Nieuwe Aanwinst: Sander van Deurzen

 
Patientje schilderkunst, 2009

Over de expositie

Het nieuwe werk van Sander van Deurzen toont een absurd soort realisme. Schilderijen waarin het leven grappig en tragisch is en dat vaak ook nog tegelijkertijd. In de beleving van Van Deurzen is in onze informatiecultuur nog maar weinig plek voor schilderkunst. Hij noemt het een uitgeschakeld medium. Van Deurzen ziet juist de trage schilderkunst als een welkome afwisseling tussen andere snellere media. Kort na het verlaten van de academie maakte hij daarom de overstap van installatiekunst naar schilderen. Aan de ene kant vindt van Deurzen schilderen een absurde activiteit in deze tijd, aan de andere kant is het verhaal van de schilderkunst een rijk verhaal en schilderkunst heeft zich door de eeuwen heen zich steeds weer weten te bewijzen.

Van Deurzen wil verder werken aan deze dualiteit door schilderijen te maken die gebaseerd zijn op klassieke (veelal Nederlandse) thema’s zoals vergankelijkheid, de fragiliteit van het bestaan. Waren het voorheen schedels, rot fruit en luchtbellen die hij hij afbeeldde, nu doemen slagroomtaarten, suikerspinnen en ‘accidents’ op als kenmerkende symbolen. Dit absurd realisme, een karikatuur van de realiteit, dient als metafoor voor het leven anno 2010. Hij past deze vorm toe om de schilderijen dragelijker te maken. Het is de gekte van de wereld van nu die hij probeert te vangen.
Nog een reden voor hem om de vormen te overdrijven is om zo tot een andere, eigen manier van abstrahering te komen. Deze manier geeft Van Deurzen de ruimte om voorstelling en zijn grove werkwijze samen te laten vallen.

Alles is in één opzet op het doek gezet, waardoor de schilderijen heel transparant zijn. Elke handeling blijft zichtbaar, hij verhult niets. Hij hanteert daarbij een nogal onorthodoxe manier van materiaalgebruik, zoals in plaats van penselen met sponzen te schilderen. Ook de verbanning van klassieke olieverf, vervangen door plastiek acrylverf draagt hieraan bij.

Van Deurzen heeft een heel eigen handschrift ontwikkeld. Daarbij gaan techniek en onderwerp hand in hand over in hetgeen hij wil uitbeelden; de schoonheid van de vergankelijkheid. De wereld die geen bescherming biedt tegen de werkelijkheid van het verval.


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 23 okt 2010
SBK Breda
Markendaalseweg 48
4811 KC Breda
076-5436510

open: wo t/m vr 12.00-18.00, za 12.00-17.00