D.J. Chantelle  (1968)

Boris van Berkum (alias DJ Chantelle) studeerde aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Gedurende een verblijf in Praag kreeg hij de kans politieke cartoons voor diverse kranten (Tsjechië, Verenigde Staten) te tekenen. In1997 vestigde de illustrator en cartoonist zich in de Rotterdamse Witte de Withstraat en begon Showroom MAMA, die hij samen met Jeroen Everaert en Natasa Heydra tot een waardevolle culturele instelling ontwikkelde. Samen organiseren zij tentoonstellingen, die een actueel beeld geven van de ontwikkelingen, die in de jongeren- en straatcultuur plaatsvinden. Boris van Berkum maakt geen verschil tussen elitaire cultuur en straatkunst. Hij kijkt vooral naar de kwaliteit en de vernieuwende bijdrage van de in veel gevallen jonge kunstenaars. Hij voorziet deze kunstenaars van een voortreffelijke promotie, waardoor het werk voor een breder publiek toegankelijk wordt. In feite werkt Boris van Berkum nog steeds als een illustrator, die met behulp van zijn eigen stijl en visie de publieke perceptie van de door derden geleverde inhoud intensiveert.


DJ Chantelle is a Rotterdam-based conceptual artist whose avatar practice is as much part of the work with the “visual arts boy band”, the collective, The Artoonists (De Artoonisten) as part of a body of individual work that pokes an irreverent, dadaistic swipe at contemporary Dutch society and, in particular, the relationship between gender, sexuality, power and consumption. “Objects of Desire” remains a preoccupation for DJ Chantelle, the bizarre avatar with the body of a suited man and the made-up head of an archetypal bourgeois woman who produces work that reflect deep seated desires to consume luxury and exclusivity as the ultimate fashionable social power accessories. Subversively political, the works, however, defy simplistic readings as a mere critique on consumerism.

What makes DJ Chantelle unique within the contemporary conceptual field is the concentration on very traditional production methods: ceramics, glass and granite works are often allowed an existence of their own, sometimes combined with photography, performance or works on paper drawing on one of DJC’s former existences as a political cartoonist.

In addition to showing works with The Artoonists, DJ Chantelle was also one of these artists commissioned by the city of Rotterdam to create the Martin Toonder Monument, a monument to the Netherlands’ best loved cartoonist. This seminal work –executed in pure 19th century materials such granite, bronze, gold leaf- is one of the key pieces of post-20th century public commissioning by a Dutch city, approached entirely without concern for the modernist orthodoxy.

The large body of work that forms the modular installation “Self Serving Salome” takes as its starting point DJC’s preoccupation with French decadent texts such as “Against Nature” and “decadent” aesthetics, in particular the works of Aubrey Beardsley, an unusual starting point for a Dutch artist. The work involved a number of large-scale ceramic pieces handmade by the artist using traditional techniques. These are then placed in site-specific relation to other photographic, video and sculptural elements, depending on the unpredictable mood of the weird diva.

Text Ken Pratt

Exposities (komt nu voorbij)


Werken Toon afbeeldingen in apart venster

toon detailinformatie >>