Jan Cremer  (1940)  

Jan Cremer werd aan de vooravond van de tweede wereldoorlog op 20 april 1940 te Enschede geboren. Zijn vader, Jan Cremer sr., stammend uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen, is aanvankelijk smid in Amsterdam, daarna drijft hij met zijn broer een houthandel in Parijs. Wordt later elektronisch ingenieur en daarnaast ontdekkingsreiziger en schrijvers van reisjournaals, fotograaf en journalist. Van hem heeft Jan Cremer de drang tot schrijven geërfd, alsmede de avontuurlijke onrust. Op één van zijn reizen ontmoette Cremer senior de Hongaarse balletdanseres Rósza Csordás Szomorkay die aan het conservatorium in Boedapest studeerde en danste bij het Hongaarse staatsballet. Zij zal Jan Cremer van jongs af aan de liefde voor tekenen en lezen bijbrengen.

Na de moeilijke oorlogsjaren in Enschede kwam Cremer onder rijksvoogdij te staan. Op 14-jarige leeftijd ging hij de fabriek in. Eerste keer naar Parijs zonder paspoort. Terug in Enschede werkzaam op drukkerij als leerling-zetter en -drukker. Schrijft en illustreert verhalen en maakt eigen krant. Pottenbakker op een steenfabriek. Bij een reclameschildersbedrijf doet hij zijn eerste materiaalkennis op en tekende en schilderde op alles wat hij maar te pakken kon krijgen. Na een kort intermezzo bij de mariniers werd hij op de wilde vaart geplaatst met als voornaamste bestemming de Russische havens. Na zijn vaarperiode trok hij door Duitsland, Italië en Frankrijk. Via deze omzwervingen kwam hij najaar 1958 in Parijs terecht. Tussen de bedrijven door, studeert hij enkele maanden op de kunstacademies in Arnhem en Den Haag, waar hij - net als later in Parijs - lessen in vrije schilderkunst volgt en zich specialiseert in grafische technieken. In 1957 schildert hij de eerste van een serie doeken die bekend zouden worden worden als ´Peinture Barbarisme´ - een term in Parijs ontstaan.

Reeds op jonge leeftijd was Cremer een uiterst origineel en bezeten kunstenaar, die er alles voor over had om te kunnen werken. Bij zijn eerste eenmans-tentoonstelling in Galerie De Posthoorn in Den Haag in 1958, spraken de critici - nauwelijks bekomen van de rellen rondom Cobra - van een ´woest beest´. Zijn deelname aan de Haagse Salon in hetzelfde jaar verwekt eveneens opwinding. Een jaar later exposeert hij in het Haags Gemeentemuseum. In 1960 volgt het Stedelijk Museum in Amsterdam en na een schandaal op de Haagse Salon dat jaar, waar Cremer zijn vijf-luik ´La guerre Japonaise´ voor 1 miljoen gulden te koop aanbood trok hij naar Ibiza, waar zijn werk zeer succesvol bleek en werd geëxposeerd in de beroemde Galeria Vedra. Tot 1963 verblijft hij op Ibiza, is verbonden aan de ´Grupo Ibiza´ en maakt reizen naar Noord-Afrika. Ondertussen werkte Cremer aan zijn eerste boek ´Ik Jan Cremer´ dat in 1964 in Nederland verscheen en sindsdien in miljoenenoplage in vele talen is gepubliceerd. Ook volgen er meer dan honderd tentoonstellingen van zijn beeldende kunst in binnen- en buitenlandse musea en galeries. Met de eerste opbrengsten van zijn boek vertrekt Cremer eind 1964 uit Nederland.

Hij neemt zijn intrek in het Newyorkse Chelsea Hotel, een kunstenaars hotel waar in de jaren vijftig o.a. Willem De Kooning, Brendan Behan en Dylan Thomas residentie hielden en in de jaren zestig vele Europese kunstenaars, o.a. de Franse nouveau réalistes Tinguely, Niki de Saint Phalle en Arman. In het Chelsea zet Cremer zich weer aan het schilderen, niet meer in de abstracte stijl van de peinture barbarisme, maar van enorme tulpenvelden en andere aspecten van het Hollandse landschap zoals in de reisfolders aan de buitenlandse toerist wordt voorgespiegeld. Tot 1976 woont en werkt hij afwisselend in New York waar hij schildert, en Cape Cod waar hij in Wellfleet aan zee woont, beelden maakt van aangespoeld drijfhout en enkele toneelstukken schrijft die in Nederland, België en Duitsland worden opgevoerd.

Daartussendoor verblijft hij voor kortere of langere tijd in Berlijn, Londen of Amsterdam waar hij hoofdzakelijk steendrukken maakt. In 1972 vervaardigt Cremer zijn eerste filmdocumantaire ´The long white trail´, over zijn expeditie met de Inuït in Noordwest-Groenland. Als reporter reisde hij veelvuldig de wereld rond, vooral naar afgelegen en barre streken zoals Lapland, Buiten-Mongolië en Oost-Siberië. Op basis van een studie over de Mongolen wordt hij in 1973 in Londen benoemd tot ´fellow´ van de Royal Geographical Society. Cremer weet zijn werk te combineren met zijn reis- en zwerflust. Zes maanden per jaar is hij onderweg, de andere maanden verdeelt hij zijn tijd tussen schilderen en schrijven bij voorkeur in Zuid-Frankrijk of Zwitserland. Cremer woont en werkt - als hij niet op reis is - in New York en Parijs.

Collecties
Stedelijk Museum Amsterdam
Instituut Collectie Nederland
Haags Gemeentemuseum
Groninger Museum
Gemeentemuseum Arnhem
Rijk der Nederlanden
Frans Halsmuseum Haarlem
Rijksmuseum Twenthe
Koninklijke Bibliotheek Den Haag
Letterkundig Museum Den Haag
Gasunie Groningen
Provincie Overijssel

Exposities (komt nu voorbij)

De volgende instellingen bieden werk aan en organiseren exposities:
AbrahamArt.com, Eindhoven
Van Bellen Art, Willemstad
Hammerstein Collection, Eindhoven
Inter Art Center (IAC), Hasselt
LionelGallery, Amsterdam
Kunsthuizen Nederland, Galeries & Kunstuitleen, Leiden
Tom Okker Art, Hazerswoude-Dorp
Galerie Frank Welkenhuysen (Utrecht, Zeist & Eindhoven), Utrecht

De volgende musea/instellingen hebben werk in hun collectie:
Museum de Fundatie / Paleis aan de Blijmarkt, Zwolle
Museum Voorlinden, Wassenaar

De volgende kunstuitlenen hebben werk in hun collectie:
Kunstuitleen Forum Art Voorburg, Voorburg
LiNK art company B.V., Schiphol
Arto Imago Kunstuitleen, Uden
Kunstuitleen Zwolle, Zwolle

Vertegenwoordigd in de volgende bedrijfscollecties:
Ahold Kunst Stichting, Zaandam
Fontys Kunstcollectie, Eindhoven
Kunstcollectie KPN, Den Haag
Schiphol Kunstcollectie, Luchthaven Schiphol
TNT Post Kunstcollectie, Den Haag

De volgende instellingen hebben werk in stock:
Alberts Kunstuitleen Almelo, Almelo
Kunstuitleen Alkmaar / SBK Noord-Kennemerland, Alkmaar
Platform C | Kunstuitleen Amstelveen, Amstelveen
Galerie & Kunstuitleen Bax Kunst, Sneek
De Kunstuitleen Willemsoord, Den Helder
Kunstuitleen Forum Art Voorburg, Voorburg
Kunstuitleen Gouda Regio, Gouda
Art Center de Raay, Baarlo
Galerie Klif ART, Den Hoorn-Texel
De Kling, Schimmert
Kunst Openbare Ruimte Emmen, Emmen
Kunst centrum Haarlem, Haarlem
Kunsthuizen Nederland, Galeries & Kunstuitleen, Leiden
Meent Art Gallery, Nijmegen
De Molensteen, Galerie - Kunstuitleen - Lijstenmakerij, Hoorn
Galerie Frank Welkenhuysen (Utrecht, Zeist & Eindhoven), Utrecht
Art Zaanstad, Zaandam

Aangesloten bij Pictoright, Amsterdam.


Werken Toon afbeeldingen in apart venster

toon detailinformatie >>

(advertentie)


Meer info over adverteren