Jan Grotenbreg

 
Kraanvogels, 2009

Over de expositie

In 2000 begon Jan Grotenbreg te experimenteren met cement op linnen als ruwe ondergrond voor een voorstelling. Op deze manier maakte hij het schilderij ‘Halve Maan’ met een lijst van cement. Het resultaat is vaak vergeleken met middeleeuwse muurschilderingen, de zogenoemde fresco, geschilderd in natte kalk. Deze techniek was in Europa een wijdverbreide decoratieve kunstvorm, waar de verweerde stukken van zijn overgebleven. Grotenbreg is echter niet zo geïnteresseerd in de decoraties, maar meer in de verweerde kwaliteit ervan. Dit vormt het uitgangspunt voor een indrukwekkende reeks dierenstudies naar de natuur. Veel dieren zoals het paard, het rund en de stier en minder bekende dieren als de beschermde roofvogel de monnikskapgier, de Egyptische Nijlvogel Ibis en de bedreigde huismus zijn door Grotenbreg in een laag grijs cement met acryl verf in zwartbruine kleurnuances op linnen vastgelegd. Hij schildert dieren waar hij een bepaalde connectie bij voelt. (Met name de Ibis – de Ibis als God, de heilige vogel in het oude Egypte – inspireert hem; hij maakte verschillende reizen naar Egypte).
Grotenbreg over de techniek: “De onderlaag met cement is uniek, de techniek is niet gangbaar. Cement is een bouwstof en houdt niet op doek. Na veel experimenten heb ik met moderne bindmiddelen een oplossing voor dit probleem gevonden. De textuur en compositie van het op te brengen cement is een belangrijk onderdeel in mijn werk,waarbij ervaring de leermeester is.”

Opening door Dr. S. Marieke van Ham, hoofd afdeling Immunopathologie Research van Sanquin.


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 26 feb 2010
Sanquin - Galerie Joghem
Plesmanlaan 125
1066 CX Amsterdam
06-55712124

open: ma t/m vr 09.00-17.00 uur, Melden bij receptie.


Kunstenaar

Jan Grotenbreg