Meijer de Haan  (1852-1895)

Meijer de Haan was een leerling van Paul Gauguin (1848-1903) en speelde een belangrijke rol in de avant-gardekringen rondom Gauguin in Parijs en Bretagne. Door zijn korte carrière en kleine oeuvre komt zelden werk van deze kunstenaar op de markt.

Aanvankelijk schilderde de in Amsterdam geboren Meijer de Haan vooral portretten en figuurstukken. In 1887 vertrok hij naar Parijs. Daar raakte hij bevriend met Theo van Gogh, Vincent van Goghs jongere broer, en in oktober 1888 trok hij bij hem in.
+ + lees meer...

Via Theo van Gogh maakte Meijer de Haan eind 1888 kennis met Gauguin, onder wiens invloed hij zijn stijl geheel veranderde. In de jaren 1889-1890 maakte Meijer de Haan deel uit van de groep kunstenaars rondom Gauguin die in Bretagne (Pont-Aven en Le Pouldu) werkten. Net als Gauguin ervoeren ze het Impressionisme met zijn realistische uitgangspunt als een keurslijf en zochten zij naar een manier om de schilderkunst nieuw leven in te blazen. Daarvoor deden zij inspiratie op bij niet-westerse tradities, toegepaste kunsten en de kunst uit de Middeleeuwen en de Renaissance.

Stilleven met portret van Mimi 1889/1890
In Le Pouldu logeerden Meijer de Haan en Gauguin in de herberg van Marie Henry. Meijer de Haan werd verliefd op de ongehuwde Marie, wier kleine dochter liefkozend door de kunstenaars Mimi werd genoemd. Het kind is afgebeeld op een schilderij dat in 2005 door het Van Gogh Museum is verworven. Met zijn gewaagde compositie, decoratieve kwaliteiten en uitgesproken kleurgebruik is Stilleven met portret van Mimi representatief voor het experimentele werk van de kunstenaars van Pont-Aven. Meijer de Haan probeerde in dit stilleven zijn hang naar realisme te combineren met de meer abstracte benadering die Gauguin voorstond.

Ook Paul Sérusier (1863-1927) logeerde af en toe in de herberg en samen met Gauguin en Meijer de Haan decoreerde hij de wanden van de eetkamer. De voorwerpen op de achtergrond van Stilleven met portret van Mimi zijn hoogstwaarschijnlijk onderdelen van deze decoratie.

Afgezien van een gezicht op een boerderij uit Le Pouldu dat zich thans in het Kröller-Müller Museum te Otterlo bevindt, is Meijer de Haan in het nationale openbaar kunstbezit vooral vertegenwoordigd met vroeg werk uit Nederland (onder meer in het Joods Historisch Museum, dat Portret van een jonge vrouw uit 1883 bezit). Werk van leden van de Pont-Aven groep is weinig voorhanden in Nederlandse openbare collecties.

Exposities (komt nu voorbij)

De volgende musea/instellingen hebben werk in hun collectie:
Van Gogh Museum, Amsterdam
Joods Historisch Museum (JHM), Amsterdam


Werken Toon afbeeldingen in apart venster

toon detailinformatie >>

(advertentie)