Frank Lengvenius  (1952)  

Al op jonge leeftijd kwam Frank Lengvenius in aanraking met kunst. “Ik woonde in Brunssum en daar stonden in die tijd in het Vijverpark vitrinekasten met schilderijen. Met mijn oma ging ik daar vaak kijken, ik vond het prachtig om te zien.” Daarna kwam een galerie bijna naast het huis waar de kunstenaar woonde. “Ik was toen elf en leerde in die galerie Ilse Frankenthal kennen. Met haar raakte ik bevriend en zij leerde mij van alles over kunst. Ik raakte er zo door gefascineerd, dat ik het zelf ook ging proberen. Dat begon met het natekenen uit een boek waar etsen van Rembrandt in stonden. Ilse vertelde me wat ik eraan moest veranderen. Ik heb veel van haar geleerd.”

In Frankrijk is hij inmiddels redelijk bekend, in tegenstelling tot Nederland. Lengvenius werkt altijd met dezelfde materialen. Acrylverf, pastel, linnen en rijstpapier. “Ik probeer met mijn materiaal keuze zo dicht mogelijk bij de natuur te staan. Ook worden mijn doeken speciaal voor mij geprepareerd en gespannen.” De schilderijen van Lengvenius draaien om het leven. Zo is er een schilderij waarin op de achtergrond Adam en Eva te zien zijn. “Het leven draait om Adam en Eva. Als zij die appel niet had gepakt, dan waren wij hier niet geweest.” Lengvenius heeft een aparte manier van werken. Hij zorgt dat de doeken zo gespannen worden dat ze kreuken. “Zo’n glad doek vind ik niet fijn werken, de schilderijen zien er dan zo gemaakt uit.” De techniek van de kunstenaar is opvallend. Hij schildert lagen over elkaar heen. “als ik werk aan een schilderij, dan kan het goed zijn dat ik op een gegeven moment vind dat het doek te vol is. Dan schilder ik daar overheen. Teksten die bij mij opkomen tijdens het schilderen, schilder ik ook meteen op het doek. Het is een uiting van mijn gevoel, van waar ik op dat moment aan denk. Een koppeling van ziel en gevoel.”

Niet zo verwonderlijk dat Lengvenius zijn inspiratie uit zijn gevoel haalt. “Mijn schilderijen spelen zich af in mijn omgeving, ze zijn een deel van mij.” Vooral de teksten die in de schilderijen geschreven staan, weerspiegelen de gevoelens van de kunstenaar. “Ik schrijf ze neer en daarna veeg ik ze weer een beetje uit, omdat ik wil dat de mensen ze aandachtig lezen en niet zomaar meteen zien wat er staat. Op deze manier krijgen ze een veel betere indruk van het werk. Ik vind het niet leuk als mensen meteen zien wat het voorstelt. Ze moeten er juist wat langer naar kijken en er hun eigen voorstelling bij krijgen.”

Exposities (komt nu voorbij)

De volgende instellingen bieden werk aan en organiseren exposities:
Galerie en Kunstuitleen Tracé, Maastricht

De volgende kunstuitlenen hebben werk in hun collectie:
Arto Imago Kunstuitleen, Uden

Vertegenwoordigd in de volgende bedrijfscollecties:
DSM Kunstcollectie, Heerlen

De volgende instellingen hebben werk in stock:
Platform C | Kunstuitleen Amstelveen, Amstelveen
De Kunstuitleen Willemsoord, Den Helder
Kunstuitleen Gouda Regio, Gouda
Art Center de Raay, Baarlo
Galerie Meander, Zevenaar
Art Zaanstad, Zaandam


Werken Toon afbeeldingen in apart venster

toon detailinformatie >>