Entering the Painting


Over de expositie

Als schilderkunst, zoals sommige theoretici beweren, een activiteit is die wordt gedragen door haar eigen geschiedenis, dan moet de eigentijdse schilderkunst in zekere zin een druk ervaren van diezelfde geschiedenis. Schilderkunst van nu moet in dat geval reageren op de voorgangers die zij relevant acht, en zichzelf positioneren binnen specifieke historische kaders. Misschien is haar eigen verleden wel de centrale problematiek van de schilderkunst: eindeloos vaak is er al verzucht dat de schilderkunst, ondanks de haar regelmatig toegedichte vrijheid, de facto nauwelijks speelruimte heeft en dreigt te bezwijken onder haar eigen bestaan. De schilderkunst is op het ergerlijke af gevangen in de kunstgeschiedenis. Haar vermeende vrijheid is haar last: haar ‘unbearable lightness of being’.
Volgens de Amerikaanse kunsthistoricus en criticus James Elkins heeft de schilderkunst een bijzondere relatie met de kunstgeschiedenis omdat de terminologie die gebruikt wordt in de kunsttheorie en de kunstkritiek bijna uitsluitend afkomstig is uit de specifieke taal van de schilderkunst. Dat feit is volgens Elkins moeilijk te verteren voor de kunstwereld: “Despite the fundamental critique launched by minimalism, despite the rise of so many new media, despite the many rumors of its death, despite everything, painting remains the central medium for the articulation and historiography of the visual arts. (…) Painting is crucial for the conceptualization of visual art, and to art’s sense of its own history.” Sommige theoretici beweren dat het over en uit is met de geschiedenis en dat schilders kunnen schilderen wat ze willen onder het motto: ‘anything is possible’. Elkins: “The opposite is true: history presses down more than it ever has, and almost nothing is possible. That is why both painting and writing about painting are more challenging now than ever before.”
'Entering the Painting' brengt het werk van drie jonge kunstenaars, Janine van Oene, Charlott Weise en Summer Yoon, die zich focussen op het medium schilderkunst voor het voetlicht. Vanuit de fascinatie voor een medium dat voortdurend als een feniks uit de eigen as herrijst is het idee voor deze tentoonstelling ontstaan. Hoe gaan jonge kunstenaars met het medium om: hoe verhouden zij zich daarbij tot de erfenis van het modernisme? Hoe gaan zij om met andere media als fotografie en videokunst? Wat betekent het ambacht voor hen in een digitaal georiënteerde wereld? Wat zijn, kortom, in 'Entering the Painting' de termen die de identiteit van de schilderkunst bepalen?


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 11 nov 2014
tegenboschvanvreden
Bloemgracht 57
1016 KE Amsterdam
020-3206768

open: wo t/m za 13.00-18.00,