Van: info@galeries.nl - 21/2/2007


betreft instelling: Centraal Museum

Centraal Museum verwerft ‘Man Kind’ van Marlene Dumas

Het Centraal Museum is bijzonder verheugd mee te delen het schilderij ‘Man Kind’ van Marlene Dumas te hebben verworven. ‘Man Kind’ is vanaf heden t/m 20 maart 2007 te zien in het Centraal Museum, als onderdeel van een kleine presentatie van vroeger werk van Marlene Dumas. ‘Man Kind’ representeert de actuele staat van verwarring en conflict tussen volken en godsdiensten.

‘Man Kind’ was het topstuk van de gelijknamige tentoonstelling van Marlene Dumas’ recente werk bij galerie Paul Andriesse in Amsterdam vorig jaar herfst. Het schilderij is onderdeel van een serie portretten van ‘gewone’ mannen met mediterraan uiterlijk en baardje, een beeld dat door de media afgelopen jaren is geproblematiseerd en onmiddellijk associaties oproept met terreur en gevaar. Met titels als ‘Neighbour’, ‘The Lookalike’ of ‘Young men’ confronteert Marlene Dumas de toeschouwer met zijn eigen bevooroordeelde blik. Bovendien brengt zij de toeschouwer door haar losse manier van schilderen telkens terug naar de andere realiteit, die van de verf en het schildersoppervlak zelf. Het werk is voor €220.000 aangekocht met steun van de Bankgiroloterij en de Stichting Bedrijfsvrienden van het Centraal Museum.

Marlene Dumas (Kaapstad 1953) is de bekendste Nederlandse kunstenaar van dit moment. Haar werk is al vroeg verzameld door het Centraal Museum, waar zij in 1984 haar eerste solo-expositie had (‘Ons land licht lager dan de zee’). Dumas maakt in haar werk gebruik van bekende mediabeelden en beelden uit de kunstgeschiedenis. Seksualiteit is een vaak terugkerend thema. Dumas levert daarbij commentaar op rolpatronen en maatschappelijke verhoudingen. In de tentoonstelling in projectkamer 2 zijn naast ‘Man Kind’ ook de werken ‘The Jewish girl’ (1986), ‘Snowwhite and the next generation’ (1988) en ‘The brides of Dracula’ (1997) uit de collectie van het Centraal Museum te zien.
Redactie