Thomas Rentmeister


Over de expositie

Van pure esthetiek naar ultieme vrijheid in de keuze van vormen en materialen. Basale sculpturale principes worden verkend met zinnelijke materialen als wattenstaafjes, koffie en babycrème. Het Centraal Museum toont een solotentoonstelling van de Duitse beeldhouwer Thomas Rentmeister: ‘Denken in werken’. In deze compacte presentatie worden sculpturen getoond uit de H+F Collectie, die bij het Centraal Museum in langdurig bruikleen zijn ondergebracht door kunstverzamelaar Han Nefkens. Speciaal voor de tentoonstelling zijn maar liefst drie nieuwe beelden gemaakt. De tentoonstelling laat daarmee een mooi, kernachtig overzicht zien van Rentmeisters oeuvre, met werk vanaf 1985 tot nu.

‘Denken in werken’
De beelden komen één voor één tot stand in het hoofd van de kunstenaar: ‘Ik denk alleen in werken’, zegt Rentmeister (1964, Reken/Westfalen). Zo is sinds het begin van zijn kunstenaarschap een keten van kunstwerken ontstaan met een fraai onderling verband. Rentmeister grijpt met de solotentoonstelling ‘Denken in werken’ terug op de eerste periode van zijn kunstenaarschap, midden jaren ‘80, toen uit allerlei gevonden materialen assemblages ontstonden waarin hij basale sculpturale principes verkende. Na een volgende periode waarin hij zich vooral concentreerde op glad gepolijste polyesterbeelden in perfecte, bijna virtuele vormen, verruimde het perspectief zich rond 2000 weer. Hij ging tijdelijke sculpturen maken van vergankelijke materialen. Zo maakte hij speciaal voor de tentoonstelling in het Centraal Museum een sculptuur van koffie: een glooiend, geurend landschap, aangelicht door een zachte, rode lamp.

Bijzondere materiaalkeuze
Rentmeister beeldhouwt graag met chocolade, suiker en meel, of anders wel met watten, wasmiddelen of papieren zakdoekjes. Behalve vergankelijke materialen gebruikt hij ook allerlei gevonden voorwerpen, die persoonlijke associaties bij hem oproepen. Zo verandert hij het alledaagse in een handomdraai in het sublieme, en toont ons de schoonheid van materialen die we normaal gesproken links laten liggen. Hij gaat daarbij te werk als een pure beeldhouwer, die speelt met ruimte, maat en afstand, volume en oppervlak, openheid en geslotenheid, en die handelt door bijvoorbeeld te stapelen, te modelleren of te gieten.

Rentmeisters actuele werk mag dan niet meer zo puur esthetisch zijn als voorheen, het is nog steeds even zinnelijk en oogstrelend. Toch schuurt er altijd iets. Zijn sculpturen zijn van een verontrustende schoonheid.

H+F Collectie
Sinds 2000 werkt het museum samen met de bijzondere particuliere verzamelaar, schrijver en mecenas Han Nefkens. In korte tijd kreeg het museum werken van Bill Viola, Tony Oursler en Pipilotti Rist in langdurig bruikleen; later volgden aanwinsten van onder anderen Shirin Neshat, Sam Taylor-Wood, Thomas Rentmeister, Dan Graham en Diana Thater. Nefkens koopt internationale hedendaagse kunst om die direct bij musea in langdurig bruikleen te geven. Op die manier wil hij zijn visie op kunst delen met anderen. Het Centraal Museum in Utrecht is het eerste museum waar Han Nefkens mee samenwerkte. Dankzij de steun van Han Nefkens is het mogelijk geweest om bij de tentoonstelling ‘Denken in werken’ een kleine publicatie te maken, die gratis wordt verspreid.

Zie voor meer informatie www.hfcollection.org


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 14 sep 2008
Centraal Museum
Agnietenstraat 1
3512 XA Utrecht
030-2362362

open: Dinsdag t/m zondag 11.00 - 17.00, Elke 1e donderdag van de maand tot 21.00, , €12,50 - volwassenen vanaf 18 jaar, €10 - U-pashouders, €5 - 13 t/m 17 jaar, CJP, Cultuurkaart en studentenkaart., Gratis: kinderen tot en met 12 jaar, Museumkaart, BankGiro Loterij VIP-KAART, Rembrandtkaart, ICOM-kaart, CM-clubpas., , Een entreebewijs voor het Centraal Museum geeft op dezelfde dag ook toegang tot het Rietveld Schröderhuis (plus toeslag van €3). Reserveren is noodzakelijk voor het Rietveld Schröderhuis.