Uit de collectie, romantiek tot expressionisme

 
Johannes Evert Hendrik&nb...
 
George Hendrik Breit...
 
Willem Jan van Dam
 
Albert Fiks
 
Anton Mauve
 
Jakob Nieweg

Over de expositie

Het verzamelbeleid van Museum Flehite is onder meer gericht op werk van kunstenaars die in Amersfoort gewoond of gewerkt hebben. Het museum toont een selectie uit de eigen collectie, beginnend met de romantiek en eindigend bij het expressionisme. De selectie is aangevuld met werk uit de collectie Kamerbeek dat in beheer is bij het museum. Er is werk te zien van de romantische schilder Van Wisselingh; van de Haagse School schilders Akkeringa, Weissenbruch en Mauve; van Breitner en diens "leerling" Mackenzie; van Bremmer en zijn volgelingen Nieweg en Lodijzen en van de Amersfoortse expressionisten Van Dam, Traarbach, Tieland en L'HoŽst. Het meest moderne werk is van de hand van Albert Fiks, die als een van de weinige Amersfoortse schilders de abstractie bereikte. Een hoogtepunt in de tentoonstelling is het dubbelportret van Jakob en Neine Nieweg door Charley Toorop.

Romantiek
De vroegste werken in de tentoonstelling dateren uit de eerste helft van de negentiende eeuw. De schilderijen zijn typische voorbeelden van de Romantische School. Het was een periode met een hang naar melancholie, sterke natuurbeleving, dramatiek en vergankelijkheid. Dat is in de onderwerpskeuze terug te zien. De wijze van schilderen was nog realistisch en traditioneel. De schilderijen van de romantische schilder J.P. van Wisselingh, onderdeel van een recente omvangrijke schenking, worden voor het eerst in Museum Flehite geŽxposeerd. In sommige van zijn levendige, gedetailleerde schilderijen beeldde Van Wisselingh het platteland rond Amersfoort af.

Vernieuwing
Breitner, Weissenbruch en Mauve vertegenwoordigen een nieuwere stroming binnen de schilderkunst van de negentiende eeuw. Zij zetten zich af tegen de klassieke, academische trant van schilderen. Het werk werd losser, minder gedetailleerd; licht en kleur speelden een belangrijke rol.
De natuur bleef een belangrijke bron van inspiratie, zo is een prachtig landschap met schapen van Anton Mauve te zien en een oer-Hollands polderlandschap van Weissenbruch. Daarnaast groeit aan het eind van de 19e eeuw de fascinatie voor de (moderne) stad. Breitner en Mackenzie beeldden de stad en haar inwoners veelvuldig af. Beiden schilderden veel in Amsterdam; Mackenzie verbeeldde ook de historische binnenstad van Amersfoort en de voormalige Amersfoortse Sopla sigarenfabriek.

Amersfoorts Expressionisme
Aan het begin van de twintigste eeuw bloeit het kunstklimaat in Amersfoort. H.P. Bremmer is regelmatig in Amersfoort en inspireert kunstenaars als Jakob Nieweg, Sara van Heukelom en Jo Koster. Nieweg is in Amersfoort gaan wonen en richt er in 1922 de Amersfoortse Kunstkring op. Amersfoortse kunstenaars hebben nauwe banden met kunstenaars in het Gooi zoals Hendrik Jan Wolter en Charley Toorop; er worden in de stad veel tentoonstellingen georganiseerd en tijdens de Eerste Wereldoorlog strijkt een aantal Belgische kunstenaars als vluchteling in Amersfoort neer. Op die manier bereiken nieuwe invloeden Amersfoort.
Een aantal kunstenaars, onder wie Willem van Dam, Toon Tieland, Johan Traarbach en Engelbert l'HoŽst, laat zich inspireren door het Vlaams Expressionisme. Het werk wordt gekenmerkt door een vlakmatige opbouw, expressieve toets en diepe, felle kleuren. Een aantal mooie voorbeelden van dit expressionisme is in de tentoonstelling te zien.


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 22 nov 2009
Museum Flehite
Breestraat 80
3811 BC Amersfoort
033 - 247 11 00

open: di t/m zo 11.00 - 17.00 uur, entree Ä 10,00 , t/m 17 jaar en museumkaart gratis, , Tijdelijk bezoekadres tot medio februari 2019, Rietveldpaviljoen, Zonnehof 8, 3811 ND Amersfoort


(advertentie)


Meer info over adverteren