Martin Assig en Dirk Zoete

 
Martin Assig
 
Martin Assig
 
Martin Assig
 
Dirk Zoete
 
Dirk Zoete

Over de expositie

In zijn nieuwe tekeningen werkt Martin Assig (1959) met inkt op papier waarover hij vervolgens transparante was aanbrengt. De getekende lijnen worden in deze waslaag als het ware gefixeerd en stilgezet. Gezichten, cirkels, en wervelingen worden aaneengeschakeld, in andere tekeningen worden lichamen omgeven door een krans van stralen. Vaak staan ze op een voetstuk waarop een tekst is geschreven, zoals bij votiefbeelden, geschonken als dank voor de genezing van een lichaamsdeel of orgaan. Martin Assig thematiseert hiermee de motieven uit zijn eerdere kleinere tekeningen, die hij nu op een groter formaat weergeeft en op een sokkel zet. Tekst en beeld zijn vooral gericht op de basale gegevens van het menselijk bestaan; hoe verhoudt de mens zich tot de ander en tot de wereld.
Ich kann Dich schon sehen is een van de onderschriften, in die tekening wordt een reeks gezichten en profil aaneengeschakeld, bij het ene gezicht staat Ich, bij het volgende Du. In de tentoonstelling laat Martin Assig ook een ruimtelijk werk zien: Die Ordnung. Een vijfkantige variant van de Toren van Babel met witte ramen in ronde zwarte bogen die elf verdiepingen oprijst. Op de spits staat in dun ijzerdraad NEUWELT geschreven; een fragiele aankondiging van een utopische, nieuwe wereld.

Dirk Zoete (1969) geeft in zijn tekeningen een bühne weer waarop bouwwerken of schepen staan. Deze constructies hebben verschillende etages waarop huizen, voorwerpen en mensen zijn aangebracht die samen deel lijken uit te maken van een systeem. De menselijke figuren zijn rudimentair weergegeven als poppen of grote vogelverschrikkers die vanaf een uitkijkpost de wereld in kijken. De architectonische inventies en de arkachtige schepen wekken de indruk reusachtig te zijn maar krijgen door de toneelachtige setting tegelijk een aandoenlijke verkleining. Soms is de bühne ook expliciet, zoals in The Wild Bunch waarin cowboys op houten paarden zijn gezet tegen een achtergrond van een Amerikaans woestijnlandschap. Het systeem van huizen, schoepenraderen, schuren, mensen en dieren dat in de meeste werken aanwezig is wijst op een verlangen naar een eenvoudige, samenhangende wereld waarin de mens zichzelf kan onderhouden. Dirk Zoete werkte dat gegeven ook uit in een maquette van een rond huis dat tegelijk atelier, woning en boerderij is, een ideale plek waarin de kunstenaar autarkisch kan leven.


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 10 jun 2012
Galerie Maurits van de Laar
Herderstraat 6
2512 CV Den Haag
070-3640151

open: wo t/m za 12.00-18.00, laatste zondag van de maand 13.00-17.00


(advertentie)


Meer info over adverteren