Anne Jung (schilderijen) en Lei Hannen (keramiek)

 
Lei Hannen
 
Lei Hannen
 
Lei Hannen
 
Anne Jung
 
Anne Jung

Over de expositie

De schildersloopbaan van Anne Jung heeft alle kenmerken van een nogal afwisselende zoek- en vindtocht. Zij is begonnen met een tekenopleiding aan de Gerrit Rietveld Academie, waarbij decoratie de basis was. Daarna volgde zij de opleiding schilderen aan de Rijksakademie van beeldende kunsten, waarbij het figuratieve centraal stond. Haar zelfstandige ontwikkeling begon met platte, kleurige, speelse schilderingen, liefst zo groot mogelijk. In het kader van de BKR heeft Jung enkele grote muurschildering gemaakt. Na diverse schilderkundige omzwervingen is zij aangeland bij de grootst mogelijke soberheid; een leeg landschap met de wisselwerking tussen twee vlakken. Door dit onderwerp kan zij zich afwenden van de veelheid in het dagelijks leven. Rechts enkele voorbeelden van haar laatste werk.
In elk schilderij zoekt Jung een andere uitdaging. Dat kan zijn de plaatsing van de horizon; wel of geen contrastwerking en de mogelijkheden daartussen; het variëren van de toets, palet en materiaal. Steeds zijn sfeer, dynamiek van het weer en herkenbaarheid de bindende factor. Anne Jung vindt inspiratie in muziek en boeken. In de compositie Für Alina bijvoorbeeld vertaalt Arvo Pärt in klank wat Anne Jung probeert weer te geven in beeld. In autobiografieën (zoals door de Arbeiderspers uitgegeven in de reeks Privé-domein) kunnen schrijvers een landschap ontvouwen waarin Jung meereist. Vooral noordelijke streken spreken tot haar verbeelding. Onlangs heeft zij een boekje uitgebracht met een overzicht van haar laatste werk. Behalve afbeeldingen staan er kleine dichtvormige notities in, ontstaan tijdens het schilderen. Meer informatie is te vinden op haar website: www.annejung.nl

Lei Hannen

Lei Hannen woont en werkt in het Nederlands Limburgse Echt. Hij volgde de opleiding toegepaste natuur en chemie, dat de basis was van zijn carrière. Als veertienjarige bouwde hij een doka en experimenteerde hij met fotografische technieken. Met de toename van de technologische ontwikkeling en de daarmee gepaard gaande investeringen ebde de interesse voor deze kunstvorm steeds verder weg. Rond zijn dertigste ontdekte hij de keramiek als kunstvorm. Hij volgde bij een aantal beroepskeramisten cursussen of stages. Het keramiekproces - voor Hannen synoniem met het spel der elementen - spreekt hem sterk aan. Maar ook de mogelijkheid om dat proces van het begin tot het eind te beïnvloeden schept een waaier aan uitdagingen. Hij ervaart deze opgelegde natuurlijke wetmatigheden niet als een belasting, maar juist als een metafoor voor de kracht van de elementen met het daarmee verbonden respect. Het relativeert. Hierin scheppend te handelen ondervind hij als een voorrecht. Tevens is het scheppende element in het wordingsproces een weerspiegeling van de vrijheid die hij als onontbeerlijk acht. Vrijheid die je volgens hem bevechten moet. Er liggen vele vijanden op de loer. Het is een persoonlijke zoektocht. Een route die je afleggen moet. Steeds weer keuzes maken. Als een snoer rijgen zich de ervaringen aan elkaar. Elke schakel is een wezenlijk onderdeel. Stuk voor stuk moeten ze doorgrond zijn om als basis te dienen voor een nieuwe uitdaging. Zie voor meer informatie zijn website: http://www.leihannen.nl


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 30 okt 2011
Galerie Het Oude Raadhuis van Warmond
Dorpsstraat 36
2361 BE Warmond

open: wo t/m vr 15.00-17.00, za 11.00-17.00, zo 13.00-17.00