Bert Verhoeff

 
Meeuwen volgen vissers

Over de expositie

Tal van fotoboeken heeft hij op zijn naam staan, maar dat is niet waar fotograaf Bert Verhoeff (1949) zich altijd mee bezig heeft gehouden. Verhoeff begon als fotojournalist bij fotopersbureau Anefo. Vanaf 1978 werkte hij als freelancer voor veel landelijke kranten en weekbladen, voornamelijk voor de Volkskrant, waar hij van 1989 tot 2004 een vaste aanstelling had. Gedurende deze periode produceerde hij een rijk oeuvre met een verscheidenheid aan foto’s. In de jaren ’70 maakte hij foto’s van Johan Cruijff tijdens beslissende momenten in een WK wedstrijd, een jonge Willem-Alexander in strijd met de media, portretten van oud-politici en de heftige treinkaping. In de jaren ‘80 was hij (als enige fotograaf) aanwezig bij de ontruiming van een kraakpand in de Ferdinand Bolstraat en maakte hij protesten mee tegen de komst van asielzoekers. In de jaren ’90 zien we naast foto’s van asielzoekers en festivals, voornamelijk politici. In 1994 kreeg Verhoeff namelijk de Rijksmuseumopdracht over 100 jaar sociaal democratie waarbij hij een kijkje kreeg achter de schermen van de PvdA. De foto’s die Verhoeff maakte tijdens zijn werkzaamheden als fotojournalist tonen chaos en woede, ontroering en verdriet.

De laatste jaren werkt Verhoeff voornamelijk aan langer lopende projecten zoals fotoboeken. Fotoboeken hebben een blijvende karakter in tegenstelling tot de foto’s die hij maakte voor kranten, die na de actualiteit in de prullenmand belanden. In 2009 verscheen Kuiven en Kraplappen. In dit boek worden Spakenburgse vrouwen in klederdracht in beeld gebracht. De vrouwen hechten zichtbaar aan hun tradities. Verhoeff laat zien dat het "eigentijds leven" niet in de weg zit. In 2004 kwam Het Wonder van Waterland uit waarbij we een kijkje kunnen nemen in de regio boven Amsterdam. In Langs het IJsselmeer (2007) volgde Bert Verhoeff de route die Jac. P. Thijsse in 1914 beschreef in zijn album Langs de Zuiderzee. Verhoeff belicht de veranderingen die gedurende de jaren in dit gebied hebben plaatsgevonden. Het boek verscheen in 2007 ter gelegenheid van het 75- jarig bestaan van de Afsluitdijk.

Bij het bekijken van de fotoboeken valt voornamelijk rust op. Verhoeff bevindt zich niet meer te midden van de strijd, maar fotografeert de andere kant van de samenleving. Dit doet hij met foto’s van dieren in landschappen, bewoners in hun habitat en de natuur in al haar glorie. De rust vormt een zwaar contrast met de foto’s die Verhoeff als fotojournalist maakte. Toch is de manier waarop hij fotografeert hetzelfde gebleven: op vrijwel iedere foto is er een spanning tussen actie en reactie, het natuurlijke zodanig fotograferen dat het niet meer vanzelfsprekend is. Vaak zichtbaar, maar even vaak verborgen. Zoals een foto uit 1986 van de Kamerbode die zijn krantje leest, terwijl er buiten honderden verpleegkundigen protesteren. Of een, voor de toeschouwer, ongebruikelijke foto van de fanfare uit Marken die van achteren gefotografeerd is en een ogenschijnlijk prachtig Hollands landschap waar, bij nader inzien, er in het midden van de foto een vrijend paar ligt.

Bert Verhoeff won verscheidene prijzen, waaronder de Zilveren Camera in 1984 en Fotojournalist van het Jaar in 1988. Momenteel doet hij de voorbereidingen van een nieuw boek “Gooische Taferelen”.


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 17 feb 2010
Galerie Posthuys Texel
Brink 14
1796 AJ De Koog, Texel
06-41378884

open: wo t/m zo 11.00-17.00


Kunstenaar

Bert Verhoeff