Prikbord voor reacties op exposities en algemeen  Nieuw bericht voor het prikbord
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 9/11/2017   Reageer op dit bericht
Groninger Museum koopt bijzondere kast van H.N. Werkman
Bijzondere kast van H.N. Werkman uitzonderlijke aanwinst en grootste aankoop ooit voor Groninger Museum

Het Groninger Museum heeft de bijzondere kast van drukker en kunstenaar Hendrik Nicolaas Werkman verworven. De kast, een monument van contrasten, is een van de belangrijkste werken van de kunstenaar en is daarmee een zeer waardevolle verrijking van de collectie. Het object is rechtstreeks aangekocht van nazaten van de familie Henkels en is een van de grootste aankopen ooit voor het Groninger Museum. Vanaf vrijdag 10 november 2017 is hij voor het publiek te zien in de permanente tentoonstelling De Collectie.

Andreas Blühm, directeur Groninger Museum: ‘De kast was in 2015 al een belangrijk hoogtepunt in de tentoonstelling over H.N Werkman in het Groninger Museum. Wij zijn enorm verheugd dat de kast nu permanent voor het publiek te zien kan zijn, mede dankzij de support van vele partijen die wij daar zeer voor danken, waaronder de Vereniging Rembrandt, de Bankgiro Loterij, Stichting Beringer Hazewinkel, Stichting J.B. Scholtenfonds en de Stichting H.S. Kammingafonds.'

Een kast met een verhaal
Het werk van de Groningse drukker en kunstenaar Hendrik Nicolaas Werkman (1882 - 1945), die vanaf 1919 lid was van de Groninger kunstenaarsvereniging De Ploeg, is wereldwijd beroemd. De kast, die hij in opdracht van August Henkels in 1943 voltooide, is een van zijn belangrijkste werken. Het werk is een monument van contrasten. Het is een traditioneel meubel met moderne bijbelse voorstellingen. En het is geschilderd door een onkerkelijke kunstenaar voor een dominee, als uitdrukking van een vriendschap die zonder de oorlog niet zou zijn opgebloeid.

De predikant August Henkels had in 1940 uitgeverscollectief De Blauwe Schuit opgericht samen met Ate Zuithoff en Adri Buning en Werkman was de vaste drukker en illustrator. Er ontstond een vriendschap tussen Henkels en Werkman. De dominee was gefascineerd door Werkmans schilderijen en druksels en verzamelde ze. Af en toe gaf hij Werkman ook privé een opdracht, met als hoogtepunt de kast met oudtestamentische voorstellingen uit 1943. Het moest een kast worden met drie deuren, elk met vier paneeltjes waarop Werkman voorstellingen uit het Oude Testament zou schilderen.

De twaalf voorstellingen zijn gebaseerd op een verscheidenheid aan bijbelverhalen waarin God standvastigheid en vertrouwen tijdens onderdrukking, ontberingen of andere benarde situaties beloont, maar ongehoorzaamheid en afvalligheid straft. Dat was niet alleen een pedagogisch verantwoorde keuze voor een dominee met jonge kinderen; voorstellingen als die van David en Goliath bevatten ongetwijfeld ook verwijzingen naar de actualiteit van de oorlog.
Redactie
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 26/10/2017   Reageer op dit bericht
Museum van Bommel van Dam wordt zelfstandig en gaat verhuizen
De gemeenteraad van Venlo heeft op 25 oktober 2017 een besluit genomen over de toekomst van Museum van Bommel van Dam. Het museum, dat nu nog onderdeel is van de gemeentelijke organisatie, gaat verder als zelfstandige stichting en neemt eind 2019 zijn intrek in het voormalige postkantoor in het centrum van Venlo. Als gevolg van de besluitvorming sluit het museum op korte termijn, na 5 november 2017, de deuren van de huidige locatie. In de tussenliggende periode rolt het museum haar activiteiten uit op verschillende plekken in de stad.
Redactie
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 25/10/2017   Reageer op dit bericht
Prof. Madeleine de Cock Buning waarnemend voorzitter Raad van Toezicht
Met de benoeming van Ferdinand Grapperhaus als minister van Justitie en Veiligheid in het kabinet Rutte III komt de positie van voorzitter van de Raad van Toezicht van het Stedelijk Museum vacant. Totdat er een definitieve opvolger is benoemd heeft de Raad van Toezicht, uit haar midden, Madeleine de Cock Buning aangesteld als waarnemend voorzitter.

De Raad van Toezicht zal een benoemingscommissie in het leven te roepen die met behulp van een extern bureau voor werving en selectie op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Madeleine de Cock Buning is hoogleraar aan de faculteit Recht, Economie en Bestuurskunde van de Universiteit Utrecht en voorzitter van het Commissariaat voor de media.
Redactie
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 24/10/2017   Reageer op dit bericht
Jan Willem Sieburgh benoemd als zakelijk directeur ad interim
Jan Willem Sieburg is vanaf woensdag 1 november 2017 de interim-zakelijk directeur bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Dat is bekendgemaakt door de Raad van Toezicht. Sieburgh zal in die functie de komende tijd de werkzaamheden verrichten die nodig zijn totdat de opvolging van de directie is geregeld.

Sieburgh (1950) was van 2001 tot 2010 zakelijk directeur van het Rijksmuseum Amsterdam. In 2013/ 2014 was hij interim directeur bij het Tropenmuseum in Amsterdam en recent bij het Wereldmuseum in Rotterdam.
Redactie
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 23/10/2017   Reageer op dit bericht
Aanwinsten Carel Willink en Gerard Röling
Museum MORE is zeer blij met de verwerving van twee sublieme portretten van Carel Willink en Gerard Röling. “Twee prachtige tegenpolen: betovering en onttovering. Zo zou je de nieuwe aanwinsten kunnen kenschetsen”, aldus artistiek directeur Ype Koopmans. “Willink en Röling - beiden meesters in stofuitdrukking – excelleren hier met hun weergave van de menselijke huid, van fluweel en van tweed. En beiden laten een handenspel op de voorgrond afspelen. Iets wat ook grote technische kunde verraadt.” Zo schilderden zij tot in perfectie een beeld van nors leiderschap en jeugdige statigheid. Maar schijn kan bedriegen. Willink en Röling tonen vooral wat ze wilden laten zien.

Gerard Röling: Portret van Lenny de Graan, circa 1941
Gerard Röling (1904-1981) had gestudeerd aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam waar hij in 1939 hoogleraar werd. Röling, vader van kunstenares Marte Röling en oom van schilder Matthijs Röling, maakte rond 1941 dit portret van Lenny de Graan. Waarschijnlijk was het schilderij bedoeld als huwelijkscadeau, wellicht een opdracht van Lenny’s ouders. Mejuffrouw Helene Cornelia Therese de Graan (1918-1966) – zoals ze voluit heette – zou trouwen met architect Jan Giesen en was enig kind van een bemiddeld, kosmopolitisch echtpaar. Röling portretteert de jonge vrouw dan ook als ‘welgestelde schoonheid’. Deze dochter van Shell-directeur Albert de Graan en zijn echtgenote Helene Lamtieff (of Elana Lamtieva) woonde met haar ouders in een chique wijk van de Italiaanse kustplaats Genua. Lenny’s huwelijk werd in net zo’n turbulente tijd gesloten als dat van haar ouders die in 1917 getrouwd waren in Sint-Petersburg, midden in het rumoer van de Russische Revolutie. Lenny, die 22 jaar oud was, trouwde terwijl de Tweede Wereldoorlog net was losgebarsten. Het zal een obstakel geweest kunnen zijn om zich te verenigen met haar aanstaande Amsterdamse echtgenoot. Reizen tussen Italië en Nederland was niet eenvoudig. In september 1940 trad zij in het huwelijk in het Noord-Hollandse Laren, waar zij in 1944 bevalt van een zoontje Jan Frans Wladimir dat slechts enkele weken in leven blijft. Lenny zou geen andere kinderen meer krijgen. Waar Gerard Röling de jonge Lenny geschilderd heeft is niet zeker. Sommigen vermoeden daadwerkelijk in Genua, omdat Röling in Frankrijk en Italië heeft gereisd. Anderzijds woonde hij ook in Laren. Röling heeft Lenny in ieder geval geportretteerd in een landschap met sterke verwijzingen naar oude mediterrane parken en tuinen. De on-Hollandse grijs-gloeiende wolken bij zonsondergang laat hij terugkomen in haar ogen en haar roze gestifte lippen. De schilder toont met sublieme stofuitdrukking een doorzichtige blos op haar half-Slavische jukbeenderen. Rölings weergave van haar zwart-glanzende haar en het zachte fluweel is meesterlijk. Haar armen leunen op een verweerde balustrade, een trouwring prominent aan haar vinger. Gekleed in een modieuze jurk, een prachtig decolleté, en met een perfect vlekkeloze huid bant Röling geheel uit dat Lenny ook gehandicapt was. Als kind liep ze polio op, waardoor zij in een rolstoel zat. Röling geeft haar in een klassieke setting met haar jeugdige statigheid, immuun voor ziekte, het eeuwige leven. Lenny overleed op 48-jarige leeftijd.

Carel Willink: Portret van Henri Isaäc Keus, 1955
Als geliefd portrettist van de Nederlandse high society, kreeg Carel Willink (1900-1983) regelmatig captains of industry op bezoek in zijn Amsterdamse atelier. Zo moet ook Henri Isaäc Keus (1889-1971) bij Willink uren stil gezeten hebben om zijn portret te laten maken door de toen bestbetaalde schilder van Nederland. Maar van harte ging het niet, zo gaat het verhaal. Keus was niet gecharmeerd van dit kostbare afscheidscadeau dat zijn bedrijf hem had gegeven. Waar anderen de eer van dergelijke langdurige ‘audiënties’ bij Willink waarschijnlijk keurig ondergingen, bood deze net gepensioneerde directeur stil verzet. Keus zou een tweedpak hebben aangetrokken met een visgraatmotief waar de schilder extra op zou moeten zwoegen. Op de vraag of dat niet veel werk was geweest gaf Willink als antwoord: "Ja, maar ik ben een zachtmoedig mens". Die zachtmoedigheid is niet terug te zien in zijn portret van Keus. Hij beeldt de technicus, econoom en uitvinder af als een autoritaire, norse leidersfiguur. Willinks weergave van een licht rood-aangelopen gezicht is perfect. De handen virtuoos geschilderd, maar fors. Een onbarmhartig portret, ook door de onflatteuze weergave van Keus’ oren. De zoon van Keus was bang voor het kunstwerk en het schilderij verhuisde van de woonkamer naar de slaapkamer en van daar naar de logeerkamer. Keus was decennialang directeur geweest van de Heemaf, toen een van de belangrijkste machinefabrieken van Nederland. Een topman die groot aanzien genoot. Die kon bogen op – inderdaad - stevig leiderschap en die scherpe columns schreef in (de voorloper van) NRC Handelsblad. Hij was fel gekant tegen te veel staatsinmenging in het bedrijfsleven, maar tegelijkertijd ook de man die een voorloper van de moderne ondernemingsraad instelde. Toen zijn werknemers na de oorlog door de schaarste geen schoeisel konden betalen, liet hij uit Engeland leren zolen overkomen die hij uitdeelde onder het personeel. Een markante man, die elke dag een witte anjer droeg, ver voor Prins Bernhard. Met een vaasje water verstopt achter zijn revers. De anjer heeft Willink ook geschilderd, maar naar het schijnt aan de verkeerde kant. Willinks ‘stugge Keus’ werd in diens overlijdensbericht door zijn familie genoemd als een ‘lieve, zorgzame man’.
Redactie
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 18/10/2017   Reageer op dit bericht
Alma-Tadematentoonstelling genomineerd voor beste tentoonstelling 2017
De tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding van het Fries Museum is genomineerd voor de 2017 Global Fine Art Awards (GFAA) in de categorie ‘Best Impressionist and Modern - Solo Artist’. De GFAA beloont jaarlijks de beste kunst- en designtentoonstellingen wereldwijd. De prestigieuze prijs kan worden gezien als de Oscar van museumland. De nominaties werden bekend gemaakt tijdens een evenement van de GFAA in Leighton House Museum in Londen, waar nu de Alma-Tadematentoonstelling te zien is. Na de openbaarmaking kregen de genodigden een exclusieve tour door de tentoonstelling. 15 januari 2018 wordt bekend of de tentoonstelling ook een finaleplaats heeft bemachtigd. 8 maart 2018 is de prijsuitreiking op het Global Fine Art Awards gala in New York.

De tentoonstelling is ontwikkeld door het Fries Museum en is de grootste tentoonstelling ooit gewijd aan het oeuvre van de 19de-eeuwse schilder Sir Lawrence Alma-Tadema (1836-1912). Meer dan 80 schilderijen kwamen van over de hele wereld naar het Fries Museum, de eerste venue van de tour. Samen met persoonlijke voorwerpen en filmfragmenten vertelden ze over zijn weg naar roem en hoe Alma-Tadema ons beeld van de klassieke oudheid blijvend heeft bepaald. De tentoonstelling liep van 1 oktober 2016 tot en met 7 februari 2017. Na Leeuwarden stuurde het museum de tentoonstelling op reis. Van 23 februari tot en met 18 juni 2017 was de tentoonstelling te zien in Galerie Belvedere in Wenen. Sinds 7 juli 2017 is de tentoonstelling te zien in Leighton House Museum in Londen, waar Sir Lawrence Alma-Tadema zijn grootste internationale succes beleefde. De tentoonstelling loopt daar nog tot en met 29 oktober 2017. De drie edities zijn gezamenlijk genomineerd voor GFAA 2017.

Global fine art awards
GFAA beloont jaarlijks de beste kunst- en designtentoonstellingen wereldwijd. Onder de genomineerden zijn musea, galerieën, kunstbeurzen, biënnales en openbare installaties die uitblinken in kwaliteit en innovatie wat betreft tentoonstellingsontwerp, historische context, educatieve waarde en maatschappelijke aantrekkelijkheid. Welke musea uiteindelijk in de prijzen vallen, wordt bepaald door een vakjury bestaande uit vooraanstaande kunstexperts. Dit jaar zijn er 85 musea genomineerd in 13 categorieën. Andere genomineerden voor deze 4e editie van de GFAA zijn onder andere Royal Academy of Arts, Musée de Louvre, het Victoria & Albert Museum en The Metropolitan Museum of Art. Het Fries Museum is met Alma-Tadema, klassieke verleiding genomineerd voor de categorie ‘Best Impressionist and Modern (1838-WWII) – Solo Artist’ samen met: Rodin: the centennial exhibition van het Grand Palais, Monet: The Early Years van Legion of Honor (Fine Arts Museums of San Francisco) & Kimbell Art Museum, Pierre Alechinsky van The National Museum of Art in Osaka, Matisse in the Studio van het Museum of Fine Arts in Boston, Calder: Hypermobility van het Whitney Museum of American Art, De ontdekking van Mondriaan van het Gemeentemuseum Den Haag, en Medardo Rosso: Experiments in Light and Form van de Pulitzer Arts Foundation.

Online stemmen
Het Fries Museum maakt ook kans om de Youniversal Award en de YOU-2 Award te winnen. Deze prijzen worden toegekend aan de meest populaire genomineerden onder het publiek. Vanaf begin 2018 kan er online gestemd worden voor deze onderscheidingen via de website van GFAA en social media.

Succes
Op de oude locatie trok het Fries Museum tot 2013 gemiddeld 50.000 bezoekers per jaar, na de verhuizing naar het Wilhelminaplein kwamen er jaarlijks gemiddeld 100.000 bezoekers naar het museum. Tijdens de tentoonstelling bezochten in vier maanden tijd 158.000 bezoekers het museum. Uit publieksonderzoek bleek dat bezoekers de tentoonstelling beoordeelden met gemiddeld een 8,6. 77% van de museumbezoekers kwam tijdens de tentoonstelling van buiten de provincie. Van hen kwam 89% speciaal voor het museum naar Friesland. Gemiddeld spendeerden zij €71,- in de stad en de provincie. Dit betekent dat de Tadematentoonstelling 108.270 extra bezoekers naar Friesland trok en zo zorgde voor een kapitaalinjectie van ruim €7,6 miljoen in de lokale en regionale economie.
In de binnen- en buitenlandse media was er volop aandacht voor de tentoonstelling. Het NOS Journaal besteedde viermaal aandacht aan de expositie, de Volkskrant noemde hem ‘magnifiek’, de Britse krant The Guardian vond hem ‘epic’, terwijl het Italiaanse La Stampa ‘magistrale’ gebruikte. Het veelgelezen Amerikaanse The Huffington Post noemde de tentoonstelling ‘dazzling’. De totale mediawaarde van Alma-Tadema, klassieke verleiding was meer dan 4,2 miljoen euro.

In 2015 won de tentoonstelling al de Turing Toekenning I 2015 ter waarde van € 500.000 voor het beste tentoonstellingsplan. Ook werd de marketingcampagne genomineerd voor de Cultuurmarketing Awards 2017.

Alma-Tadema, klassieke verleiding was onderdeel van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Voor deze tentoonstelling en het begeleidende filmprogramma werkte het Fries Museum samen met EYE en Slieker Film.

Het Fries Museum won voor deze vernieuwende tentoonstelling over Alma-Tadema de Turing Toekenning I 2015. De Turing Foundation kent deze prijs ter waarde van 500.000 euro eens in de twee jaar toe voor het beste tentoonstellingsplan van een Nederlands museum.
Redactie
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 18/10/2017   Reageer op dit bericht
Beatrix Ruf treedt per direct terug als Directeur van het Stedelijk Museum
Bericht van de Raad van Toezicht Stedelijk Museum Amsterdam:

Directeur Beatrix Ruf heeft besloten per onmiddellijke ingang terug te treden als directeur van het Stedelijk Museum. Zij doet dit in het belang van het museum, gelet op de speculaties in de media in de afgelopen weken, die mogelijk een impact kunnen hebben op de reputatie van het museum.

Voor de artistieke continuïteit van het Stedelijk Museum is al een sterke basis gelegd met een uitgebreid programma, startend met de collectiepresentatie STEDELIJK BASE op 16 december 2017, waarbij ongeveer 750 werken, gegroepeerd rond de iconen uit de collectie, de ontwikkelingen laten zien in de kunsten vanaf eind 19e eeuw tot nu, van Van Gogh, Mondriaan, Malevich en Rietveld tot Warhol, Kiefer, Koons, Sottsass, Dijkstra en Dumas.

De taken van Beatrix Ruf op zakelijk gebied zullen worden overgenomen door het huidige Management Team, samen met een op korte termijn aan te stellen interim zakelijk directeur. Beatrix Ruf zal volgens de geldende arbeidsrechterlijke gebruiken nog drie maanden worden doorbetaald na haar afscheid.

Beatrix Ruf: “In de afgelopen drie jaar heb ik het Stedelijk Museum leren kennen als een fantastisch museum. We hebben mooie collecties naar Amsterdam gehaald en de betrokkenheid met de maatschappij sterk aangehaald. Voor mij staat het belang van het museum voorop, boven dat van mijzelf als individu. Om die reden is terugtreden nu de juiste stap. Ik wens het museum enorm veel succes toe in de toekomst, want dat verdienen het museum, alle mensen die er werken, de bezoekers en iedereen die het museum steunt.”

In opdracht van de huidige RvT zal de komende maanden de wijze waarop de leiding van het Stedelijk Museum heeft gefunctioneerd geëvalueerd worden. Ten eerste zal door een externe, onafhankelijke expert op het gebied van Governance worden gekeken naar het hele proces dat indertijd plaatsvond tussen de toenmalige Raad van Toezicht en de directeur van het Stedelijk Museum, inclusief de daarbij behorende controle mechanismen. Deze expert zal daarover rapporteren en op basis van de bevindingen eventueel ook adviseren over verbeteringen in de governance.

Ten tweede zal professor Van Slooten, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en expert op het gebied van beloningsregels, evalueren of in de afgelopen jaren in overeenstemming met de Wet Normering Topinkomens WNT is gehandeld.

De resultaten van beide evaluaties zullen openbaar worden gemaakt.
Redactie
Van: aloys.ginjaar@planet.nl - 1051KP - 26/9/2017   Reageer op dit bericht
Portfolio-Fotografenavond in Arti et Amicitiae
Fotografen van Nederland!

Laat maandag 6 november om 21.00 uur je werk zien op de
42e Portfolio-Fotografenavond in de aloude, sfeervolle sociëteit van Arti et Amicitiae, Rokin 112, Amsterdam.
In print of op je laptop.
Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit!
In 2004 naar een idee van Peter Paul Huf opgezet en nog steeds georganiseerd door Petra Ruisendaal & Aloys Ginjaar. Er zijn door de jaren heen veel waardevolle contacten ontstaan. Andere belangstellenden zijn ook zeer welkom!
Aloys Ginjaar
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 13/9/2017   Reageer op dit bericht
Haags Historisch Museum ontdekt nazaten van de Afrikaanse bediende Cupido
Het Haags Historisch Museum is erin geslaagd om verschillende afstammelingen te traceren van de Afrikaanse bediende Willem Frederik Cupido, die werkzaam was aan het hof van stadhouder Willem V. Als voorbereiding op de tentoonstelling Afrikaanse bedienden aan het Haagse hof ging het museum op zoek naar nazaten van deze in 1806 overleden man en ontdekte verrassend genoeg dat zij in de buurt van Den Haag wonen. Het onderzoek van gastconservator Esther Schreuder vormde de basis voor deze zoektocht.

Johannes van der Meer (1945) en Marinus Molhoek (1938), zijn zoon Mike Molhoek (1968) en kleinzoon Wouter Molhoek (1997) waren eerder zelf al een stamboekonderzoek begonnen. De heer Molhoek wist de lijn zelfs terug te voeren tot aan Cupido en beschikt over een originele foto van zijn overgrootoma Christiana Hehl, de kleindochter van Cupido. Zij wisten echter niet dat hij van Afrikaanse komaf was en aan het hof verbonden. De nazaten zijn bijzonder verrast met het nieuws dat zij een Afrikaanse voorouder hebben.

De uitgewerkte stamboom en foto’s van de nazaten zijn te zien op de tentoonstelling Afrikaanse bedienden aan het Haagse hof, waarin het Haags Historisch Museum van 21 september 2017 t/m 28 januari 2018 het levensverhaal vertelt van Willem Frederik Cupido, Guan Anthony Sideron en andere van oorsprong Afrikaanse bedienden, die in de 18de eeuw in slavernij aan Europese hoven werden geschonken. Kunsthistorica Esther Schreuder deed onderzoek naar de levens van Cupido en Sideron. De tentoonstelling is op dit onderzoek gebaseerd. Gelijktijdig met de expositie verschijnt haar publicatie Cupido en Sideron. Twee Moren aan het hof van Oranje (Uitgeverij Balans, 2017).
Redactie
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 4/9/2017   Reageer op dit bericht
Nieuw beeld van Johan Creten bij de entree van het LUMC
Bij de entree van het LUMC staat een nieuw beeld van een levensgrote uil. Het beeld gemaakt door de Belgische kunstenaar Johan Creten is geschonken aan het LUMC door een Stichting van medisch specialisten. De uil staat voor wijsheid, kennis en bescherming en verenigt op symbolische wijze de kerntaken van het LUMC: zorg, onderwijs en onderzoek. Met dit bronzen beeld getiteld ‘Le Grand Vivisecteur’ heeft de beeldenroute van het LUMC er een aanwinst bij.

Beeldhouwer Johan Creten
Johan Creten (Sint-Truiden (Be), 1963) is een beeldhouwer die zijn opleiding volgde aan de Kunstacademie in Gent. Zijn figuratieve beelden zijn ogenschijnlijk eenvoudig maar de betekenis is complex. De sculpturen zijn vaak metaforen voor sociaal-politieke thema’s, seksuele discriminatie en onmacht. “In een beeld zitten mijn hoofd, mijn hart, mijn buik en mijn onderbuik”, aldus Johan Creten

Le Grand Vivisecteur
‘Le Grand Vivisecteur’ is de titel van de enorme uil van warmglanzend brons. Hij torent hoog boven de toeschouwer uit. De uil staat op een half uitgeholde eivorm of nest en nodigt de bezoeker uit om erop plaats te nemen.
Staat de uil voor intelligentie en wijsheid of staat hij voor nacht en duister? Deze sculptuur gaat misschien over machtsposities in menselijke relaties of over onze relatie tot macht. Maar ook over veiligheid die ontstaat door kennis en verstandig handelen.

Wijsheid, kennis en bescherming
De uil, metgezel van de godin Athene, op haar beurt sedert 1575 symbool van de Universiteit Leiden - symboliseert strategisch inzicht, wijsheid en kennis en heeft een beschermende houding. Met mededogen kijkt hij op de passanten neer die even op zijn schoot mogen uitrusten.

Beeldenroute LUMC
Op de beeldenroute van het LUMC staan beelden van Sjoerd Buisman, Henk Visch, Joost van den Toorn, Adam Colton en Armando. Het beeld van Johan Creten is het zesde beeld waarmee de route is verrijkt. Johan Creten maakt zijn beelden in beperkte oplage. De bronzen uil ‘Le Grand Vivisecteur’ is gemaakt in een oplage van drie.

Johan Creten woont en werkt in Parijs. Hij exposeert zijn werk in binnen- en buitenland en wordt vertegenwoordigd door Galerie Perrotin in Parijs, Tokyo, New York, Seoul, Galerie Transit in Mechelen, en Galerie Almine Rech in Brussel en Londen.
Johan Creten toonde zijn beelden op verschillende tentoonstellingen waaronder het openluchtmuseum voor beeldhouwkunst Middelheim in Antwerpen, Park Sonsbeek in Arnhem, Museum Beelden aan Zee in Scheveningen. Zijn beelden zijn opgenomen in meerdere museale- en particuliere collecties.
De bronzen uil Le Grand Vivisecteur was in 2015 te zien op het Lange Voorhout in Den Haag tijdens de tentoonstelling Vormidable met hedendaagse Vlaamse beeldhouwkunst.
Redactie
Van: info@artepreneur.nl - 6922BM - 28/8/2017   Reageer op dit bericht
Open dag en muziek in de kunsthal Zevenaar 2 september
Overzichtstentoonstelling beelden, schilderijen, sieraden en paper-art van Madeleine Corbey en Petra Koenen (schilderijen kunst Kletskoek).

Muzikale omlijsting muziek Linda Arjan spelen voor u (gitaar en zang) van 14:00 tot 15:30 uur.

Entree en koffie is gratis.

Open 2 september van 13:00 tot 17:00 uur.

Kunsthal Zevenaar
Fahrenheitstraat 3, 6902PX Zevenaar
www.atelier-allegro.nl
Guido Steusel
Van: info@artepreneur.nl - 6922BM - 25/8/2017   Reageer op dit bericht
Documenta en Munster vond ik tegenvallen
Dit jaar vol enthousiasme de Documenta 15 in Kassel en MSkulptur Projekte Münster bezocht, maar vond beide tegenvallen! Ik ben meer van de sculpturen dan van de videokunst (en als je er dan bij kon gaan zitten was het anders geweest). Wat heb ik over het hoofd gezien of welk wel aanwezig magistraal kunstwerk heb ik gemist of weet ik niet op waarde te schatten ?

Wie heeft goede tips voor wel een bijzondere Sculpturen (of installaties mixed media)expositie ?
Guido Steusel
Van: lenontwerp@zeelandnet.nl - 4485AH - 26/7/2017   Reageer op dit bericht
Kunstspoor Noord-Beveland
Kunt u misschien de kunstroute Kunstspoor op uw agenda vermelden?
info:

Kunstspoor 19/20 én 26/27 augustus

Het Kunstspoor wordt uitgezet om het publiek de weg te wijzen naar de kunst van de op Noord-Beveland wonende en/of werkende kunstenaars en de op het eiland gevestigde galeries. Dit evenement wordt jaarlijks georganiseerd door de Stichting Kunstspoor Noord-Beveland. In 2017 voor de negentiende keer. Alle 21 locaties zijn geopend van 11.00 tot 17.00 uur. Bij iedere locatie treft u een duidelijk zichtbare gele vlag. Onderweg wordt bij afslagen de richting aangegeven middels wegwijzerborden.
In ‘De Rusthoeve’ is er ook dit jaar, naast de gastexpositie, een overzicht te zien waarvoor alle vaste deelnemers 1 kunstwerk hebben geleverd.
Zo heeft u alvast een voorproefje van wat er op de diverse locaties van de route te zien zal zijn.
Bovendien hangt hier ‘het grote witte doek’, dat gedurende het Kunstspoor door bezoekers, klein en groot, beschilderd kan worden.
www.kunstspoor.nl
Lenny van Broekhoven
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 18/7/2017   Reageer op dit bericht
Benjamin Koolstra nieuwe directeur Stedelijk Museum Zwolle
Het bestuur van het Stedelijk Museum Zwolle (SMZ) heeft per 17 juli een nieuwe directeur ad interim aangesteld in de persoon van Benjamin Koolstra. Hij volgt Marc den Hertog op die de afgelopen twee jaar deze functie in het museum heeft vervuld. Hij krijgt o.a. de taak de volgende fase van het transitieproces waarin het SMZ verkeert te begeleiden.

Benjamin Koolstra heeft veel ervaring in de museale wereld en kent Zwolle van nabij. Hij is mede door zijn werk voor de Grote Kerk, waarin hij ook samenwerkte met het SMZ, goed op de hoogte van de ontwikkelingen bij het museum. Koolstra gaf eerder leiding aan de reorganisatie van de Stedelijke Musea in Kampen en de verzelfstandiging van het Museum Schokland naar het Cultuurbedrijf in de Noordoostpolder.

Benjamin Koolstra vindt het een bijzondere taak om het Stedelijk Museum Zwolle ad interim te leiden in de transitiefase, waarin het SMZ verkeert. Hij is zich inmiddels aan het inwerken en geeft aan een goed georganiseerd museum aan te treffen met een veelomvattende collectie. Met de medewerkers en de vrijwilligers van het museum maakt hij deze week kennis.
Redactie
Van: williamjansenart@gmail.com - 2284 AB - 8/7/2017   Reageer op dit bericht
Oproep Adriaan J. van 't Hoff
Heeft u nog informatie over de Haagse schilder A.J. van 't Hoff (1893-1939)? Heeft u kunstwerken van hem in bezit? Neemt u dan contact op met williamjansenart@gmail.com
Dit ivm de voorbereidingen voor een monografie en tentoonstelling over deze schilder.

Contact ook via:
https://www.facebook.com/ajvthoff/
W. Jansen
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 3/7/2017   Reageer op dit bericht
Regiomakelaars van het Mondriaan Fonds
Het Mondriaan Fonds maakt bekend wie de regiomakelaars zijn die vanaf 1 september 2017 voor het fonds aan de slag gaan. Voor de regio Noord (Friesland, Groningen, Drenthe) is dit Andrea Möller, voor de regio Oost/Midden (Overijssel, Gelderland en Flevoland) gaan Marlies Leupen en Erna aan de Stegge de functie als duo vervullen en voor de regio Zuid (Zeeland, Noord-Brabant en Limburg) wordt Rebecca Nelemans aangesteld.

De regiomakelaars krijgen een onderzoekende en stimulerende rol bij het bereiken van potentiële aanvragers, opdrachtgevers en adviseurs. Een andere taak is het signaleren van nieuwe initiatieven, doelgroepen en actuele ontwikkelingen op het gebied van beeldende kunst en cultureel erfgoed.

Het Mondriaan Fonds is een publiek fonds dat open staat voor aanvragers uit de sectoren beeldende kunst en erfgoed uit het hele land. Medewerkers van het fonds gaan regelmatig het land in voor informatiebijeenkomsten waarin het beleid uiteen wordt gezet voor verschillende doelgroepen. Ook bij het werven van commissieleden wordt rekening gehouden met regionale spreiding. De individuele kunstenaars, instellingen en opdrachtgevers aan wie het Mondriaan Fonds de bijdragen toekent, zijn dan ook verspreid over het hele land. Om de positie in de regio verder te versterken en te onderzoeken of alle potentiële aanvragers, opdrachtgevers en commissieleden het Mondriaan Fonds weten te vinden en of er regionale ontwikkelingen zijn die landelijk geagendeerd moeten worden, stelt het fonds nu regiomakelaars aan. Lees ook het blog van Birgit Donker.

Op het initiatief is met veel enthousiasme gereageerd en het aantal sollicitaties was navenant. Bij de selectie van de kandidaten speelden onder andere de inhoudelijke netwerken en de kennis van het ruime werkterrein van het Mondriaan Fonds een rol. Ook is extra gelet op kandidaten die door het veld genoemd werden als geschikte regiomakelaar.

Regio Noord – Andrea Möller
Andrea Möller (1971) is als directeur van Media Art Friesland zowel artistiek als zakelijk leider van een multidisciplinair team, dat onder andere het jaarlijkse Media Art Festival en het LUNA Lichtfestival organiseert. Zij is daarnaast adviseur voor de Kunstraad Groningen, voorzitter van het Hendrik de Vriesstipendium voor jong talent in Groningen, coördinator van de Nacht van de Filosofie Fryslân en adviseur en (programmeur) adviseur mediakunst voor de Blokhuispoort bibliotheek in Leeuwarden. Tot voor kort was zij adviseur van de Raad voor Cultuur, commissie cultuurparticipatie en internationalisering. In het verleden was zij werkzaam bij kunstencentrum Parnas in Leeuwarden, programmeur bij Noordelijk Film Festival en consulent beeldende kunst bij Keunstwurk Fryslân. Andrea Möller is geboren in Münster en studeerde onder meer Nederlandse filologie aan de Freie Universität in Berlijn en International Leisure and Tourism Studies aan de University of London.

Over de functie van regiomakelaar zegt Andrea Möller: “De regiomakelaar vind ik een bijzonder goed idee en een interessante functie. Ik werk sinds de jaren negentig in de kunst en cultuur sector in Noord-Nederland en heb in die tijd mede aan de wieg gestaan van de loopbaan van veel kunstenaars en van instellingen en projecten zoals Kunsthuis Syb, Stichting KiK, VHDG en LF2018. Graag zet ik mijn kennis en contacten in voor het Mondriaan Fonds. Ik zie veel kansen en mogelijkheden om de regionale en landelijke belangen te versterken door meer samenwerking mogelijk te maken.”

Regio Oost/Midden – Marlies Leupen en Erna aan de Stegge
Erna aan de Stegge (1957) en Marlies Leupen (1961) vervullen gezamenlijk de rol van regiomakelaar Oost/Midden. Zij hebben eerder samengewerkt binnen KUNSTwerkt van Cultuurmij Oost, een initiatief dat kunstenaars koppelt aan opdrachtgevers en introduceert bij ruimtelijke, bedrijfsmatige en sociale vraagstukken. Als initiator en projectleider stimuleert Erna aan de Stegge de samenwerking tussen kunstenaars en opdrachtgevers in Gelderland, Overijssel en de Euregio. Voordien was ze adviseur kunst en cultuur voor de gemeente Nijmegen. Marlies Leupen heeft sinds 2001 haar eigen bureau voor strategie, training en gespreksleiding, in opdracht van onder andere ArtEZ hogeschool voor de kunsten, Beeldende Kunst Arnhem, bkkc, Bouwlokaal, Cultuur+Ondernemen en Gemaakt in Gelderland. Daarnaast werkt ze als adviseur voor het Heij-Konijn Fonds en De Innovatiefabriek Arnhem. Voordien was ze onder meer voorzitter van de Gemeenschap Beeldende Kunstenaars Gelderland.

Over de functie van regiomakelaar: “Wij willen als duo regiomakelaar van betekenis zijn voor de ontwikkelkansen van kunst en erfgoed, speciaal in onze regio Oost/Midden. Vanuit onze verschillende functies en rollen beschikken wij beiden over een groot en relevant netwerk en vullen we elkaar goed aan. De overeenkomst in ons werk is dat we de brede ontwikkeling in ons vakgebied op de voet volgen, verbanden zien en kansen benutten. Wij staan beiden in dagelijks contact met kunstenaars en beeldende kunst- en erfgoedinstellingen die projecten willen realiseren waarvoor zij financieringsmogelijkheden zoeken. Niet alleen gerenommeerde kunstenaars en grote instellingen, maar ook afstudeerders en kleine, startende initiatieven. Een belangrijke overtuiging van ons: je moet elkaar kennen om er iets van te maken.”

Regio Zuid – Rebecca Nelemans
Rebecca Nelemans (Zundert, 1967) werkt al ruim 25 jaar met verschillende instellingen in de regio samen. Zij was onder meer directeur van Artotheek 18 in Bergen op Zoom en Roosendaal, werkte voor Museum De Beyerd in Breda en de beleidsafdeling Cultuur van die gemeente en organiseerde tentoonstellingen en festivals. Voor diverse Van Goghinstellingen in Brabant bedacht zij het inhoudelijk concept en zij heeft diverse publicaties over Vincent van Goghs sporen in Brabant op haar naam staan.

Nelemans was kunstcriticus voor BN De Stem en schrijft voor instellingen en in opdracht van kunstenaars en vormgevers over hedendaagse kunst en vormgeving. Daarnaast verzorgt zij diverse cursussen en lezingen met de nadruk op moderne kunst. Zij was lange tijd gespreksleider voor de kunstgesprekken bij Museum De Pont in Tilburg.

Als curator organiseerde ze diverse tentoonstellingen en festivals op particulier initiatief zoals kunstenfestival KUS en de tentoonstelling ‘Zin – rondom de leegt’ maar ook in opdracht van o.a. het Noordbrabants Museum, Stedelijk Museum Breda, Park013 en het Van GoghHuis in Zundert.

Over de functie van regiomakelaar: “Ik open graag de ogen van anderen, noem het zendingsdrang als je wilt. Maar het voelt nog steeds als een voorrecht om intermediair te zijn tussen het kunstwerk en haar publiek.”
Redactie
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 27/6/2017   Reageer op dit bericht
Stedelijk Museum Schiedam krijgt omvangrijke CoBrA-schenking
Kunstverzamelaar Hans Sonnenberg (89) schonk onlangs negen CoBrA-werken aan het Stedelijk Museum Schiedam. Het gaat om zeven toonaangevende schilderijen, een bronzen beeld en een keramieken schaal van kunstenaars als Karel Appel, Constant en Asger Jorn. Sonnenberg is eigenaar van Galerie Delta in Rotterdam die hij in 1962 oprichtte. Het museum laat de aanwinsten van 1 juli tot en met 1 oktober 2017 zien.

Appelzolder
Directeur Deirdre Carasso is blij met de gift. ‘De werken passen bij ons. Eind jaren vijftig kocht het Stedelijk Museum Schiedam als een van de eerste Nederlandse musea werk aan van Appel. Dat is nu te zien op onze Appelzolder, samen met andere topstukken van CoBrA. Deze schenking is daar een geweldige uitbreiding van.’ Dat is ook de reden waarom Sonnenberg voor het Stedelijk Museum Schiedam koos.

Sympathiek
Sonnenberg: ‘Ik heb altijd sympathie gehad voor de wijze waarop er in Schiedam aandacht werd besteed aan CoBrA, en nadat ik enkele jaren geleden belangrijke internationale werken had geschonken aan Museum Boijmans Van Beuningen vond ik het nu tijd de nog in mijn collectie aanwezige CoBrA-werken aan een ander mij sympathiek museum te geven.’

Dieren
Sonnenberg verzamelde de kunst privé. Door deze schenking blijven de werken nu bij elkaar. Op de ‘vroege’ CoBrA werken staan verschillende dieren; denk aan het schilderij Man met Hond van Constant uit 1949, Zwarte Kat (1958) van Karel Appel en de sculptuur van een kip van Appel (1951). Bijzonder is ook dat door deze schenking het museum verrijkt wordt met vier schilderijen van Asger Jorn, een kunstenaar die tot op heden niet in de collectie van het museum was vertegenwoordigd.

Kennersoog en passie
Volgens Peter van Beveren die deze schenking als adviseur begeleidde, zijn alle werken van een hoog kwalitatief niveau en typerend voor de wijze waarop Sonnenberg moderne kunst verzamelde. ‘Met een kennersoog en enorme passie.’ De schenking vertegenwoordigt een waarde van meer dan een miljoen euro.
Redactie
Van: aloys.ginjaar@planet.nl - 1051KP - 23/6/2017   Reageer op dit bericht
VOORAANKONDIGING TENTOONSTELLING


In het weekend van 8 december 2017 bij WGKunst Amsterdam :

Aloys Ginjaar Klassieke spontane fotografie
Tina van Turnhout Tijdloos multi-media-art
Astrid Verhoef Eigentijdse geënsceneerde fotografie
Aloys Ginjaar
Van: w.jansen0506@gmail.com - 2284 AB - 22/6/2017   Reageer op dit bericht
Adriaan van 't Hoff (1893-1939) - OPROEP
Naar aanleiding van de voorbereidingen van een monografie en tentoonstelling over het werk van Adriaan van 't Hoff zouden wij graag in contact komen met familie, kennissen, kunsthandelaars, verzamelaars van deze schilder. Ook zijn foto's met beschrijving vd werken welkom. Deze kunstenaar verdient het om alle aandacht te krijgen!
Mailt u uw gegevens en/of foto's van werken naar:
williamjansenart@gmail.com
Alvast dank!
W. Jansen
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 2/6/2017   Reageer op dit bericht
Beatrice von Bormann nieuwe conservator 1860-1960 bij het Stedelijk Museum
Beatrice von Bormann is de nieuwe conservator 1860-1960 bij het Stedelijk Museum Amsterdam. De Nederlandse kunsthistorica was sinds 2014 werkzaam als Hoofd Collecties en conservator bij het Museum der Moderne Salzburg en heeft daar onder meer de tentoonstellingen Charlotte Salomon – Leben? oder Theater? en Affichomanie. Toulouse-Lautrec und das Plakat um 1900 gemaakt. Daarvoor was zij als freelance conservator onder meer verantwoordelijk voor de tentoonstellingen Oskar Kokoschka – Humanist und Rebell voor Museum Boijmans Van Beuningen, die daarna doorreisde naar Kunstmuseum Wolfsburg, Dix/Beckmann: Mythos Welt voor de Städtische Kunsthalle Mannheim en de Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung in München. Tevens heeft zij Max Beckmann in Amsterdam, 1937-1947 voor het Van Gogh Museum samengesteld. Bij de Universiteit van Amsterdam was zij van 2002-2010 betrokken als gastonderzoeker.

Von Bormann en het Stedelijk
Beatrice von Bormann volgt bij het Stedelijk Geurt Imanse op als conservator 1860-1960. In haar nieuwe rol zal zij zich gaan concentreren op onderzoek naar de collectie, tentoonstellingen vanuit de collectie en wisselende tentoonstellingen met bruiklenen. Von Bormann: "Het Stedelijk Museum is één van de belangrijkste musea op het gebied van moderne kunst, mijn vakgebied, en ik zie er dan ook naar uit om met de fantastische collectie van het Stedelijk te mogen werken. Er is ongelooflijk veel kennis en expertise in het museum aanwezig. Bovendien is het een moment van veranderingen, waar tentoonstellingen met een vernieuwende insteek in samenwerking met onderzoeksinstellingen worden gepland, en het is spannend om hiervan deel uit te kunnen maken."

Bart van der Heide, Hoofd Conservatoren en Onderzoek: “Met de visie van Beatrice geeft het Stedelijk Museum verder uitdrukking aan de ambitie om de historische avant-garde te verbreden en verrijken met nieuwe verhaallijnen. Met haar komst zal er speciale aandacht zijn voor het werk van vrouwelijke kunstenaars en kunsthistorische ontwikkelingen buiten West-Europa.”

Eerste projecten voor het Stedelijk
Beatrice von Bormann bereidt o.a. voor 2021 een tentoonstelling voor over de Duitse expressionisten Emil Nolde en Ernst Ludwig Kirchner en hun specifieke relatie met ethnografica, vanuit een postkoloniaal gezichtspunt. Deze tentoonstelling ontstaat in samenwerking met het Statens Museum in Kopenhagen.
Redactie
Volgende 20