met nieuwe haas-achtige kenmerken bekleed komt het meisje uit deze inwaartse reis vol intuïtieve recursiviteit tevoorschijn: ontsnapt? voltooid?

Het beeldende werk van Marianne Aartsen kenmerkt zich door een spanning tussen concrete en abstracte vormen, die er een steeds toenemende dynamiek aan geeft. "Het meisje en de haas" is in deze ontwikkeling een hoogtepunt: een boek vol losse snelle tekeningen aus einem guss, gelardeerd met geheimzinnige schilderingen en voorzien van flarden tekst (in het Engels vertaald door Maud Peereboom Engelberts en Thérèse Cornips) die doen denken aan vluchtige muzieknotities. Baer Cornet gaf het boek zijn bijzondere vorm.

Hares have been part of Marianne Aartsen’s life for more than fifteen years now. They emerge and jump about in her paintings, lithos and statues. In 1998 she showed four rooms of hares in an exhibition at the Bonnefantenmuseum in Maastricht. On that occasion Philip Elchers presented the bibliophile publication The Hare’s Field/Campus Leporarius, a collection of hare poems that ten well-known poets had written as complements to Aartsen’s paintings. After a trip to Mali in 2001 she elaborated the hare theme. With dogon Aljumar she prepared a first publication of authentic dogon stories about the hare: Fascinated by the Hare (published by Glance-aside, 2003).

Aartsen’s book, The Girl and the Hare/The Hare’s Sojourning. (Glance-aside, 2005) –-this time both drawn and written by her —is about the girl and the hare meeting. It gets out of hand, featuring ‘the unexpected’. The hare and the girl exchange skins, various parts of their bodies including their ears, characters, and positions: distancing turns out to be symbiosis and vice versa. Relinquishing part of her personality but sporting her new hare-like characteristics the girl emerges from this inward journey illustrating intuitive recursiveness: did she escape? task accomplished?

Marianne Aartsen’s work is characterised by the tension between increasingly dynamic concrete and abstract shapes. This development culminates in The Girl and the Hare, a book showing loosely drawn sketches aus einem guss, larded with mysterious painting. Her snatches of text (translated into English by Maud Peereboom-Engelberts and Thérèse Cornips) are reminiscent of cursory bits of music.

Aljuma Jinndo/ Marianne Aartsen Dogonverhalen/ Fascinatie van de haas. , bijzondere uitgave van Uitgeverij Glance-aside oktober 2003, Maastricht 16 afbeeldingen in kleur van werk en vele litho’s. Nederlands en Frans, ISBN 90 80797715

Marianne Aartsen/Eva Gerlach, Jaagpad. , bijzondere uitgave uitgeverij Glance-aside, Maastricht 24 januari 2003 Schilderijen en ander werk (23 kleur-afbeeldingen) Marianne Aartsen en 21 gedichten van Eva Gerlach. Uitgegeven als een soort vervolg op Solstitium ISBN 90 9016488 X
Bij de tentoonstelling ‘Passages’ van 23 feb-9 juni 2003 in het Stedelijk Museum Roermond.

Eva Gerlach/Marianne Aartsen, Solstitium,. jubileumuitgave uitgeverij Herik Landgraaf 2000 (Zwarte reeks 50), maart 2000. Gedichten van Eva Gerlach en tekeningen van Marianne Aartsen. ISBN 9073036798. Uitgegeven t.g.v. toekenning P.C. Hooftprijs Eva Gerlach

Stichting Philip Elchers, december 1997, Hazenveld / Campus Leporarius. , bijzondere boekuitgave met tien afbeeldingen van het werk van Marianne Aartsen en poëziebijdragen speciaal bij deze schilderijen gemaakt van Anna Enquist, Leo Vroman, Esther Jansma, Neeltje Maria Min, Frans Budé, H.H. ter Balkt, C.O. Jellema, Hester Knibbe, Eddy van Vliet, Georgine Sanders t.g.v. de gelijknamige Solo tentoonstelling Bonnefantenmuseum 28 feb/17 mei 1998, ISBN 90 5048 055 1.

Alle boeken zijn in de betere boekhandel te koop onder vermelding van titel en ISBN nummer. Alle boeken zijn in voorraad bij boekhandel 'De Tribune', Maastricht. U kunt ook de boeken bestellen via www.marianneaartsen.com.

De boeken 'Solstium' en 'Hazenveld' zijn uitverkocht.

(s) = solotentoonstelling
(g) = groepstentoonstelling
(c) = catalogus

Exposities (komt nu voorbij)

De volgende musea/instellingen hebben werk in hun collectie:
Drents Museum, Assen

De volgende kunstuitlenen hebben werk in hun collectie:
Kunstuitleen Zwolle, Zwolle

Vertegenwoordigd in de volgende bedrijfscollecties:
ABN AMRO Kunststichting, Amsterdam
ABP Kunstgalerie, Heerlen
DSM Kunstcollectie, Heerlen
ING Collectie, Amsterdam
Kunstcollectie KPN, Den Haag
TNT Post Kunstcollectie, Den Haag

De volgende instellingen hebben werk in stock:
Bonnefanten Kunstuitleen Maastricht, Maastricht


Werken Toon afbeeldingen in apart venster

toon detailinformatie >>

Galeries.nl is sinds begin mei 2018 weer in de lucht, maar om de site up-to-date te houden ben ik op zoek naar vrijwilligers die bereid zijn om actuele exposities toe te voegen. Mail naar info@galeries.nl indien u hiervoor belangstelling heeft.

Op deze plek, in de laatste kolom, kunnen advertenties worden geplaatst.

Meer info over adverteren

Benno Tutein Nolthenius