Geert Jan Jansen  (1944)  

Tijdens mijn studie kunstgeschiedenis in Amsterdam raakte ik, als verwoed verzamelaar, al snel actief in de kunsthandel. Vanaf 1968 was ik kunstcriticus voor dag- en weekbladen, ondermeer Elseviers Weekblad. Na mijn eerste galerie in Eindhoven volgden in Amsterdam Galerie Jacob en Galerie Raam aan de Keizersgracht. Daarna verbleef ik in New York en Genève.
+ + lees meer...

Met de productie van extra litho´s van Picasso, Matisse en Appel haalde ik in 1981 de voorpagina´s van alle dagbladen in Nederland. Woonachtig in Edam werd ik in de pers `de meester van Edam` genoemd. Na twee jaar onderzoek echter, moest justitie bij gebrek aan bewijs de zaak seponeren.
In 1988 doken opnieuw grote aantallen litho´s in de kunsthandel op. Ik woonde op dat moment in Parijs en werd opnieuw verdacht. Ik ging terug naar Nederland en hield mij ter beschikking voor verhoor. Na drie maanden wachten was er nog geen antwoord van de officier van justitie in Amsterdam en keerde ik terug naar Frankrijk.
Vanaf 1989 verbleef ik op Château de Chavannes, bij Moulins. `Op de vlucht´, zo schreef de vaderlandse pers, maar zo wil ik het niet noemen. `We hebben niet aan iedereen een adreswijziging gestuurd´, zeg ik zelf daarover. Ik heb deze periode van mijn leven ervaren als een heel gelukkige vakantie, waarin ik eindelijk eens tijd had ongestoord te schilderen. In deze jaren woonde ik achtereenvolgens op Château les Raymonds bij St Félix en in Orléans waar ik mijn atelier in een oude dekenfabriek inrichtte.

In mei 1994 werd mijn atelier ontdekt op Château la Chaux, het kasteeltje bij Poitiers waar ik toen woonde. Franse en Duitse politie-experts namen tot hun grote verbazing 1600 schilderijen in beslag en spraken van een cave van AliBaba.
Niet eerder had justitie in één ruimte het werk aangetroffen van zoveel verschillende kunstenaars en in zoveel verschillende technieken: olieverf, acryl, aquarel, gouache, litho,ets en zeefdruk. De experts roemden de kwaliteit en noemden mij de `de meestervervalser van de eeuw`. Maar na zes maanden huis van bewaring in Orléans moest ik, zeer tegen hun zin, vrijgelaten worden wegens gebrek aan bewijs.

De franse justitie seponeert niet graag. Een uitvoerige campagne, waarbij mijn foto gestuurd werd naar veel galeries en bijna alle veilinghuizen in Europa leverde niet één ontevreden koper van mijn schilderijen op. Maar het grootste probleem was, denk ik, dat ze ook mijn verzameling met authentiek werk in beslaggenomen hadden. Na zes jaar van onderzoek bleek het voor de rechtbank in Orléans niet mogelijk onderscheid te maken tussen echt of vals, wat door Picasso, Matisse, Chagall en Miro was geschilderd en hetgeen ikzelf had gemaakt. Uiteindelijk werd ik veroordeeld tot de tijd die ik in voorarrest had doorgebracht. Helaas werd bij het vonnis ook bepaald dat alle schilderijen, zonder verder onderzoek, vernietigd zouden moeten worden. Hiertegen ben ik in beroep gegaan. Ik wilde proberen de authentieke werken te redden, waarbij ik gesteund werd door Rudi Fuchs e.a. Deze strijd duurt nog steeds.

Tijdens mijn lezingen, of conférences, gun ik mijn toehoorders aan de hand van vaak hilarische anekdotes, een blik achter de coulissen van de kunsthandel. Ook geef ik tips. Waarop moet gelet worden bij een aankoop in een galerie? Wat gebeurt er allemaal op veilingen? Wat is het verschil tussen een litho en een zeefdruk? Hoeveel exemplaren épreuve d`artiste mogen er eigenlijk zijn? Wat is posthuum signeren? Welke geheimen ontsluiert de blauwe lamp? Met plezier beantwoord ik de vele vragen die mij doorgaans gesteld worden. Desgewenst voorzie ik ter plekke mijn boek met de handtekening van beroemde kunstenaars uit de vorige eeuw."

In het huis van bewaring in Orléans schreef ik "Magenta, avonturen van een meestervervalser". In dit autobiografische boek, in 1998 uitgegeven bij Prometheus in Amsterdam, vertel ik op openhartige wijze over mijn ervaringen en belevenissen in de kunsthandel, de ontmoetingen met verzamelaars, kunstenaars en experts.

Exposities (komt nu voorbij)


Werken Toon afbeeldingen in apart venster

toon detailinformatie >>

Galeries.nl is sinds begin mei 2018 weer in de lucht, maar om de site up-to-date te houden ben ik op zoek naar vrijwilligers die bereid zijn om actuele exposities toe te voegen. Mail naar info@galeries.nl indien u hiervoor belangstelling heeft.

Op deze plek, in de laatste kolom, kunnen advertenties worden geplaatst.

Meer info over adverteren

Benno Tutein Nolthenius