De droom van Piranesi: Eeuwig modern design

 
Emes / Barnard
 
Thomas Hope
 
Thomas Hope
 
Giovanni Battista Pi...
 
Giovanni Battista Pi...
 
Giovanni Battista Pi...

Over de expositie

Twee jaar na Michelangelo en zijn tekeningen besteedt Teylers Museum opnieuw aandacht aan een geniale Italiaan: Giovanni Battista Piranesi (1720-1778), een van de meest veelzijdige en eigenzinnige kunstenaars van de 18de eeuw. Maar ook een van de meest invloedrijke, al beseffen we dat vaak niet. Wie ooit de film De ontdekking van de hemel, prenten van Escher of de trappen van Harry Potters Zweinstein heeft gezien, ziet waar hun makers hun inspiratie vandaan haalden: Piranesi is overal om ons heen. In De droom van Piranesi. Eeuwig modern design brengt Teylers Museum voor het eerst in Europa Piranesi’s betekenis en invloed als ontwerper voor het voetlicht. Spectaculaire bruiklenen uit drie continenten zijn voor deze tentoonstelling even bij elkaar gebracht.

De tentoonstelling is totstandgekomen op initiatief van het Rijksmuseum Amsterdam in samenwerking met Teylers Museum en werd georganiseerd door Cooper-Hewitt National Design Museum in New York. Piranesi-kenner Ronald de Leeuw, hoofddirecteur van het Rijksmuseum, treedt op als gastconservator. Het historische gebouw van Teylers Museum wordt door hem gezien als ‘parel van design’ en vormt de ideale locatie voor deze tentoonstelling.

Tijdloos ontwerper
Piranesi leefde in Venetië en Rome en was tekenaar, archeoloog en antiquair met een internationale clientèle. Hij zag zichzelf in de eerste plaats als architect en ontwerper en had een vernieuwende en voor die tijd zelfs radicale visie. Voor zijn spannende ontwerpen voor gebouwen, interieurs en meubels combineerde hij naar eigen inzicht stijlelementen uit de Egyptische, Etruskische, Griekse en Romeinse kunst en maakte er een nieuw eclectisch geheel van. Zo gedurfd, dat slechts enkele moedige opdrachtgevers er iets in zagen. Toch had Piranesi een belangrijke boodschap aan architecten en vormgevers van zijn tijd en spoorde hij andere kunstenaars aan ook gebruik te maken van hun fantasie. Een moderne visie die nog altijd relevant is voor designers van nu.

Internationale bruiklenen
De tentoonstelling toont originele en merkwaardig vormgegeven meubelstukken van Piranesi en zijn navolgers, zoals een schoorsteenmantel, enorme kandelaars, een bank en klok in Egyptische stijl en vergulde wijnkoelers. Daarnaast illustreren tekeningen, etsen en boeken zijn onconventionele ontwerpmethode. De tentoonstelling eindigt met Piranesi’s contacten met Nederland en met enkele ‘Piranesi’s van nu’: toonaangevende architectenbureau’s en ontwerpers als ONL [Oosterhuis_Lénárd), Michael Graves, Daniel Libeskind, Studio Job (Job Smeets en Nynke Tynagel) en UNStudio (Ben van Berkel en Carolien Bos).

Publieksbegeleiding
Voor alle bezoekers is een gratis audiotour beschikbaar en in de Gehoorzaal is doorlopend een introductiefilm te zien met bijdragen van o.a. Ronald de Leeuw, Antoine Bodar, Charles Jencks en Ole Bouman. Daarnaast vertellen enkele hedendaagse architecten in video-interviews over Piranesi als hun inspiratiebron. Jeroen Krabbé werd speciaal voor de tentoonstelling geïnterviewd over Piranesi en zijn film De Ontdekking van de Hemel. Bij de tentoonstelling verschijnt een Engelstalig boek en een Nederlandstalig magazine. Op 3 maart wordt in het museum in samenwerking met TU Delft en het NAi een wetenschappelijk symposium georganiseerd over de invloed van Piranesi op de hedendaagse Nederlandse architectuur.

Unieke samenwerking
De droom van Piranesi. Eeuwig modern design is mogelijk dankzij een internationaal samenwerkingsverband met Cooper-Hewitt National Design Museum in New York, het Rijksmuseum Amsterdam en Teylers Museum. De droom van Piranesi is georganiseerd door het Cooper-Hewitt National Design Museum in New York (Piranesi as Designer, 14 september 2007 t/m 20 januari 2008). De tentoonstelling aldaar werd samengesteld door Sarah Lawrence en John Wilton-Ely en en gesponsord door Eli Wilner & Company en kwam tot stand dankzij The Polansky Foundation, the Arthur Ross Foundation, Elise Jaffe en Jeffrey Brown, the Italian Cultural Institute en Mr.and Mrs. Frederic A. Sharf. Extra steun kwam van Furthermore: een programma van the J.M. Kaplan Fund, the Felicia Fund en The Cowles Charitable Trust.


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 18 mei 2008
Teylers Museum
Spaarne 16
2011 CH Haarlem
023-5160960

open: di t/m vr 10.00-17.00, za en zo 11.00-17.00, gesloten 25 dec en 1 jan, entree € 14,00