Roland Sohier, Jasmijn Visser en Hans de Wit: Van Groot tot Klein

 
Roland Sohier
 
Jasmijn Visser
 
Hans de Wit

Over de expositie

Uit het werk van Roland Sohier straalt je bijna altijd het genoegen van het maken tegemoet. Dat hij zijn liefde voor het tekenen ook koppelt aan soms ‘ondeugende’ taferelen geeft eens temeer zicht op zijn visie waar kunst over kan gaan. De laatste tijd heeft hij het pad van de virtuositeit enigszins verlaten en zijn de tekeningen schijnbaar directer en eenvoudiger opgezet. Met de ‘vondst’ van tekenen met pastel op zwart papier geeft hij niet alleen de werken direct een bepaalde sfeer mee, hij manipuleert zijn letterlijke modellen op papier ook tot merkwaardige poses. Die complexiteit van de mens, met soms schijnbaar een been of arm teveel, ontstaat omdat bij sessies waarin hij met een model werkt, hij de bewegingen van de persoon tracht te vangen. De tekeningen krijgen daardoor een zekere dynamiek en lijken af en toe op stilgezette filmbeelden. Nog steeds resoneert er ironie in zijn werk, al poseren de ‘dames’ in de tekeningen nog zo serieus. Sohier blijft ook de verteller van nieuwe sprookjes. De omgeving, vaak een bos, maken de tekeningen ook rijk van beeld. De werkelijkheid wordt door Roland Sohier naar zijn hand gezet, of ‘verbouwd’ en ‘vervormd’.

Soms lijkt het erop of tekenaars hun eindeloze geduld en virtuositeit niet onder stoelen of banken willen steken. En waarom zouden ze ook als ze hun kwaliteiten van visie en techniek in hun werk niet per se de boventoon laten voeren maar dit ten dienste stellen van een inhoudelijk verhaal. Bij Jasmijn Visser voert dat geduld en de discipline haar naar gebieden die door ons kijkers goed te volgen zijn en die ons soms doen zwelgen in bewondering voor een wereld die we niet kennen, maar die ons iets zo bijzonders voorschotelt dat we ook geraakt worden door de oorspronkelijkheid van het werk. Door herhaling van dezelfde vormen bouwt zij het beeld met pen en inkt getekend op. Ritmen meanderen over het papier, maar lijken deels de intuïtieve hand te volgen. Tanks, auto’s, vliegtuigen, ventilatoren, propellers, hijskranen, wat niet al, veel dingen die kunnen bewegen, ‘bewegen’ ook over de meters grote tekeningen. Veel van haar werken zijn gerelateerd aan gebeurtenissen in de geschiedenis. Maar ook films of muziek kunnen de aanleiding vormen voor de grote tekeningen. Nooit is het een ‘sluitend’ of ‘educatief’ verhaal dat Visser tekent, maar zij laat openingen om als kijker te genieten van de vaardigheid en de hoeveelheid aan dingen en voorwerpen die zij tekent.

Dat Hans de Wit twee jaar geleden de eerste kunstenaar was die de nieuwe Epos Press Tekeningen Prijs heeft gewonnen zal voor veel in tekeningen geïnteresseerden nauwelijks een verrassing zijn. Zijn werk onderscheidt zich al jaren in inhoud en uitvoering van de vele tekeningen die er in Nederland op hoog niveau worden gemaakt. Met een uitgebreide presentatie van zijn werk in De Pont in Tilburg werd dat belang van zijn werk nog maar eens onderstreept. Hans de Wit's werk is zo onderhand vertegenwoordigd in vrijwel alle collecties van musea voor hedendaagse kunst in Nederland.
Als prijs heeft drukkerij Epos Press bedacht om De Wit een substantieel boek te geven over zijn werk en dit zal bij de komende tentoonstelling dan ook worden aangeboden.

Alles vloeit in de kunst voort uit de onbegrensde en soms onwerkelijke gedachtewereld van de mens, maar het is Hans de Wit die iets van die fantasiewereld kan tekenen. We kunnen ons over veel verbazen wat hij ons in dat conglomeraat van beelden voorschotelt, feit blijft dat alles met de grootste precisie en technische vaardigheid is uitgevoerd. Toch is deze techniek niet wat overheerst. Dat blijft die bizarre beeldenwereld, illusoir, suggestief en surreëel, waarvan je je overigens nauwelijks kunt voorstellen dat er te leven valt. Hier wordt een visie op microscopische beelden gekoppeld aan het grootse en deels ongrijpbare wat architectuur en landschap hebben. Dimensies lijken niet te tellen in logische zin. Ze worden pas weer logisch in die wereld van Hans de Wit. Het werk heeft ook, ondanks de complexiteit en beeldende directheid vanwege het ‘eenvoudige’ tekenmateriaal (potlood, pastel en houtskool), veel schoonheid in zich. Vanwege de genoemde aspecten en het feit dat het werk van De Wit zich in kwalitatieve zin onderscheid van veel hedendaags tekenwerk is hem door een gekwalificeerde jury de Epos Press Tekeningen Prijs toegekend.


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 7 jun 2014
Witteveen ~ visual art
Wisselende adressen in Amsterdam
 Amsterdam


Galeries.nl is na een afwezigheid van een half jaar sinds begin mei 2018 weer in de lucht. Om te helpen de site up-to-date te houden hebben diverse vrijwilligers zich reeds aangemeld:
- Willemijn Vesseur
- Sascia Vos
- José Jonkergouw
- Ron Schöningh

Wilt u ook als vrijwilliger helpen om actuele exposities toe te voegen? Mail naar info@galeries.nl indien u hiervoor belangstelling heeft.

Op deze plek, in de laatste kolom, kunnen advertenties worden geplaatst.

Meer info over adverteren

Benno Tutein Nolthenius