Stephen Lack  (1946)  


Opleiding
M.F.A. Sculpture. University of Guanajuato,San Miguel de Allende; Mexico
B.A. McGill University,1967 Montreal, Quebec; Canada
+ + lees meer...

‘Dreams that come true’ zijn nachtmerries. Dat geldt zeker voor ‘American dreams’. Heer bewaar ons voor de verwerkelijking van onze droombeelden en voor de droomsleeën die zich uit onze lustdromen losmaken om onze dagelijkse leven binnen te rijden. Auto’s, die prachtige ‘things of beauty’, sneller dan onze gedachten en onze dromen, en groter dan de meeste slaapkamers, zijn bij nader inzien toch eigenlijk (meestal) foeilelijk en behoorlijk weerzinwekkend, onlust voor het oog en -als je goed nagaat- voor het geweten. En ‘voor het milieu’, als je het eigentijds wil zeggen. De van oorsprong Canadese, in New York wonende kunstenaar Stephen Lack rekent de auto tot de ‘verontrustende thema’s waarmee hij als kunstenaar in het reine wil komen. Meestal hebben die ‘verontrustende’ thema’s onverbloemd misdadig klinkende namen: geweld, schendingen van de mensenrechten, uitputting van natuurlijke hulpbronnen, overconsumptie. Ja, als het daarover gaat is haast ieder weldenkende burger en autobezitter het hartelijk met Stephen Lack eens. Die woorden zijn, om met Paul Rodenko te spreken, allang mat komen te staan in het ‘semantische systeem van de taal’. (...) De automobiel schilderijen van Stephen Lack zien er niet uit als sociale aanklachten, integendeel. Ze ogen eerder verontrustend attractief, comfortabel, conformistisch en ‘amerikanistisch’, dan onthullend, geëngageerd of -zoals men vijftien jaar geleden zei-’maatschappelijk relevant’. Je komt zelfs even in de verleiding om de kunst van Lack onder te brengen bij wat Matisse ‘peinture d’ammeublement’ heeft genoemd, kunst waarin je je kunt nestelen als in een fauteuil, kunst om je er achteloos en gedachteloos in thuis te voelen.(...) Stephen Lack behoort op het eerste gezicht tot de algemeen verstaanbare schilders. Hij behoort ook (...) tot de schilders die men het gemakkelijkst verkeerd verstaat. Lack doet niet aan verborgen verleiding. Hij steekt zijn verleidingskunsten absoluut niet onder stoelen of banken. Integendeel, hij loopt ermee te koop, exposeert, zijn prestaties op het gebied der versierkunst. Hoewel: hij hanteert, je zou haast zeggen ten overvloede, behalve populaire ook uiterst subtiele middelen om ons op een dwaalspoor te zetten: zuiver schilderkunstige middelen. Hij parkeert zijn ‘hommages’ aan de goddelijke Chevrolets en Cadillacs in ‘the landscape of pleasure’, en schildert die in een stijl die daarvoor is uitgevonden toen er nog nauwelijks auto’s bestonden: het impressionisme. Een stijl waarvoor geen plaats meer is sinds de wereld een parkeerterrein is geworden voor enige miljarden toeristen. Je zou, als je heel onschuldig bent, nog steeds kunnen denken: Lack probeert ons wijs te maken dat de auto en de garage in zijn schilderijen dezelfde harmonische plaats innemen als de trein en het spoorwegstation in de kunst van Monet. Maar duidelijk is dan inmiddels ook wel dat Stephen Lack oprecht hoopt dat we ons door hem niets laten wijsmaken. Hij wil dat zijn schilderijen worden bezichtigd als doortrapte leugens die de waarheid aan het licht brengen. Als mooi ‘gelackte’ nachtmerries die zich gemakkelijk als dagdromen laten verkopen. (...) De New Yorkse criticus Jude Schwendenwein heeft het voortreffelijk gezegd: ’Er schuilt een subversief element in de New Yorkse schilderijen van Stephen Lack. Zij hebben iets verleidelijks en iets dat de kijker een beetje uit de droom helpt. Hij bewierookt de wat vulgaire heroïek van de Amerikaanse cultuur en doet ons tevens vermoeden dat die wat besmuikte schoonheid alleen kan groeien op een door geweld en hebzucht vergiftigde bodem’.(...) Maarten Beks.

Exposities (komt nu voorbij)

De volgende instellingen bieden werk aan en organiseren exposities:
Galerie Kunstuitleen Dijkstra Antwerpen, Deurne/Antwerpen
Galerie Kunstuitleen Dijkstra Waalwijk, Waalwijk

De volgende musea/instellingen hebben werk in hun collectie:
Museum van Hedendaagse Kunst Muhka, Antwerpen


Werken Toon afbeeldingen in apart venster

toon detailinformatie >>

(advertentie)