Victor Vasarely  (1906-1997)

Geboren in Pecs, Hongarije.

Na zijn middelbare school start hij in 1925 zijn studie als arts aan de universiteit van Boedapest. Deze studie zet hij echter na twee jaar stop. In 1929 begint hij een opleiding aan de school van Bauhaus te Boedapest. De invloed van het onderwijs van Bauhaus is duidelijk merkbaar in zijn werk.
Bauhaus is een van oorsprong Duitse school voor architectuur en vormgeving die zich kenmerkt door het streven naar klare, zakelijke en functionele vormen.
+ + lees meer...

Tijdens deze periode verdiept hij zich in de trend van het constructivisme en ontdekt de abstracte kunst. In dit jaar realiseert hij zijn bekende “étude blue” en “étude verte” (1929) en sluit zich aan bij de theorie over het bevorderen van een minder individualistische en meer gemeenschappelijke kunst. Een kunst aangepast aan de veranderingen van de moderne wereld en industrie.
Ondertussen associeert de Hongaarse regering verschillende avant-gardische bewegingen met de progressieve beweging. Daardoor besluit Vasarely in 1930 het land te verlaten en zich in Parijs te vestigen. Als tekenaar-ontwerper werkt hij voor het reclamebureau Havas, voor Draeger - één van de bekendste drukkers van de vorige eeuw - en voor Duwambez. Hier legde hij zich vooral toe op zijn grafisch werk.
Tijdens zijn grafische periode (1929-1946) legt hij de funderingen voor zijn beeldend onderzoek en voor zijn cinetische periode. Bepaalde constantes, zoals het lijnenwerk, het effect van het materiaal en het spel van licht en schaduw, kan men terugvinden in zijn tweedimensioneel grafisch werk. Onder andere in Les zèbres (1938), L’échiquier (1935), en in Les fille – fleur (1934). De vormen worden niet gedefinieerd door een kenmerk, maar duiken op als een vervormd raster of naast elkaar geplaatste contrasten.
Tussen 1935 en 1947 legt hij zich hoofdzakelijk toe op het schilderen. Tijdens deze periode richt Vasarely zich naar stillevens, landschappen en portretten. Twee voorbeelden van deze periode: Autoportrait (1941) en L’aveugle (1946). Op het vlak van figuren is er ook een zekere evolutie merkbaar naar de vereenvoudiging en de schematisering van het object. Het is echter pas vanaf 1947 dat het echte abstracte zichtbaar wordt.
Het gebruik van geometrische vormen als terugkeer naar de natuur komt vooral tot uiting tijdens zijn Belle-Isle periode (1947-1958) (zijn toenmalige woonplaats).
De wisselwerking tussen achtergrond en vorm manifesteert zich gedurende zijn verblijf te Gordes (1948-1951).
Tijdens de periode Denfert (1951-1958) duiken vreemde tekeningen op. Deze zijn geïnspireerd door de barsten in de wanden van witte tegels in het metrostation Denfert-Rochereau te Parijs. Vasarely ontdekt de tegengestelde perspectieven van de axonometrie, de kracht van de pure compositie. Het meest representatieve werk hiervoor is L’hommage à Malevitch (1952-1958). Het vierkant wordt rond zijn as gedraaid en wordt zo een ruit.
In 1955, in de galerie Denise Rene te Parijs, legt hij het accent op cinetische kunst. Vasarely en enkele andere kunstenaars zoals Duchamp, Man Ray, Calder, Tinguely, of Agam stellen er hun bevindingen over het thema bewegen voor.
Tijdens de periode Noir-Blanc (1954-1960) hervat hij zijn grafische studie. Hij werkt met lineaire rasters en met golvende vervormingen. Tegelijkertijd verdiept hij zich in fotografische technieken en realiseert “fotografismen” door de opeenstapeling van glasplaten.
Het principe van de optische illusie komt voort uit een beeldende eenheid, gemaakt uit vormen met een contrasterende kleur. Tot voor 1960 was dit hoofdzakelijk zwart en wit. Er verschijnt een notie van beweging en ruimte.

Tussen 1964 tot 1976 houdt Vasarely zich meer bezig met celvormige structuren, zoals in de reeks “L’hommage à l’hexagone”, waar reliëfvormen en vervormingen te voorschijn komen. Vasarely dompelt zich zo onder in het optische domein, wat hij reeds had aangeraakt tijdens zijn zwart-witte periode.
In 1965 neemt hij deel aan de expositie “Responsive Eye” in het Museum van Moderne Kunst in New York. Deze tentoonstelling is gewijd aan “Art Optique” (Optical Art ofwel Op-Art). Hij laat de toeschouwer toe zijn werken vrij te interpreteren.
Door het succes hemelen de pers en het publiek Vasarely op tot “uitvinder van de optische kunst”.
De volledige uitvoering van het cinetisch werk van Victor Vasarely is onafscheidelijk van de sociale context en de stedelijke omgeving. Vanaf de jaren ‘50 stelt Vasarely zich vragen bij de rol van de kunstenaar en zoekt middelen om de kunst toegankelijk te maken voor het publiek. Zijn kunst verschijnt in het straatbeeld, zoals in het belastingscentrum te Nice, in een Parijse universiteit en te Monaco.
In 1976 wordt de stichting Vasarely te Aix-en-Provence geopend.
Vasarely werkte voor film, ballet, als schijver en als publiciteitsontwerper.
Victor Vasarely overlijdt op de leeftijd van 91 jaar op 15 maart 1997.
In Boedapest is het Vasarely Museum gevestigd.

Exposities (komt nu voorbij)

De volgende instellingen bieden werk aan en organiseren exposities:
Galerie von Bartha, Basel
Guy Pieters Gallery, Knokke
James Kinmont Fine Art, London
Galerie Lahumière, Paris
De Rijk Fine Art - De Rijk Contemporary art, Den Haag

De volgende musea/instellingen hebben werk in hun collectie:
Bergen Kunstmuseum, Bergen
Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
Museum of Fine Arts Budapest, Budapest
Irish Museum of Modern Art (IMMA), Dublin 8
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, Brussel
Lieu d'Art et Action Contemporaine (LAAC) de Dunkerque, Dunkerque (Duinkerken)
Museum Jan van der Togt, Amstelveen
Museum Voorlinden, Wassenaar

Vertegenwoordigd in de volgende bedrijfscollecties:
Kunstcollectie KPN, Den Haag
TNT Post Kunstcollectie, Den Haag

De volgende instellingen hebben werk in stock:
Galerie Beyeler, Basel
Gallery Heede & Moestrup, Copenhagen
kunzt.gallery,

Aangesloten bij Pictoright, Amsterdam.


Werken Toon afbeeldingen in apart venster

toon detailinformatie >>

Galeries.nl is sinds begin mei 2018 weer in de lucht, maar om de site up-to-date te houden ben ik op zoek naar vrijwilligers die bereid zijn om actuele exposities toe te voegen. Mail naar info@galeries.nl indien u hiervoor belangstelling heeft.

Op deze plek, in de laatste kolom, kunnen advertenties worden geplaatst.

Meer info over adverteren

Benno Tutein Nolthenius