Beating around the bush Episode #2

 
Johan Creten
 
Pierre Huyghe
 
Ien Lucas
 
Rebecca Morris
 
Lara Schnitger

Over de expositie

Beating around the bush is het tentoonstellingsprogramma waarmee het Bonnefantenmuseum in 2014 op onderzoekende wijze zijn collectie presenteert. In vier episodes zullen zowel de vaste waarden als de 'stille reserve' van de collectie in een dialoog gebracht worden met nieuwe en voorgestelde aankopen. Daarnaast zullen interventies in de vorm van kleine solopresentaties functioneren als spiegels waarin nieuwe inhoudelijke inzichten en perspectieven zich kunnen aandienen. Iedere episode heeft een andere thematische invalshoek waarbij de afzonderlijke kunstenaarspraktijken en de museumverzameling als geheel met omtrekkende bewegingen worden verkend.

In Beating around the bush Episode #2 gaat de aandacht uit naar de wijze waarop verschillende noties van materialiteit, zintuiglijkheid en inhoudelijke betekenis zich in de beeldende kunst tot elkaar kunnen verhouden. Terwijl in Episode #1 de figuratieve beeldtaal overheerste, voert in deze episode abstractie de boventoon. Deze tentoonstelling laat zien hoe kunstenaars zich oriënteren op fundamentele esthetische aspecten van vorm, kleur, materiaal, volume, licht en geluid, en hoe de daaruit voortvloeiende kunstwerken zich kunnen manifesteren als voertuigen van verbeelding, mentale verdieping en zelfs kritiek.

Van de Vlaamse beeldhouwer Johan Creten (1963 Sint Truiden – Parijs) Gulden Snede (2010-2013) is een 13-delige serie keramische beelden te zien. Creten maakte deze reeks in zijn atelier in Parijs, om ze in om ze in de periode tussen 2010 en 2013 in de ateliers van Struktuur 68 in Den Haag af te werken met goudluster. Gulden Snede toont een zeer directe relatie tussen de kunstenaar en de materie.

Onlangs verwierf het Bonnefantenmuseum de installatie Crystal Cave (2009-2013) van de Franse kunstenaar Pierre Huyghe (1962, Parijs). Daarnaast toont het museum Huyghes film Forest of Lines uit 2008. Huyghes tentoonstellingen laten zich opvatten als ervaringsmomenten waarin nieuwe, onverwachte realiteiten zich kunnen aandienen aan de toeschouwer en waarin realiteit en fictie voortdurend in elkaar overvloeien.

Het oeuvre van de Limburgse kunstenaar Ien Lucas (Echt, 1955) oogt heel divers maar een constante is haar drang tot experiment en de rol die ze het toeval laat spelen. Lucas toont in solopresentatie Front Attack grote doeken met fraaie abstracte patronen en een verrassend warme uitstraling.

De solopresentatie Southafternoon toont twaalf recente schilderijen (2009-2013) van de Amerikaanse kunstenaar Rebecca Morris (Honolulu 1969 - Los Angeles). Haar abstracte werken vallen op door een eigenzinnige vormentaal en fris zomers kleurgebruik. Morris' werk was ook te zien op de Whitney Biënnale in New York. Bij Southafternoon verschijnt een publicatie (18 euro/ISBN 978-3-86335-563-0).

De zaalvullende installatie Jackson's Nightmare is samen met nieuw werk van Lara Schnitger (1969 Haarlem – Los Angeles/Amsterdam) te zien. Van 7 tot en met 9 juni is er tevens een solotentoonstelling in Bonnefanten Newseum, een paviljoen op Pinkpop, dat Lara Schnitger voor die gelegenheid zal transformeren tot een zachte, textiele totaalomgeving met scherpe randjes.


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 22 jun 2014
Bonnefantenmuseum
Avenue Céramique 250
6221 KX Maastricht
043-3290190

open: Di t/m zo 11.00-17.00, (en feestdagen die op maandag vallen), Gesloten op: 25 dec, 1 jan en met carnaval., , Entree € 12,50: Volwassenen, € 6,25: Studenten, CJP pashouders, Gratis: t/m 18 jaar, e.o. Museumkaart