Van: info@galeries.nl - 21/4/2016


betreft instelling: EYE, Film Instituut Nederland (vh Filmmuseum)

Grote schenking William Kentridge aan EYE

De Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge schenkt tien belangrijke kunstwerken aan EYE Filmmuseum, dat vorig jaar een omvangrijke tentoonstelling wijdde aan het werk van Kentridge. De schenking betreft alle tien de films van de serie Drawings for Projections, waarmee Kentridge in de jaren negentig beroemdheid verwierf, waaronder Felix in Exile (1994), Stereoscope (1999), Johannesburg, 2nd Greatest City After Paris (1989), Tide Table (2003) en Other Faces (2011).

De genereuze schenking van William Kentridge aan EYE volgt op de tentoonstelling William Kentridge – If We Ever Get to Heaven, die plaatsvond van 25 april t/m 30 augustus 2015 in EYE. Met ruim 72.000 bezoekers was dit de meest succesvolle tentoonstelling van EYE tot nu toe.

Vandaag opent een groot project van William Kentridge in Rome. Het gaat om een 500 meter lange frieze op de oever-wanden van de Tiber getiteld Triumphs and Laments: A Project for Rome. Het openingsevenement op 21 april bestaat uit een theaterstuk dat tot stand is gekomen samen met componist Philip Miller. Het bestaat uit een schaduwspel in combinatie met optredens van twee processiebands. Voor meer informatie, zie: www.triumphsandlaments.com.

Kentridge werd bekend met zijn bijzondere animatiefilms, houtskooltekeningen en installaties. Daarnaast is hij werkzaam als opera- en theaterregisseur. Een belangrijk en steeds terugkerend thema in het werk van Kentridge is het beladen verleden van zijn vaderland Zuid-Afrika. Veelal gebruikmakend van getekende en weer weggegomde animaties en eenvoudige pre-cinematechnieken weet Kentridge dit conflict in al zijn complexiteit vorm te geven, en schetst hij een wereld vol sociale ongelijkheid.

“Op drie vlakken was het werken met EYE een groot genoegen”, zegt William Kentridge. “Allereerst de kwaliteit van de presentatie. De projecties en het geluid hebben een standaard gezet die andere opstellingen van dit werk nog moeten zien te evenaren. Ten tweede de filmprogramma's rond de tentoonstelling, waarin ik vele combinaties van film en muziek zag die nieuw voor mij waren. Ten derde de collectie die het museum onder zijn hoede heeft. Het is zeldzaam dat de installatie van een werk tegelijkertijd het ruwe materiaal onthult dat de start is van een volgend werk – zoals het geval is geweest met het prachtige materiaal uit de collectie van het filmmuseum.”

“EYE is zeer verheugd met deze enorme schenking”, zegt Jaap Guldemond, Head of Exhibitions / Curator van EYE. “Het werk van Kentridge past precies in de collectie en het tentoonstellingsbeleid van EYE, dat de raakvlakken opzoekt tussen film en andere kunsten. Het werk van Kentridge is hier een perfect voorbeeld van. Kentridge is immers een kunstenaar die in zijn werk gebruikmaakt van film, muziek, dans en andere kunsten, en de grenzen slecht tussen de verschillende disciplines in zijn theater- en operaproducties.”

Kentridge heeft recentelijk met materiaal uit de collectie van EYE een nieuw werk gemaakt, Sentimental Machine. Deze installatie maakt gebruik van filmbeelden van Trotski in Turkije en is speciaal gemaakt voor de afgelopen Istanbul Biennale.

Lijst van schenkingen aan EYE:
Films uit de serie Drawings for Projection: Johannesburg, 2nd Greatest City After Paris (1989), Monument (1990), Mine (1991), Sobriety, Obesity & Growing Old (1991), Felix in Exile (1994), History of the Main Complaint (1996), Weighing and Wanting (1998), Stereoscope (1999), Tide Table (2003) en Other Faces (2011).
Redactie