Estella den Boer

 
Compositie

Over de expositie

Overzichtstentoonstelling van het werk van de Baarnse kunstenares Estella den Boer. Den Boer is vooral bekend vanwege de constructieve schilderijen die zij vanaf het midden van de jaren ’50 van de vorige eeuw maakt. Vanaf 1973 werkt zij consequent in een constructief-concrete stijl. Haar werken, opgebouwd uit geometrische vormen, zijn een spel van ritme, lijn, kleur en beweging. Ze maakte met name in het begin van haar carričre echter ook figuratief werk waaronder vele tekeningen die zijn ontstaan tijdens reizen die ze maakte naar bijvoorbeeld Zweden. Tijdens de expositie zal zowel constructief als figuratief werk van Den Boer te zien en te koop zijn in het Mondriaanhuis.

Estella den Boer (Middelburg, 1912) heeft van 1929 tot 1933 een opleiding gevolgd aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs (de tegenwoordige Rietveldacademie) te Amsterdam. Na voltooiing van haar studie begint het vrije werk meer en meer betekenis voor haar te krijgen. Zij werkt veel in de natuur, aanvankelijk met Oost-Indische inkt, waterverf en gouache, later ook met olieverf. Er ontstaan contacten met diverse kunstenaars, onder wie Else Lohmann, wiens expressionistische schilderwijze grote indruk op haar maakte. Met Lohmann werkte ze veel in polders en bossen rond Baarn. Tevens maakten beide vrouwen samen reizen naar bijvoorbeeld Zweden en Italië. Mappen met figuratieve tekeningen die Den Boer in deze periode maakte zullen tijdens de tentoonstelling te bekijken zijn. Tevens is er de mogelijkheid om deze werken aan te schaffen.

Na jaren naturalistisch te hebben geschilderd, wordt midden jaren vijftig de behoefte aan vereenvoudiging en abstractie sterker. Mede door een bezoek aan de overzichtstentoonstelling van het werk van Piet Mondriaan in het Haags Gemeentemuseum (1955) gaat ze zich toeleggen op abstract werk. Estella den Boer raakte gefascineerd door de evenwichtige indeling van het vlak, het gebruik van de strakke lijnen en de primaire kleuren in het werk van Mondriaan. Net als Mondriaan hecht Estella belang aan intuďtie en gaat niet over op het gebruik van mathematische gegevens, zoals veel constructief-concrete kunstenaars in de jaren zestig en zeventig zouden doen. Maar het is niet Mondriaans ‘universele harmonie’ die ze wil uitdrukken, maar een meer dynamisch wereldbeeld. De kunstenaar Cesar Domela, die ze in 1955 op de Mondriaantentoonstelling ontmoette, stimuleerde haar de figuratieve elementen in haar werk los te laten en geheel abstract te gaan werken.

Muziek is voor Den Boer een belangrijke inspiratiebron geweest. Vóór haar hebben de pioniers van de abstracte kunst, de Russisch-Duitse schilder Wassily Kandinsky en Piet Mondriaan, al de relatie tussen muziek en abstracte kunst beschreven. Maar het blijft ook voor Den Boer nog een uitgangspunt om naar nieuwe constructieve oplossingen te zoeken. Zo kan men in het verspringen van kleur en de geometrische opbouw van het werk Compositie (Voor Igor Strawinsky) uit 1956 een equivalent zien van de complexe ritmewisselingen en tegelijk kristalheldere instrumentatie in de muziek van deze componist.

Haar meest recente composities zijn opgebouwd uit elementaire vormen als driehoek, vierkant en cirkel, die haar oneindig veel mogelijkheden bieden tot het componeren van nieuw werk. Enkele jaren geleden heeft Den Boer nog een succesvolle tentoonstelling gehad in het Mondriaanhuis waarbij veel van haar werk verkocht is.


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 6 okt 2004
Het Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort
033-4600170

open: di t/m vr 11.00-17.00, za en zo 12.00-17.00, entree:, volwassenen € 12, 6 t/m 17 jaar € 8, MK gratis, , Het museum is toegankelijk voor rolstoelgebruikers


Kunstenaar

Estella den Boer