Jan Vanriet  (1948)  

Geboren in Antwerpen. Woont en werkt in Antwerpen en in de Provence.

In 1972, na het beëindigen van zijn studies aan de Koninklijke Academie te Antwerpen, exposeert hij een eerste keer in Galerij De Zwarte Panter. Evenwel meteen daarna begint een samenwerking die tien jaar zal duren met Jan Lens en diens galerij Lens Fine Art. Tijdens deze periode ontwikkelt hij zich vooral als voortreffelijk aquarelschilder en worden enkele boeken uitgegeven, Maria Lecina, Dood in Venetië, Het teken van de hamster.
+ + lees meer...

Vanriet schrijft ook. Hij publiceert dichtbundels bij Manteau (o.a. Vast Tapijt) en in opdracht van BRT-radio schrijft hij de gedichtensuite Staat van beleg, waarvoor Bob Porter muziek zal componeren. Hij publiceert in weekbladen zoals Vrij Nederland en voor het maandblad Avenue verzorgt hij de redactie van de literaire bijdrage uit België.
Hij neemt deel aan de biënnale van Menton en exposeert in Milaan bij Naviglio en in Hannover bij Brusberg. Het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel en de Kunstverein te Darmstad tonen de reeks Dood in Venetië. Het Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen koopt enkele werken. Hij start de medewerking aan het literaire tijdschrift Revolver, waarvoor hij tot vandaag de omslagen tekent.

1982 brengt de samenwerking met Isy Brachot te Brussel en Parijs. Edward Lucie-Smith publiceert een monografie over zijn werk en Pierre Restany schrijft de tekst bij Vanriets eerste expositie in Parijs,'L'état de siège du regard'. Vanriet wordt geselecteerd voor de biënnale van Sao Paulo en begint een lange reeks exposities in Californië, meestal bij Wenger Gallery in San Diego en later in Los Angeles.
Zijn werk komt in de verzamelingen van o.a. het Museum of Art te San Diego, het Museum of Contemporary Art in La Jolla en de Hewlett Packard Corporation te Palo Alto. Het Ministerie voor Nederlandse Cultuur publiceert een nieuwe monografie.
Hij wordt directeur van de Stedelijke Academie te Hoboken.

Na zijn deelname aan de biënnale te Venetië (1984) volgt een uitnodiging voor de Olympiad of Arts te Seoul. Zijn monumentaal doek 'compte à règler' komt aldaar in de collectie van het Museum of Contemporary Art en in 1990 behaalt hij er de bijzondere prijs op het Art Festival, met John Chamberlain en Mimmo Rotella.
Ondertussen verbleef hij twee keer in New York waar hij werkte in het atelier van Bernar Venet. Hij krijgt portretopdrachten van Harry Torczyner, het Parlement en de K.U. Leuven.

In het kader van Antwerpen '93 opent het kunstencentrum Elzenveld zijn nieuwe expositieruimten met een grote tentoonstelling van Vanriets recent werk. Dit was niet zijn enige bijdrage aan dit feestelijk jaar. Hij realiseert eveneens de plafondschildering in de gerestaureerde Bourlaschouwburg.

Deelname aan exposities in Dublin, Michigan, Frankfurt, Johannesburg, Luxemburg.

Voor de nieuwe hoofdzetel van de Kredietbank te Brussel schildert hij 'Het betoverd domein', een geïntegreerde muurschildering van 110 m lengte.
Ook het drieluik 'aan de energie' voor Electrabel ontstaat.
Hij beëindigt zowel een serie van 50 portretten als de reeks 'Volgens Johannes', 35 grote werken waarbij Benno Barnard een episch gedicht schrijft : publicatie van het boek bij Lannoo, expositie bij de Stichting Veranneman te Kruishoutem.
Het jaar daarop, in 1996, brengt dezelfde uitgever de indrukwekkende monografie Jan Vanriet 1984-1986, met Freddy de Vree als auteur.

Ondertussen is er de hernieuwde samenwerking met Galerij de Zwarte Panter te Antwerpen. Nieuwe werken vinden onderdak in het McNay Art Museum te San Antonio en in de collecties van de bijvoorbeeld Deutsche Bank, Royal Belge, Crédit Lyonnais, Zürich. Ook het Stedelijk Prentenkabinet te Antwerpen verwerft enkele voorstudies tot 'Johannes'.
Sedert 1987 ontwerpt Jan Vanriet toneeldecors, o.a. voor het Raamtheater, Geletterde Mensen en de internationale literaire tournees van Behoud de Begeerte in Madrid, Barcelona en Londen, voor de VRT en KVS-Brussel. In opdracht van de Morgen maakte hij tekeningen bij een roman van Hugo Claus en deze laatste schreef op zijn beurt gedichten bij 10 etsen van Vanriet, gepubliceerd in het boek 'De aap in Efese'. Uitgeverijen in Nederland en Frankrijk (Balland, Le Seuil ) brengen zijn werk op de omslagen van romans.
Hij tekent affiches, o.a. voor de Boekenbeurs 1999 (VBVB). Vanaf december 2000 tekeningen in ZENO [De Morgen]

Vanriet realiseerde een muurschildering in het metrostation De Brouckère te Brussel, twee wanden zeefdruk op metaal van een totale lengte van 210 m.

Ook voor de zetel van uitgeverij Roularta te Evere schilderde hij een murale serie van 85 meter lengte.

In 2001 kreeg hij de Van Acker Prijs (na o.a. Hugo Claus, Frans Masereel, Roger Raveel). Bij deze gelegenheid verscheen het boek 'De reiziger is blind' bij Uitgeverij De Geus, Breda.

Solotentoonstellingen

2010
Galerie De Zwarte Panter, Antwerpen
Gezichtsverlies #2
Museum Plantin–Moretus, Antwerpen
De Groet
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen
Closing Time
Galerie Zwart Huis, Knokke
Gezichtsverlies #1

2009
De rode 7, Antwerpen
JEF
De Steiger, Menen
Beeldtaal
Tweebronnen, Leuven
Openingen
Galerie Mercator, Antwerpen
Kiel
Galerie Ruth Leuchter, Düsseldorf
Villa Hügel
Literaturhaus, Berlin
Zeichnungen

2008
Hällisch-Frankisches Museum, Schwäbisch Hall
Maikäfer, Flieg!
Galerie De Zwarte Panter, Antwerpen
Meikever, Vlieg!
Permeke Bibliotheek, Antwerpen
Tekeningen bij Nooteboom

2007
Galerie Zwart Huis, Knokke
Zwart
Cultuurhuis de Bijl, Zoersel
Scène
Galerie De Zwarte Panter, Antwerpen
Tekeningen

2006
Galerie De Zwarte Panter, Antwerpen
Dichterdood, 2006
Klooster/Museum Ter Apel, Groningen/Nederland
Testamenta, 2006

2005
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen,
Testamenta, 100 tekeningen en aquarellen
Galerie Zwart Huis, Knokke, De Testamenten, 60 schilderijen over de bijbel

2004
Lippisches Landesmuseum, Detmold

2003
Galerij De Zwarte Panter, Antwerpen, 'Raaf, Zeno, Veer'

2002
Art Concern, Kortrijk, 'Transport # 1'
Kapel Campo Santo, Gent, 'Transport # 2'

2001
Galerij Koenart, Watou, 'Ophelia'
Galerij Arcade, Gent
Hallen, Brugge, 'De reiziger is blind'

2000
Cultureel Centrum Knokke Scharpoort, 'Jan Vanriet, schilderijen' [ organisatie: Lieven Storme - Artconcern ]

1999
Chassé, Breda

1998
Galerij De Zwarte Panter, Antwerpen
Cultureel Centrum Borgloon, 'selectie grafisch werk'

1997
Galerie Molenaars, Breda
Apra, Antwerpen, 'selectie grafisch werk'

1996
Galerie Willy D'Huysser, Brussel
Predikherenkerk, Leuven, 'DNA'
Lineart, Gent, Galerij Willy D'Huysser

1995
Wenger Gallery, Santa Monica, 'Vanriet 1981 - 1995', [Second Los Angeles International Biennial Invitational]
Stichting / Fondation Veranneman, Kruishoutem
Centrum Elzenveld, Antwerpen, 'Omtrent Johannes'

1994
Galerij De Zwarte Panter, Antwerpen, 'Een gezicht is een gezicht'
Universiteit Leuven, Faculteit Theologie, 'Studies voor Johannes'

1993
Centrum Elzenveld, Antwerpen

1992
Galerie De Zwarte Panter, Antwerpen

1991
Wenger Gallery, Los Angeles

1990
Vlaams Cultureel Centrum De Brakke Grond, Amsterdam

1989
Galerie Isy Brachot, Paris, 'Propaganda'
Galerie Isy Brachot, Brussel, 'Anthologie des Impasses'
Lens Fine Art, Antwerpen, 'Gemengde Gevoelens'

1988
Wenger Gallery, Los Angeles, 'E- motions'
Gwydion Gallery, La Jolla

1987
Wenger Gallery, Los Angeles, 'Futures and Options'
L' Hippodrome, Centre d' Action Culturelle de Douai
Galerie van Esch, Eindhoven

1986
Galerie Isy Brachot, Brussel, 'Discours sur la Mythologie pour Travailleurs 1'
Galerie Isy Brachot, Brussel, 'Discours sur la Mythologie pour Travailleurs 2'

1985
Galerie Isy Brachot, Paris
Galerij Janine Dessers, Hasselt

1984
Galerij De Gryze, Tielt
Vecu, Antwerpen, 'Mooie, gekwelde ziel'
Klooster Ter Apel
Galerie Isy Brachot, Brussel
Wenger Gallery, San Diego
William Sawyer Gallery, San Francisco

1983
Galerie Isy Brachot, Paris
Lens Fine Art, Antwerpen
Galerie Janine Dessers, Hasselt

1982
Galerie Isy Brachot, Brussel

1981
Galleria del Naviglio, Milano
Galerie Marquis, Vlissingen
Wenger Gallery, San Diego
Vecu, Antwerpen, 'Odalisken'

1980
Lens Fine Art, Antwerpen
Galerie van Hulsen, Leeuwarden
Galerie Janine Dessers, Hasselt

1979
Galerie L' Aturiale, Liège
Lens Fine Art, Antwerpen, 'Het teken van de Hamster'
't Meyhuis, Helmond
De Westerhelling, Nijmegen

1978
Letterkundig Museum, Den Haag
Galerie Farber, Brussel
Paleis voor Schone Kunsten, Brussel
Kunstverein, Darmstadt, 'Der Tod in Venedig'

1977
Lens Fine Art, Antwerpen, '100 tekeningen voor Maria Lecina'

1976
Galerie Brusberg, Hannover

1975
Lens Fine Art, Antwerpen
Belgisches Haus, Köln

1973
Galerij De Zwarte Panter, Antwerpen

1972
BP Gallery, Antwerpen

Exposities (komt nu voorbij)

De volgende instellingen bieden werk aan en organiseren exposities:
De Zwarte Panter, Antwerpen

De volgende kunstuitlenen hebben werk in hun collectie:
LiNK art company B.V., Schiphol


Werken Toon afbeeldingen in apart venster

toon detailinformatie >>

Galeries.nl is sinds begin mei 2018 weer in de lucht, maar om de site up-to-date te houden ben ik op zoek naar vrijwilligers die bereid zijn om actuele exposities toe te voegen. Mail naar info@galeries.nl indien u hiervoor belangstelling heeft.

Op deze plek, in de laatste kolom, kunnen advertenties worden geplaatst.

Meer info over adverteren

Benno Tutein Nolthenius