Woody van Amen  (1936)  

Woody van Amen (Eindhoven, 1936) bracht in bijna vijftig jaar een opzienbarend oeuvre met schilderkunst, sculptuur, installaties en film samen. Van Amen brak door als voorman van de Nederlandse Pop Art door zijn stijl waarin hij iconen uit de consumptiemaatschappij en populaire beeldcultuur samenbrengt. Tijdens zijn verblijf in de Verenigde Staten ontmoette hij Pop Art pioniers zoals Andy Warhol. In zijn latere werk worden ook invloeden van zijn reizen in Azië zichtbaar, waarin hij zijn interesse in ‘low culture’ en spiritualiteit weet samen te brengen. In 1972 publiceerde hij het manifest ´Nieuwe romantiek´. In dit manifest nam hij afstand van de toen bestaande dogma´s die de inhoud van de kunst bepaalden. Kenmerken zoals de Zwitserse berg Matterhorn en het door hemzelf ontwikkelde vorm Taxat werden terugkerende elementen in zijn werk. De samensmelting van de uitdrukking van beeld en taal, en de enorme gelaagdheid zijn niet in simpele woorden te vatten. De herkenbare elementen en aantrekkelijk kleuren roepen gevoelens op van herkenning, maar confronteert de beschouwer tegelijk met de vraag hoe het beeld zich verhoudt tot zijn betekenis.

In fifty years, Woody van Amen (Eindhoven, 1936) managed to establish a sensational career with his paintings, sculptures, installations and films. Van Amen made his breakthrough as frontman of the Dutch Pop Art movement, working in a style that would combine consumer icons and popular visual culture. During his residence in the United States, Van Amen met Pop Art pioneers like Andy Warhol. His later work show influences from his travels in Asia, in which he manages to bring together his interest in low culture and spirituality. In 1972 Van Amen published the manifest ‘Nieuwe Romantiek’, in which he turned against existing dogmas that influenced the content of art. Characteristics like the Swiss mountain Matterhorn and the self-invented form Taxat became recurring elements within his work. De coalescence of the expression of image and language, and the huge stratification cannot be summarised in simple words. Recognisable elements and attractive colours evoke feelings of recognition, but also confronts the viewer with the question how the image is related to its meaning.

Exposities (komt nu voorbij)

De volgende instellingen bieden werk aan en organiseren exposities:
Hidde van Seggelen, London
ZERP Galerie, Rotterdam

De volgende musea/instellingen hebben werk in hun collectie:
Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
Het Noordbrabants Museum, Den Bosch
Stedelijk Museum Schiedam, Schiedam
Museum Het Valkhof, Nijmegen

Vertegenwoordigd in de volgende bedrijfscollecties:
Kunstcollectie KPN, Den Haag
TNT Post Kunstcollectie, Den Haag

De volgende instellingen hebben werk in stock:
Instituut Collectie Nederland (ICN) (RCE), Amsterdam

De volgende gemeenten hebben werk in de openbare ruimte:
Kunst Openbare Ruimte Rotterdam, Rotterdam


Werken Toon afbeeldingen in apart venster

toon detailinformatie >>