Van: info@galeries.nl - 29/1/2011


betreft instelling: Breda's Museum

Bredaís Museum restaureert unieke 16e-eeuwse prentenserie van kluizenaars

Bredaís Museum heeft de restauratie van een eerder aangekochte 16e-eeuwse prentencollectie van kluizenaars voltooid. Hiermee zijn de prenten uitstekend geschikt om tentoon te stellen. De collectie bestaat uit vijf series van prenten vormgegeven door Maarten de Vos en geŽtst en uitgegeven door de broers Sadeler.

In het najaar van 2010 zijn de prenten door een restauratieatelier op verantwoorde wijze uit het album verwijderd en schoongemaakt. Toen dit gedaan was bleek dat de prenten in uitstekende staat zijn en zo goed als onbeschadigd. Bredaís Museum heeft hiermee een uitzonderlijke collectie religieuze prenten verworven die bovendien ook in een zeldzaam goede staat verkeren.
Series prenten werden vaak en gedurende lange tijd gekopieerd, maar de prentenserie van Bredaís Museum is een eerste druk van de originele platen, Bovendien zijn alle prenten ongemonteerd en zodoende uitstekend tentoon te stellen.

De collectie bestaat uit vier series mannelijke en een serie vrouwelijke kluizenaars. In het album met de serie van vrouwelijke kluizenaars bevond zich ook een serie vroege prenten over het leven van de Heilige Franciscus van Assisi uitgegeven door Hans Collaert in Antwerpen tussen 1551 en 1575. Ook deze prenten zijn uit het album verwijderd en gerestaureerd. Deze serie van veertien prenten (er ontbreken er enkele: de complete serie bestaat waarschijnlijk uit een twintigtal prenten) is zo mogelijk nog zeldzamer dan de kluizenaarsprenten. De scŤnes uit het leven van Franciscus zijn omgeven door een geornamenteerd kader met architectonische motieven in de stijl van Cornelis Floris.

De Vos plaatste zijn heiligen niet in een historiserende omgeving maar gebruikte de omgeving die hij kende. Daardoor krijgen we een goed beeld van het dagelijks leven in al zijn facetten omstreeks 1600. Te zien zijn soldaten, mensen aan het werk in diverse beroepen en met uiteenlopende bezigheden, gereedschappen, gebruiksvoorwerpen en architectuur uit die tijd: een smidsuur, een weefgetouw, een watermolen, pompen, boerderijen en kleine en grote gebouwen en verder allerlei soorten voorwerpen zoals brillen, kledingstukken, boeken, lampen, devotionalia, maar ook fruit, groenten en gewassen op het land.

Maarten de Vos (1532-1603) was de belangrijkste maniŽristische kunstenaar van zijn tijd. Hij was afkomstig uit Antwerpen waar hij ook het grootste gedeelte van zijn leven woonde. Tussen ongeveer 1552 en 1557 verbleef hij in ItaliŽ waar hij studeerde bij de schilder Tintoretto. De Vos was voornamelijk schilder, maar zijn productie als ontwerper van modellen voor prenten ten behoeve van uitgevers is enorm.

Johan en RaphaŽl Sadeler waren broers. Gezamenlijk woonden en werkten ze in verschillende Duitse steden (Keulen 1580, Frankfurt 1587, MŁnchen 1589) en in ItaliŽ, met name in VenetiŽ (vanaf 1593). Zij waren de graveurs en uitgevers van prenten.
Redactie