Veiling: 19e Eeuwse Europese schilderijen, met Breitner, Springer e.a.


Over de expositie

'Een Breitner', 'een Springer' en drie particuliere collecties zijn de hoogtepunten in de half-jaarlijkse veiling van negentiende eeuwse schilderijen bij Christie's Amsterdam. Het doek Brug bij de Paleisstraat, door G.H. Breitner is niet alleen museaal te noemen, het hing recentelijk zelfs in een museum. Christie's leende dit schilderij - bij uitzondering - in augustus uit aan het Amsterdams Historisch Museum waar het de tentoonstelling Breitners Amsterdam sierde. Werk van Breitner bereikt de veilinghuizen al niet zo vaak meer, maar het is zeer zeldzaam te noemen dat een werk van deze kwaliteit van de Amsterdamse Impressionist wordt geveild.
George Hendrik Breitner (1857-1923) wordt gezien als de onvermoeibare verslaggever van het Amsterdam aan het einde van de negentiende eeuw, toen de stad een periode van grote bloei doormaakte. De schilder was gefascineerd door de vooruitgang, de beweging en de veranderingen in de stad. Brug in de Paleisstraat is tevens een fraai voorbeeld van Breitners voorliefde voor het straatgezicht en alledaagse taferelen. Hij had zelfs een speciale voorkeur voor het schilderen van besneeuwde grachten. In het doek dat Christie's nu ter veiling aanbiedt houden waspitten een sneeuwballengevecht. Om hen heen zien we spelende kinderen genieten van een koude Hollandse winterdag. (schatting € 250.000-350.000).
'Fresh on the market' noemen de Engelsen een object dat nog niet eerder op de veiling is verschenen en dat laatste geldt zeker voor het bijzondere schilderij van Cornelis Springer (1817-1891) voorstellende een straatje aan de achterzijde van de Zuiderkerk te Enkhuizen. Enkhuizen was een van de meest geliefde locaties waar Springer schilderde naast zijn stadsgezichten van Amsterdam. Hij bezocht de stad en de omliggende dorpen als Hoorn regelmatig tussen 1860 en 1870 en was onder de indruk van de charmante historische sfeer. Nadat het doek in 1867 was vervaardigd, werd het rechtstreeks van de kunstenaar gekocht door de in Parijs gevestigde kunsthandel Goupil & Co die het vervolgens verkocht aan een voorouder van de huidige eigenaar. Dat een schilderij al 140 jaar in een en dezelfde familie is, is opmerkelijk te noemen. (schatting € 200.000-300.000).
Christie's Amsterdam biedt op 26 oktober tevens drie particuliere collecties Negentiende Eeuwse schilderkunst aan, waaronder twee Nederlandse en een Britse collectie. Eén van de Nederlandse collecties werd bijeengebracht door een rijke verzamelaar in het midden van de 19de eeuw die zijn schilderijen vaak rechtstreeks van de kunstenaars aankocht. Hoogtepunt uit deze collectie is een bijzondere mooi kalm rivierlandschap van de hand van Hermanus Koekkoek Sr (1815-1882) met een schatting die ligt tussen € 100.000 en 150.000. Ook dit schilderij valt in de categorie 'fresh on the market' want het is sinds de aankoop in de jaren 50 van de 19de eeuw steeds in handen van dezelfde familie gebleven.
Net zoals vele Angelsaksische verzamelaars in de vroege 20ste eeuw had een Britse verzamelaar een voorliefde voor Nederlandse schilders en daarom wordt deze collectie door zijn nazaten nu in Amsterdam en niet in Londen onder de hamer gebracht. Hoogtepunt uit deze verzameling is een schilderij van Bernard Johannes Blommers (1845-1914) van een moeder die haar dochtertje leert lopen in de branding van het Katwijkse strand (lot 192, 50.000-70.000). Het werk van Blommers was rond 1900 zeer populair in Engeland, Amerika en Canada. Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) is in deze Britse collectie vertegenwoordigd met een schilderij van de zee, gezien vanuit de duinen, met vissersvolk en bomschuiten op het strand. Dit enigszins ongebruikelijke gezichtspunt werd door Mesdag ook gebruikt in zijn beroemde Panorama Mesdag in Den Haag (schatting: € 20.000-30.000).
Ook van de hand van Mesdag is het prachtige grote salonstuk Vroege morgen (schatting: € 150.000-200.000). Reeds in zijn tijd werd Mesdag bewonderd om de zeegezichten die hij op doeken schilderde speciaal voor de jaarlijkse internationale tentoonstellingen in Parijs, de zogenaamde Salons. Dit schilderde hij special voor de Salon in 1905.

Veiling: dinsdag 26 oktober om 14.00 en 19.00 uur
Kijkdagen: 16 en 17 oktober van 10.00 tot 17.00 uur
22, 23, 24 oktober van 10.00 tot 17.00 uur
25 oktober van 10.00 tot 16.00 uur


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 26 okt 2004
Christie's Amsterdam
Cornelis Schuytstraat 57
1071 JG Amsterdam
020-5755255

open: ma t/m vr 9.00-17.30, , Christie's veilingen zijn vanaf najaar 2006 ook online toegankelijk.


(advertentie)