Wim Janssen: Meutes


Over de expositie

Een nieuwe serie schilderijen van Wim Janssen (Heilo, 1949). De ontwikkelingen in de samenleving van het afgelopen jaar hebben bijgedragen tot deze serie. Janssen toont de misleidende schijn van het ‘heroïeke’ gevecht of het ‘vrolijke’ jachttafereel. In de schilderijen ligt vooral de nadruk op het gedoe van zo’n heen en weer bewegende meute en juist niet op de gruwelijkheden die door het gevecht ontstaan. Het is een verwijzing naar de kunsthistorische traditie, zoals bijvoorbeeld in de oorlogsschilderijen van Pierro della Francesca en Ucello (15e eeuw) en de jachttaferelen uit de 18e en 19e eeuw, waar geweld op een gestileerde manier gesublimeerd werd.

Zo toont het schilderij Hooligans (2002) een horde vechtjassen die kriskras doorelkaar de andere partij het licht in de ogen niet gunt een even rommelige aanblik als de keurige rood en blauw geuniformeerde soldaten uit het schilderij Der Frische Fröhliche Krieg (2002). Deze titel verwijst naar een gangbare uitspraak van vlak voor de Eerste Wereldoorlog toen men nog het idee had dat oorlog zijn nut wel had. De massaslachting die volgde deed dit beeld natuurlijk rap vervagen.

Deze nieuwe serie schilderijen van Wim Janssen valt binnen een groter opgezette reeks van werken die alle één bepaald onderwerp belichten. Zo zijn er schilderijen met als thema notabelen, het binnenhuis, onschuld, heimwee, straatscènes en nachttaferelen. Hieraan is in de tentoonstelling ‘Verliefd op het onderwerp’ in Museum Jan Cunen in Oss uitgebreid aandacht besteed (nov 2001 - feb 2002).
Opmerkelijk is dat zijn schilderijen herkenbare en onbekende, onverwachte en normale elementen samenvoegen. Het lijkt alsof een ‘still’ uit de historie verbonden wordt met deze tijd. Kenmerkend voor de schilderijen die nu worden geëxposeerd, zijn de vaak uitzonderlijke bewegingen zoals in het schilderij Mandaat (2002) waar VN-soldaten bijna het schilderij uitvliegen. De achtergronden van de werken worden doorgaans spaarzaam uitgewerkt en dragen alleen bij aan de totaalsfeer van het schilderij met bijvoorbeeld een dreigende lucht of juist een mooie blauwe hemel met wat maagdelijk witte wolken. Dit is goed te zien in het schilderij Jachttafereel IV (2002), waar het puur om de snelheid van de galopperende paarden en hun dappere ruiters gaat die achter het wild aanjagen.
Na verloop van tijd vraagt men zich af waar de gewonden zijn, het bloed en het verdriet. Op deze manier wil Janssen een omkering van de perceptie teweegbrengen.


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 1 mrt 2003
Galerie De Expeditie
Leliegracht 47
1016 GT Amsterdam
020-6204758

open: wo t/m vr 11.00-18.00, za 14.00-18.00


Kunstenaar

Wim Janssen