Wiel van der Randen  (1897-1949)

Van der Randen, die als stafmedewerker verbonden was aan uitgeverij De Spaarnestad, wordt gerekend tot de belangrijkste fotojournalisten uit het Nederland van de eerste helft van de vorige eeuw. Hij bepaalde in de jaren dertig en veertig het gezicht van gezinsbladen als Panorama, Katholieke Illustratie en Libelle. Zijn indrukwekkend en omvangrijk oeuvre, dat dertigduizend negatieven omvat, sluit stilistisch aan bij de Nieuwe Fotografie die in de jaren dertig school maakte.
+ + lees meer...

Na de middelbare school komt Wiel van der Randen als fotograaf, tekenaar en graficus in dienst van de Nieuwe Venlosche Courant. In 1927 vertrekt hij naar Den Bosch waar hij gaat werken bij fotopersbureau Het Zuiden. Een jaar later krijgt hij een baan bij een persbureau in Amsterdam. In 1934 tenslotte wordt hij staffotograaf van De Spaarnestad, de zeer respectabele katholieke uitgeverij van weekbladen als de Limburg in Beeld, Katholieke Illustratie, Libelle en Panorama. Van der Randen blijft tot zijn overlijden voor deze uitgeverij werken. Hij fotografeert veel in Limburg en Brabant, bij de Staten Generaal, in cafetaria´s en cafés, bij ballen en processies, auto- en motorraces, rondvluchten van KLM, in blinden- en doofstommeninstituten en zo maar op straat. Hij heeft een grote productiesnelheid, is trefzeker en voorziet zijn reportages vaak van zelfgeschreven teksten.

Wiel van der Randen is een reportagefotograaf die zijn tanden in alles durft te zetten. Bijna dagelijks gaat hij op stap met zijn kleinbeeld-Leica, een camera die hij als een van de eerste fotojournalisten gebruikt. De films worden ’s avonds ontwikkeld en afgedrukt in zijn eigen doka op Leica-apparatuur. Van der Randen beschikt over een groot visueel talent. Hij laat zich inspireren door de beeldtaal van de Nieuwe Fotografie. Kenmerkend daarvoor zijn dynamische perspectieven en kaders, close-ups, verrassende diagonalen en de positionering van de handeling uit het midden van het beeld. In zijn loopbaan als fotograaf-verslaggever voor kranten en tijdschriften heeft hij vaak belangrijke reportages gemaakt: de begrafenis van Prins Hendrik, het Jordaan oproer, de oorlogsverwoesting in zijn geboortestad Venlo.

Bij veel belangrijke gebeurtenissen in Nederland is hij aanwezig. Geschiedenis schrijft hij op 7 mei 1945. Hij is op de Dam in Amsterdam waar een menigte wacht op de Canadese bevrijders. Plots wordt er door Duitse militairen gericht gevuurd op de massaal toegestroomde feestvierders. Van der Randen staat op het dak van de kosterswoning bij de Nieuwe Kerk en legt het drama vast, waarbij 22 doden en 122 gewonden vallen. Het zijn beroemde foto’s van mensen die dekking zoeken achter lantaarnpalen, doden tussen het vuil, gewonden die worden weggedragen. Hoewel maar een enkeling Van der Randen’s naam eraan zal verbinden, zijn het met afstand zijn beroemdste foto’s. Zijn laatste opnames dateren van 1948 en laten de inhuldiging van Juliana als Koningin der Nederlanden zien. Een jaar later, op 24 juli 1949, overlijdt hij na een kort ziekbed.

Exposities (komt nu voorbij)

De volgende instellingen hebben werk in stock:
SBK Amsterdam KNSM, Amsterdam


Werken Toon afbeeldingen in apart venster

toon detailinformatie >>

Galeries.nl is sinds kort weer in de lucht, maar om de site up-to-date te houden ben ik op zoek naar vrijwilligers die bereid zijn om actuele exposities toe te voegen. Mail naar info@galeries.nl indien u hiervoor belangstelling heeft.

Op deze plek, in de rechter kolom, kunnen advertenties worden geplaatst.

Benno Tutein Nolthenius