Martin Assig en Diederik Gerlach

 
Martin Assig
 
Diederik Gerlach
 
Diederik Gerlach
 
Diederik Gerlach
 
Diederik Gerlach

Over de expositie

In het werk van Martin Assig (1959) is altijd een combinatie aanwezig van zinnelijkheid en spiritualiteit. Het menselijk lichaam staat daarbij centraal: als een antieke vruchtbaarheidsgodin met talloze borsten maar ook als een kwetsbare behuizing van de ziel. In de nieuwste serie tekeningen komt vaak het motief van de rok voor, die tot op de borst doorloopt en ter hoogte van de schouders wordt afgesneden met een horizontale balk. Op de verticaal geplooide rok zijn verschillende rechthoekige zakjes aangebracht. De anonieme figuur lijkt daar twee donkere voorwerpen in te stoppen of juist uit te halen. Door de horizontale afsnijding van de rok dringt zich de associatie op van een altaar. Lichaam en offertafel vallen hier samen in een wonderlijke eredienst waarin een ritueel schijnt te worden uitgevoerd met de voorwerpen in de handen en de zakjes op de rok.

Diederik Gerlach (1956) roept in zijn nieuwste schilderijen een eigenaardige wereld op die gebaseerd is op Duitse kuuroorden. Het kuuroord is in het algemeen een merkwaardige en ouderwetse instelling, waar je geïsoleerd van de alledaagse wereld een paar weken doorbrengt. Het gedateerde en kunstmatige van zo’n plek is duidelijk in de schilderijen te lezen. In Milch is het beeld ondiep en bijna decoratief opgebouwd uit een achtergrond van een rechthoekig textielpatroon. Hiervoor staat centraal in het beeld een serveerster die twee bladen met glazen melk ophoudt. Door de lichte gebroken kleuren en de versiering met een slingerende banderol en een embleem met het woord milch, lijkt de voorstelling op een verkeersbureau-affiche uit de jaren vijftig. In Fäden is de voorstelling juist heel ruimtelijk en kijk je in een landschap met alpenweiden waarin drie vrouwen zitten die naar de lucht turen. Door de groene weiden en de lucht loopt een patroon van draden. Als in een visioen verschijnt aan de hemel een auto die is teruggebracht tot een draadfiguur. De wachtende vrouwen aanschouwen dit fenomeen, in de wetenschap dat ze in het verleden kijken, naar iets dat niet meer terug zal keren.


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 10 apr 2005
Galerie Maurits van de Laar
Herderstraat 6
2512 CV Den Haag
070-3640151

open: wo t/m za 12.00-18.00, laatste zondag van de maand 13.00-17.00


Gratis nieuwsbrief
Elke donderdag sturen wij een mail met de agenda van de komende en aflopende exposities. U kunt zich hiervoor opgeven.

galeries.nl bestaat al sinds 2000 en biedt informatie over exposities, kunstenaars en kunstinstellingen in Nederland en België. Ondanks de naam betreft het niet enkel informatie over galeries, maar ook over musea.

Vrijwilligers gevraagd
Wilt u als vrijwilliger helpen om actuele exposities toe te voegen? Mail naar info@galeries.nl indien u hiervoor belangstelling heeft.

Op deze plek, in de laatste kolom, kunnen advertenties worden geplaatst.

Meer info over adverteren

Benno Tutein Nolthenius