Van: info@galeries.nl - 9/10/2006


betreft instelling: Centraal Museum

Hussein Chalayan’s nieuwste technologische outfits naar Centraal Museum

Kunstverzamelaar Han Nefkens financierde twee technologische outfits uit de serie One Hundred Eleven uit de nieuwste collectie van Hussein Chalayan. Afgelopen woensdag zijn deze stukken geshowd in Parijs. Nu schenkt Nefkens ze in langdurig bruikleen aan het Centraal Museum, waar de stukken onderdeel worden van de collectie hedendaagse mode. Zijn aankoop is onderdeel van het ‘H+F Fashion on the Edge’ project, waarin Nefkens het Centraal Museum structureel steunt met het aankopen van stukken die zich op het grensgebied van mode en beeldende kunst bevinden.

Hussein Chalayan
In One Hundred Eleven vat Hussein Chalayan 111 jaar modegeschiedenis samen in vijf jurken die door middel van een uitgekiende technologische techniek in stijl transformeren. Zo verandert een jurk van 1895 naar een silhouet van 1900 om in een Charleston jurk van de jaren twintig te eindigen. Een andere outfit verandert van een jaren vijftig jurk in een futuristische Courrèges jurk uit de jaren zestig. De laatste jurk verdwijnt door middel van een verfijnde elektronische techniek in de bijbehorende hoed. Chalayan refereert in de collectie naar zijn eerdere shows waarin hij een gesluierde vrouw met naakt lichaam liet opkomen bij wijze van politiek statement en een bijzettafel liet transformeren in een jurk om vorm te geven aan een nomadische levensstijl. In juli kreeg Nefkens het concept en de eerste schetsen van One Hundred Eleven te zien, waarna hij twee outfits koos die hij voorfinancierde. Samen met Swarovski, die geld investeerde in de andere drie outfits, maakte Han Nefkens de ontwikkeling mogelijk van de vijf technologisch gestuurde specials die Hussein Chalayan afgelopen woensdag in Parijs presenteerde. Het Centraal Museum volgt Hussein Chalayan al jaren, en heeft verschillende stukken van Chalayan in zijn bezit, waaronder de ruimtelijke installatie Kinship Journey met bijbehorende kleding. Met het bruikleen van One Hundred Eleven wordt een nieuw belangrijk stuk toegevoegd aan de collectie van het Centraal Museum.

H+F/Fashion on the Edge-projecten
Onlangs startte Nefkens zijn meerjarige samenwerking met het Centraal Museum met de aankoop van een jurk van Viktor & Rolf. Jaarlijks zal Han Nefkens investeren in interessante projecten op het raakvlak van mode en kunst. Voor dit initiatief richtte Han Nefkens een mecenaat op: H+F/ Fashion on the Edge-projecten, waarvoor een speciale commissie is samengesteld die jaarlijks bepaalt welke kunstenaars, ontwerpers en actuele thema’s aan de orde komen. In de commissie hebben Han Nefkens, Pauline Terreehorst, José Teunissen en Judith Clark (senior lecturer bij het Londons College of Fashion en curator bij het V&A) zitting. De resultaten worden jaarlijks vastgelegd in een publicatie en een bijbehorende tentoonstelling in het Centraal Museum.

Han Nefkens (Rotterdam, 1954) startte in het jaar 2000 met het aanleggen van een verzameling Hedendaagse kunst. Aankopen zijn voor hem niet in de eerste plaats investeringen, zijn aanwinsten worden direct na aankoop ondergebracht in verschillende Nederlandse musea, die er zorg voor zullen blijven dragen. In het Centraal Museum zijn al verschillende stukken uit zijn collectie permanent te zien, waaronder video installaties van Bill Viola en Tony Oursler. Han Nefkens ondersteunt met vergelijkbare mecenaten tevens kunstprojecten bij het museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam en fotografieprojecten bij Huis Marseille in Amsterdam.
Zie voor meer informatie: www.h-fcollection.com
Redactie