Reconstructions


Over de expositie

Bram Faber (1957) toont zijn uit 20 stukken bestaande Lüscher Revisited : 10 schilderijen van hemzelf en 10 door Michel Kampyon ontworpen wordpaintings met teksten van Dr. Max Lüscher. Het geheel is een filosofisch commentaar op de oude ‘Lüscher kleurentest’. De schilderijen zijn afkomstig uit de reeks Kleurenleer, lopend vanaf 2004 tot heden. Binnen een vast stramien worden steeds verschillende kleuren met elkaar gecombineerd. Zo wordt nagegaan in hoeverre ‘kleur’ als gegeven consti­tuerend voor (een reeks) schilderijen kan zijn. Bram: ‘(…) Voor de Kleurenleer, de eerste werken uit de serie althans, heb ik symmetrische kleurordeningen op de kleu­rencirkel als uitgangspunt genomen. Ik ben benieuwd wat dit aan sentiment, of ge­brek daaraan, op zal leveren. Tegelijkertijd laborant en proefpersoon!’
Naast Lüscher Revisited presenteert Bram de reeks Variations on the Cross.

Milena Anna Bouma (1994) doet sculpturaal onderzoek naar de ratio tussen men­sen en hedendaagse objecten en is in staat de status van een gewoon object tot een kunstwerk te verheffen. Door alledaagse apparaten en objecten te bedekken, samen te knijpen, te perforeren of simpelweg bijeen te voegen met andere materia­len zoals haargel, Nivea, glitter cocktailprikkers of barbe­cuebordjes, ontstaan er nieuwe enti­teiten. Daarbij wordt geëxperimenteerd met ontmoetingen tussen het gekleurde en het glimmende, het rubberachtige en het slijmerige. Door het levenloze te anime­ren laat zij absurde alternatieven zien van dingen die zich normaliter op de achter­grond van het dagelijks leven afspelen. Vervolgens presenteert zij dit in instal­laties waar de kijker doorheen kan lopen. Ze heeft de neiging om de ruimte verder dan alleen drie­dimensionaal in beslag te nemen door elementen als geluiden of geur toe te voegen. Haar werk is geëxposeerd in o.a. het Stedelijk Museum, De Brakke Grond, Stads­schouwburg Amsterdam en Libken, Ort Böckenberg (DE).

De overeenkomst in het werk van de beide kunstenaars ligt in het hergebruik en de herinterpretatie van dingen, voorwerpen en, in uitgebreidere zin, thema's of theorieën. Bram Faber gebruikt de teksten van Lüscher opnieuw en in een andere context en in Variations on the Cross herinterpreteert hij een constructivistisch the­ma: het kruis. Milena Anna Bouma gebruikt allerlei materiaal, voorwerpen, apparaten en wat dies meer zij, op een nieuwe, andere manier en laat ze in een nieuwe, andere context optreden en verschijnen. Waar de kunstenaars op reageren en wat zij op een andere manier gebruiken, is duidelijk te benoemen, te reconstru­eren. En eveneens dat wat ermee gedaan wordt, hoe het materiaal veranderd wordt. De overeenkomst in aanpak is op te vatten als een onderliggende bedding voor het geheel en heeft de keuze voor deze twee kunstenaars bepaald.

Extra:
Op 3 juni 2018 is Bram Faber de gast van de 18e Zondagmiddagsalon, waar hij dieper op de Lüscher kleurentest in zal gaan. Hierover ontvangt u nog nader bericht.


Wanneer en waar

  • Expositieperiode was t/m 17 jun 2018
Kunstcentrum de Boterhal
Kerkplein 39
1621 CZ Hoorn
0229-217249

open: di t/m zo 14.00-17.00, Gesloten in de week voorafgaande, aan een opening en tijdens, de Hoornse kermis (1e helft augustus)


Galeries.nl is na een afwezigheid van een half jaar sinds begin mei 2018 weer in de lucht. Om te helpen de site up-to-date te houden hebben diverse vrijwilligers zich reeds aangemeld:
- Willemijn Vesseur
- Sascia Vos
- José Jonkergouw
- Ron Schöningh

Wilt u ook als vrijwilliger helpen om actuele exposities toe te voegen? Mail naar info@galeries.nl indien u hiervoor belangstelling heeft.

Op deze plek, in de laatste kolom, kunnen advertenties worden geplaatst.

Meer info over adverteren

Benno Tutein Nolthenius