James Cauty  (1956)

Geboren in Liverpool.

Hij werd beroemd in 1989 toen hij de KLF vormde met Bill Drummond. Hierop volgde een reeks nummer één hits. Zij vervolgden hun samenwerking met de K Foundation dat een reeks van high profile kunst ‘acties’ arrangeerde, die ze omschreven als een ‘britt award buried at Stonehenge, bad crop circles and a wicker man’ en ‘a major body of cash and a box of matches’. In 1994 verbrandden zij 1 miljoen pond.

Dit werd gevolgd door meer gelijknamige bizarre activiteiten met ‘K2 Plant Hire Ltd’ en in 1997 ‘Advanced Acoustic Arments’ (“thuisgemaakte sonische wapens en een dode koe”).
+ + lees meer...

In 2002 begon hij de controversiële ‘Stamps of Mass Destruction’ te produceren, samen met Blacksmoke, een niet bestaand kunstcollectief. Hij ging door met de kunst van de filatelie met een nieuw verzonnen collectief de C.N.P.D. (Cautese Nationál Postal Disservice) van 2004 tot 2008.

Zijn meest recente werk richt zich op het maken van 1:87 schaalmodellen van rebellieën als kleine “world re-enactements”, vaak getoond in omgekeerde jampotjes als “A Riot in A Jam Jar". Zijn nieuwe expositie “The Aftermath Dislocation Principle” zet deze fascinatie met kleine “world re-enactements” voort in de vorm van een 1:87 schaalmodel landschap (gelijk aan 1 vierkante mijl in miniatuur). Dit landschap is verwoest, verlaten, vernietigd, verbrand en verstoken van leven. Enkel 5000 model politiemannen bezoeken deze apocalyptische overblijfselen. Het is een bizarre, merkwaardige aanschouwing van een modeldorp, waarin Cauty zijn fascinatie voor verval, de consumptiemaatschappij en entertainment vervolgt door middel van creatieve verkenning en donkere humor.

Exposities (komt nu voorbij)


Werken Toon afbeeldingen in apart venster

toon detailinformatie >>

(advertentie)