Gianfranco Asveri  (1948)

De wereld die de schilder Gianfranco Asveri ons voorhoudt is geen vreemde wereld, maar een wereld waarvan we vervreemd zijn. We zien een aangeraakt zijn door de ware aard der dingen . Tederheid dringt zich op, vitale liefelijkheid, zonder een zweem van zoetigheid of zoetsappigheid.
+ + lees meer...

In een oogopslag heeft een doek, van welk formaat ook, zich al heeft onder de huid genesteld. Daar brengt het een ongemakkelijk proces op gang. Het bewustzijn ontwaakt dat we misschien niet zo welvarend zijn als we denken, dat we aan het beste van het leven voorbij gaan, omdat we onze ogen wel gebruiken, maar niet onbevangen waarnemen. Het ‘terug naar de natuur’ is voorgoed een utopie in een wereldeconomie, zeker, maar kunnen we nog terug naar de menselijke natuur…..?

Asveri leeft niet met deze twijfel, schaamte en verdeeldheid. Zijn werk is geen vlucht uit de werkelijkheid, of een verlangen naar een andere werkelijkheid, maar gewoon de conceptie van het leven van alledag, zoals het zich traag aan hem ontrolt in het schrale bergdorp in de Italiaanse hoogvlakte. Een enclave waar hij van kinds afaan woont, alleen met zijn honden. De natuur bepaalt de stemming en de mensen hebben hun plaats onder de zon. Asveri loopt heerlijk achter.

Die conclusie werkt ook zijn stijl in de hand. Je bent geneigd deze naďef-expressionistisch te noemen. Is dit Art Brut, een soort schilderen van binnenuit, niet gekanaliseerd door academische scholing of kunsthistorische kennis? Zien we hier een Cobra-schilder aprčs la lettre?

De kunstenaar is inderdaad autodidact. Achter zijn ontwapenende werk gaat echter een veertig jaar durende zoektocht schuil naar optimale expressie. Figuratie werd geometrische abstractie en van daaruit bereikte Asveri zijn huidige vorm. Misschien het zuiverst te beschrijven als geabstraheerde figuratie. Een Asveri van nu oogt in ieder geval zoveel Asveri, dat het de kunstgeschiedenis het zwijgen oplegt en in welke enscenering dan ook als een verrukkelijke Asveri beleefd zal worden.

Het compositorische en het narratieve gaan in elk schilderij een onvoorspelbaar knap bondgenootschap aan, ondersteund door atonaal , maar toch als harmonisch overkomend kleurgebruik. De onvergetelijke expressie die hij bereikt is het gevolg van schilderkundige research, zoals gezegd, geen vrucht van een Expressionistische ideologie, of welke ideologie dan ook. In feite staat Asveri dicht bij het Impressionisme, maar dan wel een van een uiterst spirituele soort. Schilderen in de natuur doet hij niet. Want hij is die natuur. In een atelier zonder ramen vinden de indrukken die van zijn netvlies, zonder enige tussenkomst van culturele conditionering, zijn neergedaald tot op de bodem van zijn ziel, een tweede leven op het doek. Daar komt wel veel verf, messen en nagels aan te pas. Weinig of geen woorden.

Dat we hier te maken hebben met een fenomenale schilder hebben de vooraanstaande kunstcritici, musea en galeries van Italië inmiddels begrepen. Asveri is hot in zijn thuisland. Hij behoort tot de tien best verkopende kunstenaars.

Exposities (komt nu voorbij)


Werken Toon afbeeldingen in apart venster

toon detailinformatie >>

Galeries.nl is sinds begin mei 2018 weer in de lucht, maar om de site up-to-date te houden ben ik op zoek naar vrijwilligers die bereid zijn om actuele exposities toe te voegen. Mail naar info@galeries.nl indien u hiervoor belangstelling heeft.

Op deze plek, in de laatste kolom, kunnen advertenties worden geplaatst.

Meer info over adverteren

Benno Tutein Nolthenius