Van: info@galeries.nl - 3/1/2006


betreft instelling: TextielMuseum Tilburg

Textielmuseum Tilburg in 2005 goed bezocht

In 2005 is het Textielmuseum Tilburg goed bezocht. Het museum telt een lichte stijging t.o.v. 2004 wat betreft de ´fysieke bezoeker´, een opvallend grote stijging in het aantal digitale bezoekers en een toenemende groei m.b.t. het scholenbezoek.
In 2005 bezochten circa 48.000 mensen het museum t.o.v. de ruim 45.000 bezoekers in 2004. Met name de opening van het moderne Textiel Lab in april én de aansprekende tentoonstelling van Barbies en Actionmen in augustus zorgden voor een piek. Daarnaast komt er nog een grote groep mensen enkel voor de bijzondere museumwinkel.
Opvallender is echter een grote toename van bijna 50% in het aantal bezoekers van de website. Bezochten in 2004 ongeveer 125.000 geďnteresseerden de site, 2005 telt bijna 182.000 bezoekers. Deze verschuiving heeft niet alleen te maken met het groeiende internet tijdperk, maar zeker ook met de inhoud van www.textielmuseum.nl. Deze site is inmiddels te gebruiken als een zelfstandig medium met niet enkel de openingstijden van het museum, maar vooral ook veel achtergrondinformatie, de collectie on-line, informatie over diverse educatieve programma´s en inschrijving voor workshops.
Website ontwikkeling en educatie zijn twee speerpunten waar het textielmuseum zich in het bijzonder op richt en is daar in 2005 wederom in geslaagd. Na de opening van het Textiel Lab is het scholenbezoek namelijk weer aangetrokken en er is een groter aanbod van de diverse educatieve programma´s. Denk bij scholenbezoek niet alleen aan basis- en middelbare scholen, maar ook aan hogescholen en kunstacademies. Studenten weten steeds beter de weg naar het Textiel Lab te vinden waar ze voor een gereduceerd tarief nieuwe materialen kunnen ontwikkelen en produceren.
Redactie