KUNSTENAAR / ARTIST

Nan Platvoet  (1909-1975)

>> voorbije exposities / past exhibitions

Over de kunstenaar
Nan Platvoet is geboren op Texel, maar als Nan vier jaar is, verhuist de familie Platvoet naar Schellingwoude, nabij Amsterdam. Vader Platvoet vindt werk in de Amsterdamse havens. Nan houdt van tekenen en verzamelt allerlei dingen, die hij in de buurt vindt. Hij sorteert zijn vondsten en stalt ze uit op een plankje. Als kind houdt Platvoet al van tekenen en schilderen. Zijn loopbaan start in de crisisjaren, wanneer hij op veertienjarige leeftijd werk vindt als leerlingzetter bij de uitgeverij De Vooruitgang, die later op zal gaan in De Arbeiderspers. Tegelijk volgt Platvoet een opleiding aan de Grafische School in Amsterdam. In 1943 begint hij een eigen grafisch atelier en hij verzorgt vervolgens de opmaak van de tijdschriften International Lighting Review en Visie. International Lighting Review is een uitgave van het Eindhovense bedrijf Philips, waarmee de firma haar nieuwste lichtprojecten onder de aandacht van een internationaal publiek wil brengen. Visie is een tijdschrift voor interieurvormgeving en biedt een podium voor de modernste visies ten aan zien van binnenhuisarchitectuur.

In de jaren vijftig en zestig werkt de graficus Nan Platvoet regelmatig in opdracht van Nederlandse bedrijven, die na de oorlog nieuwe producten ontwikkelen die de uitstraling van het dagelijks leven wezenlijk hebben veranderd. Platvoet ontwerpt advertenties, productcatalogi en logo’s voor onder meer Philips in Eindhoven, de textielfabriek Hatéma uit Helmond en Gilde-stoffen uit Gouda. Zijn ontwerpen sluiten goed aan bij de moderniseringen, die deze bedrijven in de jaren vijftig in gang zetten. Nan Platvoet blijkt als geen ander in staat om de vernieuwingen op het gebied van techniek, productie en communicatiemiddelen een menselijk gezicht te geven.

Adam en Eva
Naast zijn dagelijks werk als graficus tekent Platvoet veel en experimenteert hij met al zijn materialen uit zijn grafische werkplaats. Zijn experimenten leveren bijzondere handrukken op. De serie Adam en Eva, die pas na zijn overlijden is gevonden, is het overtuigende bewijs van Platvoets unieke kunstenaarschap.

Handdrukken
Een handdruk is de meest eenvoudige drukvorm. Als voorwerpen worden geďnkt en met de hand op een blad papier worden gestempeld, is er al sprake van een handdruk. Ieder kind dat met zijn stempels speelt maakt handdrukken. Het stempelen wordt bij een handdruk vaak gecombineerd met het werken met sjablonen. Stempels en sjablonen kunnen meerdere keren worden gebruikt. Maar een volgende handdruk zal altijd verschillen van een vorige. Iedere versie van een handdruk is dus uniek.

Nan Platvoet begint al in het midden van de jaren vijftig met het maken van handdrukken. Hij stempelt met allerlei voorwerpen: letters en ornamenten uit zijn letterbak, de zijkant van een letterblok, maar ook met allerlei andere materialen, zelfs met sluitkurken van flessen. Uit stevig papier knipt hij verschillende sjablonen: mensen, dieren en ornamenten. Om een extra effect aan zijn handdrukken te geven werkt Platvoet vaak op een vel papier dat hij van tevoren met drukinkt kleur heeft gegeven. Platvoet gebruikt zelden inktkleuren die direct uit een potje komen. Heel speciale kleuren bereikt hij door toevoeging van ongebruikelijke ingrediënten uit de natuur, zoals sap van eikels of rode bieten.

Werken Toon afbeeldingen in apart venster


De Toren van Babel
Museum Henriette Polak

 Kunst van de Dag op 29/10/2005
De Slang weet raad
Museum Henriette Polak