KUNSTENAAR / ARTIST

August Walla  (1936-2001)

>> voorbije exposities / past exhibitions

Over de kunstenaar
Geboren in Klosterneuburg. Overleden in Gugging, Oostenrijk.

August Walla is enig kind. Na de dood van zijn vader wordt de band met zijn moeder alsmaar hechter. Omdat hij te zwak is en niet voor zichzelf kan opkomen, past hij zich niet goed aan op school waar de andere kinderen hem uitlachen. In een van zijn schriftjes schrijft hij: "Al wat rood is, is duivels."

Wanneer hij zestien is, dreigt hij ermee zichzelf op te hangen en steekt hij de zolder van zijn huis in brand. De dokters stellen vast dat hij schizofreen is en hij wordt de volgende vier jaar opgenomen.

In de jaren ´70 komt Walla terecht in het Gugging-ziekenhuis. Hij is constant bang voor de dood, God en andere menselijke wezens. Al vroeg begint hij voorwerpen te verzamelen in het afval dat hij op straat vindt. Hij brengt ze tot leven door ze te bedekken met onontcijferbare inscripties. Soms schildert hij zelfs op bomen of op wegen. Vervolgens neemt hij foto´s van deze imaginaire landschappen. Hij verzamelt woordenboeken van vreemde talen en Latijnse, Engelse, Russische, Indonesische, Japanse ... woorden. Hij vindt ook nieuwe woorden uit door ze naar believen te combineren: "Saeculacalxdiabolus" bijvoorbeeld betekent de "duivel van de eeuwigheid". Een mooi handschrift heeft voor hem een magische betekenis en een esthetisch effect. Sommige letters hebben voor Walla een mythologische betekenis en hij noemt ze "gewijde symbolen".

De politieke insignes die we terugvinden in zijn tekeningen moeten ook gelezen worden als elementen van zijn mythologie. Het hakenkruis stelt de vrouwelijke sekse voor, de hamer en de sikkel de mannelijke. Deze twee symbolen illustreren het gevecht voor een seksuele identiteit en de strijd tussen het Nationaal Socialisme en het communisme. Walla gelooft dat hij tijdens Hitlers regime een vrouw was en pas later een man werd via wat hij een "Russische operatie" noemt. In veel van zijn zelfportretten kan men hem zien met het symbool van de hel in zijn rechterhand. Hij portretteert zichzelf soms als Hitler of als een "Communistische bevelhebber". Walla´s wereld is complex op vele niveaus; hij brengt elementen samen op een manier waar wij niet zouden aan denken en creëert zo een wereld die nergens anders op lijkt.

Hij werkt onophoudelijk totdat het hele blad bedekt is. Zijn tekeningen getuigen van zijn angst voor de leegte. Met andere woorden, een lege ruimte wordt als een bedreiging aangevoeld, een bedreiging die een "allesvernietigende kwaadaardige blik" zou "doorlaten".

De volgende instellingen bieden werk aan en organiseren exposities:
Galerie Hamer, Amsterdam

De volgende musea/instellingen hebben werk in hun collectie:
Museum Dr. Guislain, Gent
LaM, Villeneuve d’Ascq (Lille)

De volgende instellingen hebben werk in stock:
Galerie Hamer, Amsterdam

Werken Toon afbeeldingen in apart venster


Engeln, 29,8 x 21,2 cm
Galerie Hamer