Van: info@galeries.nl - 19/4/2010


betreft instelling: Centraal Museum

Centraal Museum koopt nieuwste collectie Droog aan

Door New York Times benoemd tot meest eigentijds designproject in Milaan

Het Centraal Museum heeft tijdens Salone di Mobile in Milaan alle stukken van de nieuwste collectie van Droog aangekocht. Voor het project Saved by daagde Droog 14 designers uit om nieuwe producten te creëren van stoelen, zakdoekjes, hondenmanden, portemonnees en andere objecten uit failliete inboedels. Het resultaat is een collectie van 19 producten, waarvan het Centraal Museum elk één exemplaar heeft aangekocht. Vooral de kritische reflectie op de consumptie-maatschappij spreekt het museum aan. De aanwinst is een belangrijke toevoeging aan de Droog-collectie die het Centraal Museum al bezit.

Saved by Droog
In de afgelopen maanden heeft Droog 5135 objecten op de kop getikt bij Nederlandse bedrijven die in deze periode failliet zijn gegaan. Zowel nationaal als internationaal bekende designers werd gevraagd de afgedankte voorwerpen nieuw leven in te blazen. Zo zocht het Nederlandse atelier Ted Noten een nieuwe functie voor 500 luciferdoosjes en het in Parijs gevestigde Maison Martin Margiela verzorgde de bewerking van 11 koffiekopjes. Met Saved by Droog wil het designlabel laten zien welke mogelijkheden tweedehands producten kunnen bieden als uitgangspunt voor productdesign en -ontwikkeling. Ook komt de internationale verbreding van Droog bij dit project goed tot uiting. De aankoop is daarom een belangrijke toevoeging aan de Droog-collectie die het Centraal Museum al bezit. Het Centraal Museum is het eerste museum geweest dat in de jaren ‘90 de gehele collectie van Droog heeft aangekocht. The New York Times noemde Saved by Droog het meest eigentijds designproject wat dit jaar in Milaan te bewonderen was.

De designers van Saved by Droog zijn: Atelier Remy & Veenhuizen, Atelier Ted Noten, Ed Annink, Eric Klarenbeek, Erna Einarsdóttir, Luc d’Hanis & Sofie Lachaert, Maison Martin Margiela, Marian Bantjes, Marije Vogelzang, Mieke Gerritzen, Minale–Maeda, Roelof Mulder, Stefan Sagmeister, Studio Makkink & Bey.

Droog
Droog staat voor het conceptuele karakter van Dutch design. Het Nederlandse designlabel werd in 1993 opgericht met een kritische houding tegen het toenmalige beeld van design. Ze hadden onconventionele ideeën over vormgeving en brachten eenvoud en humor in hun ontwerpen. Het is een manier van ontwerpen geworden die internationaal school heeft gemaakt. Eerst met Nederlandse ontwerpers als aanstormend talent, maar al gauw wilde ook internationale ontwerpers zich bij het label aansluiten. Elk jaar showt Droog hun nieuwe collectie in Milaan. Dit jaar kozen ze ervoor in plaats van met nieuwe producten, met producten te komen die zonder hun hulp zouden zijn vernietigd.
Redactie