Nobuyoshi Araki  (1940)

Geboren in Tokyo. Japanse fotograaf.
+ + lees meer...

Het fenomeen moge internationaal inmiddels bekend zijn, in eigen land, maar vooral in zijn eigen stad Tokio is hij immens populair. Zijn aanwezigheid in bars en op straat, staat garant voor opwinding en opdringende fans die zijn handtekening willen. Araki geniet van de aandacht en van de sensatie die hij teweeg brengt. Dat wil zeggen: hij is zich bewust van het effect van zijn foto’s, weet wat die veroorzaken. Verguisd door het establishment, bekritiseerd door de gevestigde orde, heeft hij zich jarenlang en consequent laten mee slepen door zijn eigen hartstocht en fungeert als doorbreker van taboes.

Van 1959-1964 studeerde hij film en fotografie in zijn geboortestad waar hij nog steeds woont en die hij zelden verlaat. In het laatste studiejaar begon hij al te werken voor een van de meest gerenommeerde reclamebureaus in Japan en hield dat vol tot begin jaren zeventig. Intussen besteedde hij toen al veel tijd en energie aan eigen werk, zoals een 16-mm film van twee broertjes die bij hem in de buurt woonden. Met foto’s van het duo won hij in 1964 zijn eerste 1ste prijs. Sindsdien is hij alleen maar meer en meer gaan fotograferen. Wereldwijd zijn er zo’n 230 boeken van zijn werk verschenen. In de meest uiteenlopende formaten en uitvoeringen. Grillig en divers, onvoorspelbaar en provocerend, maar thematisch trouw aan zijn concept: seksualiteit, leven en dood. Daarbij bedient Araki zich van herkenbare en ‘vaste’ metaforen. zoals vrouw, bloemen en de stad.

Primaire associaties zoals sadisme, vrouwenonderdrukking en perverse sex maken bij nadere beschouwing plaats voor andere inzichten. Niet voor niets is Araki in Tokio zo’n ster. Hij wordt gezien als een aanwijzer, een "eyeopener". Hij toont de beklemmende Japanse tradities die het leven van velen in een geestelijk en fysiek keurslijf vastleggen. Tegelijkertijd en verwarrend genoeg is ‘bondage’ een kunstvorm waarbij het letterlijke evenwicht en de ogenschijnlijke hulpeloosheid van de vrouw zijn gebaseerd op een zorgvuldig systeem van binden zonder de bloedsomloop te verstoren.

Araki ziet zichzelf als medium, waarnemer van gebeurtenissen en onuitgesproken gevoelens. Hij appelleert zonder gêne aan exhibitionisme en aan openlijk voyeurisme. Gezien worden, opvallen en daarin ver willen en durven gaan. Anderzijds is er de onverholen lust om te kijken, tot in details. Hij maakt zich spreekbuis van die verborgen en onderdrukte emoties, opdat er verwondering ontstaat en vragen komen. Ook over de stad, die benauwende. En dan kan je niet meer stoppen, zo lijkt hij kenbaar te maken.

Exposities (komt nu voorbij)

De volgende instellingen bieden werk aan en organiseren exposities:
Aliceday Gallery, Brussel
Galerie 't Fotokabinet, Den Haag
Fondation Francès, Senlis
Galerie Kamel Mennour, Paris
Galerie Bob van Orsouw, Zürich
Rebecca M. Camhi Gallery, Athens
Galerie Alex Daniels - Reflex Amsterdam, Reflex Modern Art Gallery, Amsterdam
White Cube, London

De volgende musea/instellingen hebben werk in hun collectie:
Frans Hals Museum Hal, Haarlem
Maison Européenne de la Photographie (MEP), Paris
Miniatuur Museum voor Hedendaagse Kunst, Amsterdam
Fotomuseum Winterthur, Winterthur
Kunstmuseum Wolfsburg, Wolfsburg

Vertegenwoordigd in de volgende bedrijfscollecties:
FOD Buitenlandse Zaken, Brussel

De volgende instellingen hebben werk in stock:
kunzt.gallery,


Werken Toon afbeeldingen in apart venster

toon detailinformatie >>

(advertentie)