Van: info@galeries.nl - 14/12/2006


betreft instelling: TextielMuseum Tilburg

Nieuw tafelgoed Romy Smits en Ine Vermee in Textielmuseum

Een bijzonder kerstgeschenk.

Het Textielmuseum geeft regelmatig opdrachten aan ontwerpers en beeldend kunstenaars om, met de technisch specialisten van het museum, een designproduct of een kunstwerk te ontwikkelen. In de loop der jaren is binnen het label Made in Tilburg een gevarieerde reeks tafelgoed op de computergestuurde weefmachine gerealiseerd. Dit najaar zijn twee fraaie dessins van de hand van de Antwerpse modeontwerper Romy Smits en beeldend kunstenaar Ine Vermee uit Tilburg aan het label toegevoegd.

Romy Smits (Heerlen, 1960) ontwierp tafelgoed met draaiende organische vormen. Bij nadere beschouwing gaat het niet om een bloemenpatroon maar om een figuurtje, Wooky genoemd, dat voor de ontwerpster het innerlijke kind symboliseert.

'Wooky tablecloth' maakt deel uit van het Wooky concept©, dat sinds 2005 een steeds groter wordende collectie met symbolen, prints, mode (haute couture, pret-à-porter), accessoires, interieurdesign en kunst omvat. Romy Smits is geboeid door de talloze variaties die je met één vorm kunt maken. De 'Wooky tablecloth' is een speelse set tafelgoed met een tijdloze uitstraling, uitgevoerd op de computergestuurde Dornierweefmachine in het TextielLab in katoen met viscose in de kleuren lavendel met wit of zeegroen met wit.

Romy Smits leeft het grootste deel van haar leven in België. Zij heeft in Antwerpen een ontwerpbureau voor concepten, mode, interieurdesign en kunst en is tevens werkzaam als freelance ontwerper en art director. In opdracht heeft ze innovatieve concepten ontwikkeld voor verschillende soorten bedrijven waaronder Dries van Noten, Royal Windsor Hotel Brussels (fashion rooms) en Libeco Home.

Gefascineerd door het werk van onder andere Nul-kunstenaar Jan Schoonhoven, wiens reliëfs een voorliefde voor wit, geometrie en minimalisme laten zien, begon beeldend kunstenaar Ine Vermee (Tilburg, 1954) jaren geleden te werken aan een oeuvre dat zich voegt in de traditie van abstract geometrische kunst en minimalisme. Vanuit een consequent onderzoek dat vooral gericht is op de vraag hoe kleur, materiaal en licht zich tot elkaar verhouden maakt zij werken met (industriële) lak, email, textiel en inkjet. Werken die verstild en terughoudend zijn en die een interesse in de basis van technieken en de procedés van vervaardiging verraden.

Haar onderzoek heeft zich vanaf 2004 verbreed naar het medium textiel. Op de computergestuurde weefmachine in het Textielmuseum liet zij linnen weefsels maken, die als basis dienden voor het damasten tafelgoed. Het damast is uitgevoerd in het klassieke witte linnen, maar er is tevens een versie in wit met naturelkleurig linnen garen gemaakt.

Het ontwerp laat een beeld zien van 'pixels', kleine blokjes, die aan de randen verstrooid over het oppervlak en in het midden sterk verdicht zijn. Hierdoor wordt een langzame overgang van licht naar donker waargenomen. Met minimale middelen bereikt Ine Vermee een prachtig sober beeld, dat aandacht voor elk detail vraagt.

De nieuwe sets tafelgoed zijn in de museumwinkel verkrijgbaar. Goed voor de kersttafel of als bijzonder cadeau! Ook andere eigentijdse damasten uit het TextielLab zijn in de winkel te vinden. Zij zijn van de hand van kunstenaars en ontwerpers als Hella Jongerius, Jurgen Bey, Studio Job, Henk Schiffmacher, Marc Mulders, Guido Geelen en Peter Struycken.
Redactie