Van: info@galeries.nl - 6/10/2006


betreft instelling: TextielMuseum Tilburg

Aanwinst schilderij van Carel Willink: Dubbelportret Van den Bergh

Unieke aanwinst: Dubbelportret van de heren Van den Bergh door Carel Willink in collectie Textielmuseum.

Het Textielmuseum in Tilburg is een unieke aanwinst rijker. Onlangs kocht het bij kunsthandel Van Wisselingh & Co in Haarlem een belangwekkend schilderij aan. Het betreft een doek in 1954 geschilderd door beeldend kunstenaar Carel Willink (1900-1983) voorstellende een dubbelportret van de heren - vader en zoon - Ferdinand Adolf Leonard en Gijsbert Leonard van den Bergh, voormalige directeuren van de wollen stoffen- en wollen dekenfabrieken AaBe in Tilburg. De AaBe-fabrieken waren destijds de grootste werkgever in Tilburg en de grootste wollenstoffenfabriek van het land. Het in de fenomenale Willink-stijl geschilderde doek werd aangekocht met genereuze subsidies van de Vereniging Rembrandt, de Mondriaan Stichting en het VSBfonds. Daarnaast verleende de gemeente Tilburg een substantiŽle bijdrage. Het aantal geschilderde portretten in opdracht door Willink is in het geheel van zijn oeuvre relatief klein. De aankoop is daarmee ook een belangrijke aanwinst voor de Collectie Nederland.

Het schilderij werd in 1954 gemaakt naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van de AaBe-fabrieken op 24 februari van dat jaar. Bovendien was dat het jaar waarin Adolf van den Bergh zijn 75ste verjaardag vierde. Door de 1250 personeelsleden was geld ingezameld om het portret door Willink te laten maken.

Dat de beide heren Van den Bergh zich sterk verbonden voelen met hun fabriek is, gezien de achtergrond op het schilderij, niet mis te verstaan. De vader zien we rechts op het doek gepositioneerd, zittend in een leunstoel met in zijn rechterhand zijn wandelstok. Links van hem, in een kaarsrechte houding, staat zijn zoon. Hij heeft een arm gebogen voor zijn lichaam. Vooral de zoon kijkt strak voor zich uit. Om de mond van de vader ligt een wat omfloerste glimlach. Beide heren staren in een verte. Denken zij misschien aan de toekomst van hun bedrijf? De AaBe-fabrieken, zijn als panorama in een houten lambrisering achter de fabrikanten te zien. Getoond wordt een deel van het grote complex, compleet met rokende schoorsteen. De kleuren van het schilderij zijn koel en ingetogen; de tonen donkerblauw, groen en bruin overheersen. Alles ademt een sfeer van voornaamheid en grootsheid.

Op 5 oktober aanstaande werd het schilderij - in besloten kring - onthuld door de heer Gijs van den Bergh, zoon van Gijsbert Leonard van den Bergh. Het krijgt een plaats op de in 2004 geopende permanente presentatie ' Hete harten, koele koppen. Werken in de textiel van 1860 tot 2004'. Dat het schilderij door het Textielmuseum is aangekocht, vindt Gijs van den Bergh, fantastisch. En hij is ervan overtuigd dat zijn vader dit ook zeer zou hebben gewaardeerd. ĎHet Textielmuseum in Tilburg is de beste plek voor dit kunstwerk. Het is zonder meer een bijzondere getuigenis van het verleden van de stad.'
Redactie