Arjan Brentjes (etalagepresentatie Nieuwe Aanwinsten)

 
Zonder titel
 
Vierkante meter - 007,&nb...
 
Zonder titel

Over de expositie

"Of ik nu interieurs, exterieurs of bomen schilder, de lijnen zijn het onderwerp van mijn schilderijen." Arjan Brentjes (Gorinchem, 1971) woont en heeft zijn atelier in een leegstaand kantoorgebouw in Amsterdam-Sloterdijk. Daarvoor leefde hij vier jaar lang in de Bijlmer. Zijn omgeving speelt een belangrijke rol in zijn schilderijen. "Ik schilder wat ik zie en ervaar en dat doe ik met lijnen: dik, dun, transparant, recht en krom. Iedere lijn heeft weer zijn eigen zeggingskracht. Lijnen kunnen snelheid, energie, gevoel en hardheid uitbeelden. Ik kom uit de generatie die is opgegroeid met tekenfilms en cartoons. Die beeldtaal zie je terug in mijn schilderijen."

Arjan Brentjes studeerde aan de Aki Kunstacademie in Enschede, richting gemengde media. "Ik heb nog steeds de neiging om alles te willen doen: fotograferen, tekenen en grafisch vormgeven. Toch besloot ik al tijdens mijn academieperiode me te beperken tot één discipline: het schilderen. Het andere doe ik als hobby ernaast. Ook toen al waren de lijnen het eigenlijke onderwerp van mijn schilderijen. Ik had alleen een andere werkwijze. Ik maakte druiplijnen door bruine en blauwe verf aangelengd met water van boven van het doek naar beneden te laten lopen. Uit al die lijnen ontstond een plattegrond. Vandaaruit schilderde ik meestal ziekenhuisachtige interieurs of New Yorkachtige exterieurs."

"Toen ik in 1999 zelf in zo'n stedelijke architectuur, de Bijlmer, ging wonen, wilde ik alleen dat schilderen. De druiplijnen maakten plaats voor een nieuwe lijnentechniek. Ik maakte dia's van de gebouwen, die ik vervolgens in mijn atelier op wit doek projecteerde. Enkele lijnen ervan trok ik over op het doek en haalde vervolgens de dia weg. De gebouwen zijn dan ook niet direct in mijn schilderijen te herkennen. Daarna ging ik aan de slag met die lijnen. Ik maakte ze bijvoorbeeld dik, zodat ze op echt materiaal leken, maar ook transparant, bibberig of strak. Elke lijn heeft zo zijn eigen zeggingskracht.
Wat me opviel in de Bijlmer was onder meer de kleding van de jongeren - legercommando-dessin met fluorescerende kleuren erop. Ik zag een verband met de architectuur van de Bijlmer, de grijze gebouwen in combinatie met moderne glimmende architectuur. Maar ook de primaire kleuren die op de grijze Bijlmerflats waren aangebracht, waarschijnlijk omdat de architecten bang waren dat de mensen de flats anders saai zouden vinden. Die oorspronkelijke architectuur is door de tijd heen 'aangetast' door de bewoners. Zij hebben als het ware een nieuwe harmonie gebracht, met hun gordijnen, waslijnen en dergelijke." Die tegenstrijdige elementen zijn ook in zijn schilderijen zichtbaar. "Dat wilde element verkrijg ik bijvoorbeeld door verf te mengen en die vervolgens vanuit een flesje over het doek te spuiten."

Brentjes wil niet de totale regie over zijn schilderijen hebben. "Ik ga ook vaak met water over de geverfde lijnen heen. Dan mis ik de controle. Ze lopen uit en hoever, dat weet ik van tevoren nooit. Maar de mate waarin ik kromme of rechte lijnen kan maken hangt natuurlijk van het onderwerp af. Architectuurlijnen zijn strak, dus houd ik ze ook kaarsrecht. Maar bij de bomen die ik nu schilder -ik zie ze vanuit mijn atelier in Amsterdam-Sloterplas- ben ik veel vrijer. Eigenlijk heb ik het mezelf in die zin makkelijker gemaakt. Bijlmerschilderijen maak ik nu niet meer. Sinds ik daar weg ben, kan ik het doodeenvoudig niet meer schilderen. Ik moet mijn omgeving ervaren, er middenin leven, om het te kunnen schilderen."

Corien van Eyck van Heslinga


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 19 jun 2005
SBK Amsterdam Zuid
Jacob Obrechtstraat 18
1071 KL Amsterdam
020-6732640

open: wo t/m zo 11.00-17.00


Kunstenaar

Arjan Brentjes